Aftellen naar Parijs - Deel 8: Renault Twingo II

Renault Twingo Concept
Renault Twingo ConceptRenault Twingo ConceptRenault Twingo ConceptRenault Twingo ConceptRenault TwingoRenault TwingoRenault TwingoRenault Twingo RSRenault Twingo RSRenault Twingo RSRenault Twingo GT GordiniRenault Twingo Gordini GTRenault Twingo 1.2 16V Night & Day eco2 Renault Twingo
We blikken dagelijks terug op de grote (Franse!) primeurs van de Autosalon van Parijs door de jaren heen. Welke ster wist de aandacht op zich te vestigen of viel op een andere manier op? Vandaag staat de Renault Twingo II in de spotlight.

We schrijven 2006, Renaults Twingo is na anderhalf decennium echt aan vervanging toe. Renault weet dat als geen ander en neemt de Twingo Concept mee naar de Autosalon van Parijs.

Er staat een auto van bescheiden formaat op de Renault stand, maar 'bescheiden' gaat niet op voor zijn uitstraling. De Twingo Concept staat op 17-inch lichtmetaal, heeft twee dikke uitlaten en met het aanwezige bumperwerk maakt hij een stoere indruk. Verder zien we achterlampen die uit een goedkope tuning-catalogus lijken te komen en binnenin kun je niet om het enorme scherm heen waarop je het internet af kunt struinen.

Renault beweert dat het model binnen acht maanden rijp voor de showroom zou moeten zijn. Wij konden ons er nog weinig bij voorstellen. 'Als je naar het nog bijzonder studiemodelachtige uiterlijk van deze Twingo Concept kijkt, zou je niet zeggen dat de productieversie van de auto in 2007 al bij de Nederlandse dealers moet staan', schreven we. Toen werd het 2007, en daar was-ie dan, de nieuwe Twingo!

De Twingo II krijgt niet alleen de zware taak om zijn bijna iconische voorvader op te volgen, hij moet zich ook nog eens staande zien te houden in het felbevochten A-segment. Hier zal met name de drieling Aygo-C1-107 hem het leven zuur gaan maken. In een multitest in AutoWeek 37 uit 2007 trekt het verse croissantje ten strijde tegen de Chevrolet Matiz, Daihatsu Cuore, Citroën C1, Smart Fortwo en de Volkswagen Fox. Hier behaalt hij de derde plaats en deelt het ereschavot met de Cuore op twee en, jawel, de C1 op één.

Renault stuurt zijn jongste telg, in tegenstelling tot de Twingo I, naar de sportschool voor een krachtkuurtje. Het resultaat hiervan is de heerlijke Twingo RS, die we doopten tot een van de fijnst sturende karren van de gooi-en-smijt-groep in het A-segment. Met een ongeblazen 1,6-liter benzinemotor die 133 pk levert, sprint de hothatch in 8,7 seconden naar de 100 km/h. Met name het directe stuurgedrag van de Twingo RS spreekt ons aan. Als 'Cup'-uitvoering heeft de RS nog eens straffere vering en 17-inch in plaats van 16-inch lichtmetaal. De legendarische naam Gordini werd van stal gehaald om de RS nog wat dikker aan te kleden. Deze speciale editie kreeg de kenmerkende witte strepen over de carrosserie, evenals witte accenten op de spiegelkappen en omlijsting van de mistlampen. In het interieur werd het gebruik van leer niet geschuwd. De Gordini's werden niet extra afgetraind, motortechnisch bleven ze gelijk aan de RS'en.

Inmiddels is de Twingo II zijn tweede levensfase ingegaan. Deze 'Phase II' heeft een gerestyled voor- en achterkantje die de nieuwe designtaal van Renault voor het eerst naar de weg bracht.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.