Aflossing voor de Colt: Mitsubishi Mirage
Buiten Europa was de Mirage al voorgesteld als opvolger voor de snel verouderende Colt, maar voor ons werelddeel was dat nog niet zeker. Blijkbaar vindt Mitsubishi de nieuwe Mirage ook goed genoeg voor Europeanen.
Op ons continent komt de Mirage beschikbaar met twee motoren: een 1,0-liter en een 1,2-liter. Beide zijn driecilinders en voorzien van Mitsubishi's MIVEC kleptiming-systeem. Voor onze markt is vooral die eerste interessant, want met een gemiddeld verbruik van 4,0 liter per 100 kilometer scoort-ie een CO2-uitstoot van 92 gram per kilometer. Dat is vooralsnog goed voor een wegenbelastingvrije status. Het vermogen van de éénliter bedraagt 71 pk, het maximumkoppel komt op 88 Nm. Optrekken van 0 naar 100 km/h gaat in 13,6 seconden.
Voor wie dat allemaal niet snel genoeg gaat, is er ook nog een 1.2 met 80 pk en 106 Nm. Die voltooit het sprintje in 11,7 seconden en verbruikt gemiddeld 4,1 liter per 100 kilometer. Dat komt neer op een CO2-uitstoot van 96 gram per kilometer. Beide motoren worden uiteraard aan de lage uitstootcijfers geholpen door een start/stop-systeem, remregeneratie en banden met lage rolweerstand. Verder zet het merk in op gewichtsbesparing; de lichtste Mirage weegt 845 kilo. Toch moet de Colt-opvolger vijf mensen en 235 liter bagage kunnen veroveren.
Begin volgend jaar begint Mitsubishi hier met de levering van de B-segmenter. Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken erop dat de basismotorisering beschikbaar zal zijn vanaf ongeveer € 10.000.