Aftellen naar Parijs - Deel 2: Peugeot 406 Coupé

Peugeot 406 Coupé 2.0-16V
Klokje rond Peugeot 406 Coupé 2.0 16VPeugeot 406Peugeot 406 CoupéKlokje rond Peugeot 406 Coupé 3.0 V6Peugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 406 CoupéPeugeot 407 CoupéPeugeot 407 CoupéPeugeot 504 Coupé
We blikken dagelijks terug op de grote (Franse!) primeurs van de Autosalon van Parijs door de jaren heen. Welke ster wist de aandacht op zich te vestigen of viel op een andere manier op? Vandaag staat de Peugeot 406 Coupé in de spotlight.

"De titel 'Mooiste Auto van de Show' bestaat nog steeds niet, maar deze Coupé komt minimaal op het ereschavot", trapten we in oktober 1996 af in de beschrijving van de splinternieuwe Peugeot 406 Coupé. De subtiele en tijdloze lijnen van de Coupé komen van de hand van Pininfarina, die ook de 406 sedan zijn vorm gaf. "Het lijkt wel of Pininfarina op deze 406 meer z'n best heeft gedaan dan op de 550 Maranello..." - schreven we. En daar is niets van gelogen. Inmiddels zijn we 15 jaar verder, maar de coupé is nog altijd een lust voor het oog.

In 1995 bracht Peugeot de opvolger van de 405 op de markt, die al in 1987 het levenslicht zacht. De 405 Break mocht nog een jaartje extra meelopen. De nieuwe 406 kreeg de zware taak om in het D-segment de aanval te openen op de Ford Mondeo, Volkswagen Passat, Opel Vectra en Renault Laguna. Na de komst van de Break werd in 1997 de jongste telg binnen de 406-familie toegevoegd. Voor het ontwerp greep Pininfarina terug naar de 504 Coupé (foto 13), we zien een subtiele wigvorm terug in de 406 Coupé. Kortom, de 406 was een historisch verantwoorde auto.

Voor de motorisering kon men aanvankelijk kiezen tussen een 2,0-liter zestienklepper met 135 pk en een 3,0-liter V6 met 194 paarden. In 1999 onderging de gehele 406-lijn een facelift, waardoor ook de 406 Coupé heldere koplampunits kreeg. Een 2.2-liter benzinemotor en een 2.2-liter HDI-dieselblok werden aan het gamma toegevoegd.

In 2003 werd de Coupé voor zijn laatste levensjaar nog even bijgepunt. Een vrij controversiële ingreep aan de neus was het meest opvallend. De subtiel gelijnde oude neus werd vervangen door een exemplaar met een grotere grille. Deze 'leeuwenbek' kenmerkte de nieuwe huisstijl van Peugeot, die niet door iedereen gewaardeerd kon worden.

In de zeven jaar dat de Coupé geproduceerd werd, rolden er 107.631 exemplaren van de band. In 2004 werd de 406 opgevolgd door de 407, waarvan ook een Coupé (foto 11 en 12)leverbaar was. Deze kenmerkte zich door een vrij pompeuze billenpartij, een grote overhang aan de voorkant en de vrij in het oog springende grote grille.

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.