Amerikaanse Polestar 3-productie maakt Polestar 4 mogelijk

Van de VS naar Europa, van China naar de VS

Polestar 3
Polestar 3Polestar 3Polestar 4Polestar 4Polestar 4Polestar 4

De Polestar 3 wordt op termijn ook voor de Europese markt gebouwd in de Verenigde Staten. Dat heeft alles te maken met importheffingen, maar grappig genoeg wel Amerikaanse importheffingen.

Polestar meet zichzelf graag een Zweedse identiteit aan, die vanwege het ontwikkelingscentrum in Zweden en de weliswaar afgenomen band met Volvo zeker niet helemaal onterecht is. Kijken we naar de auto’s van Polestar, dan komt die Zweedse identiteit bij het ene model wat sterker tot uiting dan bij het andere. De grote Polestar 3, bijvoorbeeld, deelt veel techniek met de Volvo EX90 en staat ook ook op een platform dat grotendeels in Zweden is bedacht. Bij de kleinere Polestar 4 is dat anders, want dat model deelt zijn door moederbedrijf Geely in China ontwikkelde platform met de Zeekr 001.

De Polestar 4 wordt dan ook in China gebouwd en dat levert voor de Amerikaanse markt een probleem op, want in China gebouwde auto’s zijn in de VS door een importheffing van maar liefst 100 procent bijna onverkoopbaar geworden. Chinese merken zijn in de VS nog lang niet zo gangbaar als bij ons, maar Polestar heeft met de 4 en de bestaande, maar eveneens in China gebouwde Polestar 2 ineens wel een serieuze uitdaging.

Polestar 4

Deze Polestar 4 wordt vanuit China naar de VS geïmporteerd, de Polestar 3 komt uit de VS naar Europa.

Een deel van de oplossing komt van de Polestar 3, legt een vertegenwoordiger van het merk ons uit. Die forse SUV wordt aanvankelijk weliswaar ook in China gebouwd, maar zal net als de Volvo EX90 straks ook in Charleston, South Carolina, VS, worden gebouwd. Het voordeel van die keuze beperkt zich niet tot de Amerikaanse markt, maar strekt zich ook uit naar Europa. Voor elke Polestar 3 (of EX90) die in de VS wordt gebouwd en vandaar wordt geëxporteerd naar andere landen, zoals Europese landen, mag Geely namelijk straffeloos een auto uit China invoeren in de VS. Een geëxporteerde Polestar 3 opent dus concreet de mogelijkheid om in de VS een in China gebouwde Polestar 4 te verkopen en dat verklaart waarom we ook in Europa ‘Amerikaanse’ Polestars en Volvo’s krijgen. Met een Zweedse identiteit, dat dan weer wel.

Overigens heeft de keuze voor Amerikaanse productie mogelijk ook grote positieve gevolgen voor Europese klanten, want ook hier dreigt een forse importheffing voor auto’s uit China. Meer daarover lees je hier.

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.