Amerikaanse Volkswagen-dealers zitten niet op ID7 te wachten
'De Volkswagen ID7 zou hier moeilijk te verkopen zijn'
De elektrische Volkswagen ID7 zou ook in de Verenigde Staten zijn opwachting maken. De autofabrikant uit Wolfsburg heeft echter besloten de introductie van de ID7 in Amerika uit te stellen. Daar zijn de Volkswagen-dealers opvallend genoeg blij mee, want die zitten helemaal niet op het model te wachten.
Eind mei maakte Volkswagen bekend de marktintroductie van de ID7 in de Verenigde Staten en Canada uit te stellen tot een later moment. Wanneer precies? Dat is niet bekend. Wellicht denk je dat de Noord-Amerikaanse Volkswagen-dealers daarvan balen. Niets is minder waar. Uit berichtgeving van Automotive News blijkt dat de Volkswagen-dealers juist blij zijn met het uitstel.
Automotive News schrijft dat een groot deel van de Amerikaanse Volkswagen-dealers achter het uitstellen van marktintroductie van de ID7 staan. Dealers zouden de ID7 een lastig te verkopen en mogelijk te dure elektrische auto vinden. Dat en meer blijkt uit uitspraken van John Luciano, niet alleen zelf Volkswagen-dealer in de Verenigde Staten, maar ook lid van de Volkswagen National Dealer Advisory Counsil. "Wat de ID7 zou moeten gaan kosten, weten we niet exact. Maar het is in ieder geval een model in de prijsklasse van zo'n $50.000 a $60.000. Bestaat er kans dat de ID7 daarmee concurrerend in de markt wordt gezet? Wij vonden van niet", aldus Luciano. Ook zou een deel van de Volkswagen-dealers een model hebben verwacht dat meer op de ID Space Vizzion Concept zou lijken, meent Luciano.
Wacht even: de Volkswagen ID7 Tourer lijkt toch behoorlijk op dat studiemodel? Klopt, maar aan de Amerikaanse dealers is enkel de ID7 liftback voorgesteld. De markt voor middelgrote sedans is in de Verenigde Staten al jaren krimpende. De Subaru Legacy verdwijnt er spoedig van de markt en zelfs de Chevrolet Malibu loopt er op zijn laatste benen. Volkswagen knipte zelf al de Arteon uit het Amerikaanse leveringsgamma en ook Ford verkoopt geen sedans meer. Luciano is niet de enige Volkswagen-dealer die beweert dat uitstel van de ID7 geen probleem is. Anthony Scala - met drie Volkswagen-dealers in beheer - zegt tegen Automotive News dat er bij klanten maar weinig vraag lijkt naar de ID7, in tegenstelling tot naar de ID Buzz. "Ik denk simpelweg niet dat een dure elektrische sedan momenteel iets is voor de meeste Amerikanen consumenten. Meer dan $50.000 dollar voor een sedan zonder ster, vier ringen of BMW-logo? Dat heeft geen kans op succes", aldus Scala. De Volkswagen ID7 zou doordat hij voor de Amerikaanse markt uit Duitsland moet worden geïmporteerd - in tegenstelling tot modellen die in de Verenigde Staten van de productieband rollen - niet in aanmerking komen voor fiscale stimulansen.