AK Motor Polski blaast Syrena nieuw leven in

400 pk sterke FSO Syrena in moderne jas

AK Motors Syrena R
AK Motors Syrena RAK Motors Syrena RAK Motors Syrena RAK Motors Syrena RAK Motors Syrena RAK Motors Syrena RFSO Syrena
Het in Toronto opgerichte, maar nu in Polen gevestigde AK Motor Polska heeft zijn eerste auto gepresenteerd: de AK Syrena Meluzyna R. Zeker voor FSO-adepten is Syrena een bekende naam.

AK Motor Polska werd in 2012 in het Canadese Toronto op poten gezet. In 2013 kreeg de onderneming de rechten op de naam 'Syrena' – een oude FSO-typenaam – in handen. In 2014 verhuisde een tak van het bedrijf naar Warschau om daar een bijzonder project te starten.

De naam Syrena moest namelijk terugkeren. Tijdens de 53e Barborka Rally in Warschau presenteerde AK Motor Polska dan ook de AK Syrena Meluzyna R. Het bedrijf meldt trots dat dit de eerste officiële nakomeling is van de oer-Syrena. Oprichter Arkadiusz Kaminski gaat zelfs zover dat hij Syrena met een leeftijd van 60 jaar één van de grote klassieke merken van Europa noemt. Opeens is Syrena een merknaam.

De AK Syrena Meluzyna R weegt 1.100 kilogram en haalt zijn vermogen van 400 pk uit een viercilinder turbomotor. Zijn wielbasis is 2,5 meter en de totale lengte ligt net boven de 4 meter.

Wie warm wordt van de AK Syrena Meluzyna R moet stevig in de buidel tasten. Er worden 25 exemplaren geproduceerd, die stuk voor stuk minstens 60.000 euro moeten kosten. AK Motor Polska belooft veel personaliseringsmogelijkheden. Volgens het bedrijf volgen later ook huis-tuin-en-keukenversies en de Ligea, een coupé.

De oer-Syrena (foto 8) werd in 1955 getoond tijdens de Poznan Trade Fair en verscheen in 1957 op de markt. Tot en met 1983 zijn hiervan 521.311 exemplaren geproduceerd. De nieuweling van AK Motor Polska vertoont ook vanbuiten enige gelijkenissen met de Poolse trots.

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.