300 Utrechtse deelauto's werken als 'buurtbatterij'
Multifunctionele buffer voor het stroomnet
Elektrische auto's vragen uiteraard wat van het stroomnet, maar kunnen ook een belangrijke rol spelen in het ontlasten ervan. Het inzetten van EV's als 'bufferaccu's' gebeurt nu voor het eerst op grote schaal in Utrecht, met ruim 300 deelauto's.
In Utrecht komen 300 deelauto's te staan die niet alleen kunnen worden opgeladen, maar ook stroom kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. De auto's gaan op die manier fungeren als een soort van ‘buurtbatterij’ en kunnen op elk gewenst moment het elektriciteitsnet van stroom voorzien. Anderzijds kunnen ze als energieopslag voor de buurt fungeren. De benodigde stroom in het systeem komt uit zonne- en windenergie. Met het opnemen of terugleveren van stroom aan het stroomnet kunnen de auto's het stroomnet ontlasten als er netcongestie dreigt of juist stroom leveren als er een grote vraag naar is in de buurt. Het scheelt bovendien in de gebruikskosten van de auto's, want het energiebedrijf betaalt voor de stroom
De initiatiefnemers, MyWheels en We Drive Solar, willen het project de komende jaren flink uitbreiden en ook op andere plekken in Nederland introduceren. Henri de Jong, CEO van The Sharing Group: "Wij bouwen aan The People’s Powerplant, een energiesysteem waarin we onze zelf opgewekte energie opslaan en die delen met onze buurt of buren. Zo versnellen we de energietransitie en houden we het voor iedereen betaalbaar.”
In The Sharing Group werken deelautobedrijf MyWheels en energieplatform EnergyZero samen. EnergyZero opereert op basis van dynamische tarieven. We Drive Solar heeft in Utrecht al enkele jaren ervaring met het laden en het ontladen van (deel)auto’s. Sinds 2019 worden er Renaults Zoe gebruikt als deelauto en ook om duurzame stroom in op te slaan en op elk gewenst moment aan het elektriciteitsnet terug te leveren.