ACEA: 'Sterk verband tussen aandeel EV's en rijkdom land'
Rijke landen voorop

De ACEA, de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie, trapt enigszins een open deur in: hoe sterk de vertegenwoordiging van (deels) elektrische auto's in een land is, houdt sterk verband met het BBP van dat land.
Het is niet heel verrassend, maar de ACEA hangt harde cijfers aan de conclusie dat de EU-landen waar het BBP (Bruto Binnenlands Product) relatief hoog ligt, ook het hoogste aandeel elektrische auto's hebben. Zweden staat bovenaan wat betreft het aandeel deels en volledig elektrische auto's met 32,2 procent van alle auto's. Het staat ook bijna bovenaan in de EU met het BBP per inwoner: € 45.610. Nederland staat op plaats twee met 25 procent aandeel deels en volledig elektrische auto's en heeft een vergelijkbaar BBP: € 45.790. Finland (18,1 procent), Denemarken (16,4 procent) en Duitsland (13,5 procent) vervolmaken de top 5, allen met een BBP tussen de € 40.000 en € 54.000.
De EU-landen met juist een relatief laag BBP hebben ook een klein aandeel deels en volledig elektrische auto's in het landelijke wagenpark. Cyprus heeft het kleinste aandeel: 0,5 procent, met een BBP van € 23.580, gevolgd door Litouwen (1,1 procent, BBP: € 17.460), Estland (1,8 procent, BBP: € 20.440), Kroatië (1,9 procent, BBP: € 12.130) en Polen (1,9 procent, BBP: € 13.600).
Wat dit volgens de ACEA uiteraard goed laat zien, is dat de opmars van elektrisch of deels elektrisch rijden sterk afhankelijk is van de betaalbaarheid ervan voor iedereen. "Als we voortgang willen blijven boeken op weg naar nul, dan moet de Europese Commissie met spoed zorgen dat alle omstandigheden juist zijn en dat geen landen en inwoners achterblijven. Uitstootvrije voertuigen moeten voor iedereen betaalbaar en handig zijn", stelt Eric-Mark Huitema, directeur-generaal van de ACEA. Hij benadrukt daarbij dat er eerder ook al aangetoond werd dat er sterke verschillen bestaan tussen delen van de EU als het aankomt op de laadpaaldichtheid.
Lees ook

30 procent van laadpalen EU staat in Nederland

Toyota bZ4X vs Volkswagen ID4 - Dubbeltest

General Motors gaat ook Tesla-laders gebruiken

Enorme verschillen in laadtarieven per gemeente

Porsche Mission X: elektrisch vervolg op 918 en Carrera GT

'Tesla plant tweede Europese gigafactory in Spanje'
Lezersreacties (44) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.