Amsterdam komt met eigen sloopregeling

Autosloop | Foto: ANP
Na de zomer komt de gemeente Amsterdam met zijn eigen sloopregeling. Daarmee springt de hoofdstad in op de oproep van de Bovag waarbij provincies werden gevraagd aan te haken bij de nationale sloopregeling.
Amsterdammers kunnen na de zomer gebruik gaan maken van een lokale sloopregeling. Dat meldt Het Parool. Ondanks dat velen al weten dat met de sloopregeling het milieu niet gebaat is, gelooft Amsterdam nog steeds dat het voortijdig van de weg halen van oudere auto's beter is voor de luchtkwaliteit. Over de hoogte van de sloopbonus en de exacte criteria, denkt de gemeente nog na.
Brancheorganisatie Bovag is blij met het Amsterdamse initiatief. "Hoe hoger het bedrag, hoe sneller mensen geneigd zijn hun oude auto in te ruilen voor een nieuwe," zegt een woordvoerder in de krant. Aanvankelijk zou de bonus worden gekoppeld aan de invoering van de milieuzone, maar dat plan is onlangs door TNO getorpedeerd.
Bij de landelijke sloopregeling is 65 miljoen euro beschikbaar vanuit de overheid en de autobranche legt nog eens 20 miljoen euro bij. Tot nu toe zijn door de regeling 10.000 auto's voortijdig op de sloop beland.
Van de geslachtofferde auto's heeft 96 procent een benzinemotor. Slechts vier procent heeft dus een gewraakte oude dieselmotor onder de kap. Negentig procent is een personenauto. Zeventig procent van de inruilers heeft een bouwjaar van 1992 tot 1995. Fords, Opels, Peugeots en Fiats worden het vaakst aangeboden. Dat zijn tevens de merken waar de meeste auto's in het kader van de slooppremie worden ingeruild. In ruim tachtig procent van de gevallen wordt een gebruikte auto teruggekocht.

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.