Alfa 156 facelift en GTA

Alfa Romeo 156
Deze week wordt er voor 't eerst gereden met de vernieuwde Alfa 156. Belangrijk daarbij zijn de komst van de 2-liter JTS motor en de spiksplinternieuwe GTA-versies van de sedan en de Sportwagon.

Deze week wordt er voor 't eerst gereden met de vernieuwde Alfa 156. Belangrijk daarbij zijn de komst van de 2-liter JTS motor en de spiksplinternieuwe GTA-versies van de sedan en de Sportwagon.

Tekst Henny Hemmes

Bij zijn introductie in 1997 veroverde de Alfa 156 de harten van menige autoliefhebber en intussen zijn er wereldwijd van de sedan en de Sportwagen een half miljoen verkocht. Nu is de 156 vernieuwd, maar omdat er op het uiterlijk van de 156 eigenlijk niets valt af te dingen, is de facelift alleen op de cockpit van toepassing. Verder is de veiligheid up-to-date gebracht met standaard VDC, Vehicle Dynamic Control, een elektronisch systeem dat de stabiliteit van de auto regelt. Xenon koplampen zorgen voor beter zicht en standaard windowbags bieden de inzittenden extra beveiliging bij een botsing. Voor kinderzitjes links en rechts op de achterbank zijn er Isofix-bevestigingspunten.
De cockpit ziet er nu anders uit met een nieuw multifunctioneel display in het midden van het dashboard. Daarop worden weer de functies van de tripcomputer weergegeven, evenals eventuele foutmeldingen van de technische systemen.
Verder hebben alle 156's, afhankelijk van de uitvoering, standaard een radio met cassette of CD-speler. Een nieuwe automatische airco met aparte bediening voor bestuurder en passagier, een regensensor en cruise control behoren tot de opties.

Nieuwe motorgeneratie
Belangrijk is natuurlijk de komst van de 2.0 JTS (Jet Thrust Stoichiometric), de eerste van een nieuwe generatie benzinemotoren met directe inspuiting. De nieuwe Alfa-motor is bovendien de eerste direct ingespoten krachtbron met een vermogen groter dan 60 kW/82 pk/l en een koppel van hoger van 100 Nm/l. Hij heeft 121 kW/165 pk en een maximum koppel van 206 Nm bij 3250 tpm. Door het gebruik van een normale katalysator kan de normale ongelode benzine worden gebruikt. De motor voldoet bovendien aan de toekomstige Euro 4-emissie-eisen.
Verder is de 2.0 JTS beschikbaar met Selespeed en is de 2.4 JTD turbodiesel onder handen genomen en steeg het vermogen van 140 naar 150 pk. Uiteraard blijven de 1.6 en 1.8 T.Sparkmotoren, de 2,5-liter V6 en de 1.9 JTD beschikbaar voor de vernieuwde 156. Prijzen beginnen bij € 24.685 voor de 1.6. De nieuwe JTS is verkrijgbaar vanaf € 28.500.

Sportief: GTA
Alfa Romeo komt daarnaast met de sportieve GTA-versies van zowel de sedan als de Sportwagen. De AutoWeek-redactie gaat er deze week nog mee rijden en een uitgebreid verslag daarover vindt u in AutoWeek nr. 7 van 6 februari.
Onder de kap van de GTA de potente 3,2-liter V6 met 250 pk en een maximum koppel van 300 Nm bij 4800 tpm. Het koppel is al bij lage snelheden beschikbaar en Alfa zegt dat je in de zesde versnelling vanaf 2000 tpm nog kunt weg'sprinten'. Met alleen een potente motor ben je er natuurlijk niet en Alfa heeft voor de GTA dan de wielophanging gewijzigd voor een sportiever afstemming en bovendien een dikkere stabilisatorstang toegepast.
Grote Brembo-remmen met ABS en EBD alsmede ASR horen natuurlijk bij zo'n sportieve versie. Aan de buitenkant valt de GTA meteen op door zijn atletische voorkomen. De wijzigingen aan zijn uiterlijk zijn alleen maar bedoeld om hem er gespierder te laten uitzien dan de gewone 156. Niet alleen het feit dat hij verlaagd is, maar ook de 17-inch wielen met 225/45 banden leveren daaraan een bijdrage.
Binnenin onderscheidt de GTA zich met een speciaal stuur, sportstoelen, een leren pookknop en aluminium pedalen. De GTA is leverbaar vanaf € 47.975.


Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.