Aftellen naar de Alfa Romeo Giulia deel 6: 156
Pareltje in sedanland: Alfa Romeo 156
In 1997 liep autoland met een teiltje tegen het kwijlen rond op de beursvloer van Frankfurt. Alfa had er de 156 staan, de auto die de 155 zou gaan opvolgen. De Italianen riepen in mei vorig jaar doodleuk dat de 156 'het echte Alfa DNA miste', maar wat ons betreft mag de mond van het merk daarvoor gewassen worden met een emmer zeep. De 156 wordt namelijk gezien als een van de mooiste sedans van de laatste decennia.
Niemand minder dan Walter de'Silva tekende de bijzondere koets van de 156, de auto die de verborgen handgreep bij de achterste portieren tot een ding maakte. Een diepe grille, een agressieve snoet en wulpse lijnen om je vingers bij af te likken: hier stond een auto! In 2002 werd met name het interieur van de 156 opgewaardeerd. Betere materialen, meer opties, nieuwe kleuren en de gescheiden klimaatregeling uit de 147. Een jaar later kreeg de Italiaanse schone zowel een nieuw front als een nieuwe bilpartij aangemeten. Ditmaal werd Giorgetto Giugiaro gevraagd de pen te hanteren.
De Sportwagon - de eveneens fraai gelijnde stationversie van de 156 - kreeg gezelschap van de wellicht wat dubieuze Crosswagon, een opgehoogde Sportwagon met vierwielaandrijving en extra plastic rondom. Met de introductie van opvolger 159 in 2005, mocht de Crosswagon het nog 2 jaartjes langer uitzingen.
Uiteraard mogen we de GTA niet vergeten. In Frankfurt parkeerde Alfa Romeo in 2001 zowel de sedan- als Sportwagon in GTA-trim. Onder de kap een fantastisch klinkende 3,2-liter V6 met 250 pk en 300 Nm, goed voor een sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/h in 6,3 en een topsnelheid van 250 km/h.
Tussen 1997 en 2005 zijn 680.000 156's gemaakt, waarmee -ie tot een van de grootste successen van Alfa Romeo gerekend kan worden. In Nederland zijn 25.831 156's aan de man gebracht. Daarvan rijden nog 6.653 sedans en 5.065 Sportwagons rond.