Achterzijde auto niet veilig genoeg?

On Topic: Huidige botsproeven deugen niet

Mazda 2 crashtest EuroNCAP
We leven in een tijd waarin we voorzichtigheid naar een nieuw level tillen en doen er alles aan om ongevallen en gevolgschade uit te sluiten. Maar waarom de achterzijde van auto's daarbij wordt genegeerd, is ons een raadsel.

Vorige week woensdag, toen de auteur dezes nietsvermoedend in zijn dertig jaar oude Volvo 240 (foto 2) voor een rood verkeerslicht stond te wachten, kwam er als vanuit het niets een witte Volkswagen T5 bij de bejaarde Zweed achterop gereden. Een vreselijke knal, metaal tegen metaal, rondvliegende onderdelen en de oorverdovende stilte erna. Waarom? Het was toch al geruime tijd rood en de VW moet minstens 40 hebben gereden, en van remmen is absoluut geen sprake geweest.

De neus van de T5 ligt finaal in elkaar – da's de zogeheten kreukelzone, waardoor de vitale motordelen gespaard zijn gebleven. De 240 lijkt er minder ernstig aan toe; er zit een flinke kneep in de kofferbakklep en de bumper hangt er wat zielig bij, maar op wat sierstrips na zit alles nog op z'n plek, zo lijkt het. Maar schijn bedriegt. Uit nader onderzoek blijkt dat er veel meer aan de hand is en uiteindelijk wordt de auto door een schade-expert total loss verklaard. Rest in peace, ouwe baksteen.

Hoewel de Volvo natuurlijk een semi-klassieker is, hebben we hier een nog altijd actueel punt te pakken. We hebben hier in 2011 al eens uitgebreid aandacht aan besteed, en ook anno 2015 worden aanrijdingen aan de achterzijde genegeerd bij crashtests uitgevoerd door Euro NCAP. Het gevolg is dat autofabrikanten alles op alles zetten om de auto aan de vóórzijde en zijkanten zo veilig mogelijk te maken, voor zowel inzittenden als omgeving, om maar die volle vijf sterren te scoren. Dat staat namelijk zo lekker in de brochure. Maar er wordt hiermee wel genadeloos voorbijgegaan aan zo'n beetje het zwakste deel van een auto: de achterzijde. Het ontbreken van een degelijke kreukelzone veroorzaakt bij een stevige aanrijding niet alleen forse schade aan de auto, ook inzittenden worden getrakteerd op ongekende G-krachten, met whiplash of ernstiger letsel als gevolg.

Wordt het in deze tijd van rubber tegels en hysterische houdbaarheidsdata niet eens tijd om de botsproeven van de Euro NCAP uit te breiden?

Onze stelling luidt:

'Ondanks alle kreukelzones en veiligheidsassistenten is de achterzijde van veel auto's nog altijd kwetsbaar. Dat is een indirect gevolg van de manier waarop botsproeven worden uitgevoerd; die moet dus worden herzien.'

Ben je het eens of oneens met deze stelling, heb je een vraag hierover of wil je gewoon je ei kwijt, laat het in de reacties hieronder weten. De drie meest relevante inzendingen krijgen een mooi plekje in ons blad en worden van repliek gediend door één van onze redacteuren.

Lezersreacties (60)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.