Aftellen naar Parijs - Deel 7: Peugeot Sésame

Sesame
SesamePeugeot 1007 Sporty 1.6 16VPeugeot 1007Peugeot 1007 Sporty 1.6 16VPeugeot 1007 - EuroNCAPPeugeot 1007
We blikken dagelijks terug op de grote (Franse!) primeurs van de Autosalon van Parijs door de jaren heen. Welke ster wist de aandacht op zich te vestigen of viel op een andere manier op? Vandaag staat de Peugeot Sésame in de spotlight.

Het is 2002, en naast exoten als de DB7 Zagato van Aston Martin en de Quattroporte Concept van Maserati staat een ander exotisch modelletje. We spreken over de eigenzinnige Peugeot Sésame, de concept car die zich later zou ontpoppen als de Peugeot 1007. Kennen we 'm nog? Het is Peugeots stadsautootje met twee schuifdeuren, die in 2005 bij ons op de markt kwam.

Een verkooptopper is het Franse kleintje nooit geworden. Tussen de geboorte in 2005 en z'n zwanenzang in 2009 zijn er nog geen 130.000 een-nul-nul-zeventjes verkocht. Terug naar de Sésame. Aanvankelijk dachten we hier de nieuwe 107 voor ons te hebben. "Het zou ons niets verbazen als hij met slechts een paar kleine uiterlijke aanpassingen in deze vorm in productie gaat", schreven we. En daar kregen we gelijk in. De 1007 verschilde slechts in detail van de in 2002 getoonde Sésame.

De stadsauto met de korte en hoge carrosserie was met een lengte van 3,73 meter zo'n tien centimeter korter dan een 206. Zijn grootste voordeel? Zijn hoogte, en de twee enorme schuifdeuren. Wanneer het portier opzij werd geschoven, ontstond een toegang van maar liefst 92 centimeter. Ondanks zijn bescheiden formaat konden vier volwassenen prima plaatsnemen in Peugeots kleintje. Er kon volop geschoven worden met de stoelen waardoor een aardige laadruimte beschikbaar kwam. In het korte neusje lag een 1,4-liter benzinemotor met 75 pk of een 1.6 met 110 pk. Later kwam hier nog een 1,4-liter bij die 90 pk wist te produceren. Dieselen kon met de 1.4 HDi, die 70 pk naar de voorwielen stuurde.

Met zijn zeven airbags konden inzittenden met de 1007 met een gerust hart de weg op. Het kleintje behaalde dan ook vijf sterren bij de NCAP-botsproeven. Als dit alles de interesse van de koper had gewekt, kon het personificeren beginnen. Peugeot gaf kopers de mogelijkheid om eigen interieurkleuren te kiezen. "Zelfs de stof van de stoelen laat zich uitritsen en vervangen door een stof met ander motiefje", schreven we in 2002. Klanten konden zelfs de panelen aan de binnenkant van het portier aanpassen, hetzelfde ging op voor de kunstof rondingen rond de ventilatieroosters.

Ondanks z'n vele voordelen was de 1007 geen succesnummer voor Peugeot. Het eigenzinnige uiterlijk, z'n overgewicht (het wagentje woog ruim 1.100 kg.) en de relatief hoge vanafprijs van 14.990 euro deden de evolutie van de Sésame uiteindelijk de das om.

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.