Aftellen naar nieuwe Alfa Romeo Giulia: deel 1

Aftellen naar Giulia: Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta (oer)
Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)Alfa Romeo Giulietta (oer)
Het is alweer tien jaar geleden dat we de eerste kilometers met de 159 konden rijden. Na het verdwijnen van Alfa's inzending in het D-segment hebben we het gevoelsmatig een klein decennium zonder 'grote Alfa' moeten doen, maar daar komt volgende week een eind aan als de 'Giulia' wordt onthuld! Voor we kunnen zien wat Alfa Romeo er van gebakken heeft, blikken we terug op de spraakmakende modellen die het nieuwe Milanese wapen voor gingen.

We smokkelen een klein beetje met deze terugblik, want we beginnen namelijk met de eerste generatie Giulietta, dat pareltje dat we vooral kennen in de vorm van de Giulietta Sprint (foto 8). Deze in 1954 verschenen Coupé was tevens de eerste Giulietta die aan het publiek werd voorgesteld. Een jaar later volgden zowel de Berlina (sedan) als de opengewerkte Spider (foto 9). Missen we een station? Jazeker, maar daarvoor moest je aankloppen bij coachbuilder Carrozzeria Colli, die er in totaal nog geen 100 van bouwde (foto 10).

Geen model zonder periodieke updates, ook niet in de jaren vijftig en zestig. In 1959 – zo'n vijf jaar na z'n debuut – verscheen van de Berlina een aangescherpte versie met een nieuwe grille, andere lichtunits en een slimmer ingedeeld interieur. In 1961 ging het bijpuntmes opnieuw langs de Giulietta-familie wat opnieuw een andere grille ten gevolge had.

Onder de kap lag in alle gevallen een 1.290 cc grote viercilinder die per versie in vermogen varieerde. Zo was de Berlina 62 pk sterk, de sportievere TI 74 pk sterk en kreeg de Sprint in basistrim de beschikking over 80 enthousiaste paarden. Speciale versies van de Sprint – zoals de Speciale (foto 11 en 12) en de Zagato (foto 13) – hadden 100 pk tot hun beschikking.

In 1962 kwam de beduidend grotere Giulia om de hoek kijken, een auto die niet als directe opvolger wordt gezien vanwege het verschil in formaat. Vandaar dat we even smokkelden, de Giulietta moest namelijk nog tot 1965 door. Benieuwd naar de Giulia? Breng morgen dan weer een bezoekje aan deze rubriek, dan staat dat knappe staaltje Italiaans designwerk op het podium!

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.