Aion Hyper HT: met een vleugje Tesla Model X
Gevleugelde SUV komt mogelijk naar Europa
Het Chinese automerk Aion heeft de ambitie om zijn elektrische waren op termijn ook in Europa op de markt te brengen. Dat maakt deze in thuisland China voorgestelde elektrische SUV met vleugeldeuren een interessante nieuwkomer. Dit is de Aion Hyper HT.
'Wacht even. Deze SUV ken ik toch al?' - horen we je denken. Dat is heel goed mogelijk. AutoWeek liet je deze Aion Hyper HT eerder al eens zien, zowel uitgebreid met patentbeeld als middels twee foto's van de daadwerkelijke auto. Aion - een merk van het Chinese staatsbedrijf GAC - heeft de Hyper HT nu zélf gepresenteerd. Dat betekent: meer beeld én meer informatie!
De Hyper HT is na deze Hyper SSR en deze Hyper GT - de een een elektrische supercar, de ander een elektrische sedan - het derde model van Aion's 'Hyper'-modellijn. De Aion Hyper HT meet 4,94 meter in de lengte en is daarmee zo'n 20 centimeter langer dan een Tesla Model Y en 10 centimeter korter dan een Model X. Die Model X noemen we niet zomaar. Net als de Tesla Model X heeft de Aion Hyper HY namelijk geen conventionele achterportieren, maar flinke vleugeldeuren die bij het openslaan een deel van het dak meenemen.
Afhankelijk van de gekozen variant komt de Hyper HT volgens de Chinese meetcyclus 600, 670 of zelfs 770 kilometer ver op een volle accu. Aion maakt alleen melding van een 80 kWh accu, maar het is goed mogelijk dat het grootste bereik uit een groter pakket wordt gewrongen. Vooralsnog heeft Airon de Hyper GT alleen als achterwielaandrijver voorgesteld. Er komt een 245 pk sterke versie én een 340 pk krachtige variant. De snelste smaak snelt in 5,8 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De bagageruimte meet 670 tot - met de achterbank plat - 1.802 liter. In z'n snuit heeft de Aion Hyper HT een kleine frunk met een capaciteit van 55 liter. Opvallend is de mogelijkheid om achterin als ware je achterin een toplimo zit met de pootjes naar voren onderuit te hangen. Prettig vertoeven. De vanafprijs van de Aion Hyper HT is vastgesteld op omgerekend een bescheiden €28.250.

In de Aion Hyper HT valt het bestaan zo te zien prima te bezigen.
GAC is met Aion behoorlijk aan het uitbreiden. Het is in onder meer Thailand en Jordanië actief en heeft in Milaan vorig jaar een R&D-centrum geopend. Ook richt het binnenkort een afdeling op die elektrische Aions in Europa aan de man moet brengen. Het ontwerp van de auto is - zo bewijzen de door AutoWeek eerder opgeviste patenttekeningen - al in Europa vastgelegd.
Mocht de Aion Hyper HT in Nederland met een relatief vriendelijk prijskaartje aangeboden worden, ben jij er dan wel voor te porren? Waarom wel, of waarom juist niet?