AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
A2-tunnel in Maastricht in gebruik genomen
Eerste dubbellaags tunnel van Nederland
27
De Koning Willem-Alexandertunnel tunnel bij Maastricht is donderdagavond omstreeks half twaalf open gegaan. Hiermee neemt de Limburgse stad afscheid van de bovengrondse A2, die de stad doorsneed.
Een bus met genodigden, onder wie minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en burgemeester Annemarie Penn-te Strake van Maastricht, heeft de A2-tunnel als eerste in gebruik genomen.
De Koning Willem-Alexandertunnel is de eerste dubbellaagse tunnel van Nederland. In de twee onderste tunnelbuizen komt het doorgaand verkeer tussen Eindhoven en Luik te rijden. De bovenste twee buizen zijn bestemd voor het bestemmingsverkeer. Bovenop de tunnel wordt een groene strook aangelegd voor wandelaars en fietsers, waarop 1800 bomen worden geplant.
Het project heeft 850 miljoen euro gekost en is betaald door Maastricht en Meerssen, het Rijk en de provincie Limburg. De officiële opening vindt in voorjaar 2017 plaats.
Lees ook
Budgetbrigade 2025 - Renault Twingo - Op de rollenbank
Autotest
Skoda Kodiaq versus Superb Combi: twee zielen, één hart
Achtergrond
Niet alle exemplaren van deze generatie Mercedes E-klasse roestten: alleen als dompelbad te oud was
Duurtest
Natuurlijk is de stap van de Renault Zoe naar de 5 gigantisch maar de Zoe voelt zeker niet oubollig
Mijn eerste auto