2,7-liter diesel voor Jaguar S-Type

Jaguar S-Type
Ford en de PSA Groep hebben samen een nieuwe 2,7-liter V6 dieselmotor ontwikkeld, die volgend jaar in de Jaguar S-Type zal debuteren.


Ford en de PSA Groep hebben samen een nieuwe 2,7-liter V6 dieselmotor ontwikkeld, die volgend jaar in de Jaguar S-Type zal debuteren.

Eerder kwamen al de 1.4, 1.6 en 2.0 common-rail diesels en nu is er dan ook een 2,7-liter V6-versie. De motor is bedoeld voor het luxe segment en het is dan ook niet zo vreemd dat de Jaguar S-Type deze keer de primeur krijgt. Voor het motorblok dat een blokhoek heeft van 60° is gebruik gemaakt van lichtgewicht CGI (Compacted Graphic Iron). Het is de eerste keer dat dit materiaal wordt toegepast bij een motor voor massaproductie.

De nieuwe V6 is dan ook de lichtste motor van dit type. Omdat CGI een grotere sterkte en hardheid heeft, moesten er ook nieuwe gereedschappen worden onwikkeld. De 24-kleps dieselmotor is uitgerust met twee turbo's met lucht/lucht interkoeling. Op de nieuwe V6 is de modernste generatie common-rail inspuiting toegepast, die in dit geval werkt op 1650 bar. De hoeveelheid brandstof die via de injector beschikbaar komt wordt geregeld door een klep die wordt geopend door een Piezo-kristal. De 2.7 V6 heeft een maximum vermogen van 147 kW/200 pk of 152 kW/207 pk, afhankelijk van de toepassing. Het maximum koppel ligt op maximaal 440 Nm, ook weer afhankelijk van de toepassing.
De motor wordt gebouwd in Ford's nieuwe dieselfabriek op de historische Dagenham-lokatie in Engeland. Het is trouwens het eerste nieuwe gebouw daar sinds 30 jaar. De Jaguar S-Type 2.7 V6 diesel zal over circa een jaar op de markt komen.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.