Alpina B5 GT onthuld: grensverleggend sterk en snel

Sterkste ooit

Alpina B5 GT
Alpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GTAlpina B5 GT

Alpina trekt het doek van zijn nieuwste creatie: de B5 GT. De overtreffende trap van Alpina's BMW M5-alternatief. Het is de sterkste Alpina ooit en hij is ook sterker en sneller dan de BMW M5 Competition.

Wie in de markt is voor een beresterke BMW 5-serie maar geen zin heeft in een M550i of M5, kan aankloppen bij Alpina. Alpina, dat tegenwoordig onderdeel is van BMW, heeft daarvoor de B5 in zijn aanbod. Met die 631 pk sterke versie heb je al weinig reden tot klagen, maar het kan nog gekker. Dat bewijst Alpina met de B5 GT. Die verlegt niet alleen de grenzen van de Alpina B5, maar van het merk in het algemeen. Het is namelijk de sterkste auto die het ooit in productie nam.

Het kloppend hart van de Alpina B5 GT is, net als bij de B5, de biturbo 4,4-liter V8 die ook in de M550i en M5 ligt. In de Alpina B5 GT stampt dat blok maar liefst 635 pk en 850 Nm naar alle vier de wielen. Dat is meer dan de V8 in de BMW M5 Competition levert. Het is genoeg om hem in slechts 3,4 seconden van 0 naar 100 km/h te schieten. Als Touring doet hij er 3,6 seconden over. Nog indrukwekkender is de topsnelheid: die ligt bij de Alpina B5 GT Sedan op 330 km/h en bij de Touring op 322 km/h. Volgens Alpina is de B5 GT daarmee 'mogelijk de snelste productiesedan en -Touring ter wereld'. Indrukwekkend. De vermogensgroei is volgens de Duitsers behaald door aanpassingen aan de luchtinlaat, motorsoftware en turbodruk. Schakelen gaat overigens met een achttraps automaat van ZF en dikke Brembo-remschijven (voor 15,5 inch, achter 15,7 inch) brengen het geweld weer tot bedaren.

Alpina B5 GT

Alpina houdt ondanks die indrukwekkende cijfers het uiterlijk van de B5 GT betrekkelijk bescheiden. Zo zijn we het van de firma uit Buchloe gewend. Het meest in het oog springende verschil met de 'reguliere' B5 is dat de B5 GT geen verchroomde maar zwarte accenten heeft. Verder spotten we hier en daar wat extra maar bescheiden vleugeltjes op het bumperwerk en staat de auto op nieuw 20-inch lichtmetaal. Er komen zes speciaal voor de Alpine B5 GT gereserveerde lakkleuren beschikbaar. In het interieur word je standaard verwelkomd door Nappaleer, tegen meerprijs door Merinoleer dat in diverse kleuren verkrijgbaar is. Je kunt ook nog uit andere leersoorten kiezen en (in beperkte oplage) speciale extra sportieve stoelen met een combinatie van Dakotaleer en Alcantarabekleding bestellen.

Wie enthousiast is geworden, mag zich uiteraard opmaken voor een niet al te malse financiële transactie. In Duitsland gaat de Alpina B5 GT minstens €145.000 kosten als sedan. De Alpina B5 GT Touring is met een kale vanafprijs van €148.500 nog even €3.000 duurder. Ook moet je er mogelijk snel bij zijn: er komen namelijk maar 250 exemplaren van. De levering begint waarschijnlijk in juli van dit jaar.

Lezersreacties (51)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.