2,6 procent meer occasions verkocht in 2018
Buitenlandse SUV's in trek
Eerder werd al duidelijk dat er in 2018 flink meer nieuwe auto’s zijn verkocht, maar ook de occasionverkoop zit lekker in de lift. Dat geldt voor zowel binnenlandse verkoop als im- en export.
In totaal werden er 1.860.090 'Nederlandse’ occasions door particulieren aangeschaft, blijkt uit cijfers van VWE. Ter vergelijking: in 2018 zijn in totaal 443.812 nieuwe auto's verkocht. De meerderheid van de gebruikte exemplaren, namelijk 1.164.038 stuks, werd bij een autobedrijf aangeschaft. Dat zijn er 34.663 meer dan vorig jaar en dus kunnen de handelaren een groei van 3,1 procent noteren. De resterende 682.735 auto’s werd verhandeld zonder tussenkomst van een autobedrijf. Consumenten verkochten daarmee 2 procent meer auto’s aan andere consumenten dan in 2017. De totale groei komt met deze cijfers op 2,6 procent uit.
Dan zijn we er echter nog niet, want in Nederland wordt traditioneel ook veel geïmporteerd. Steeds meer zelfs, want met 14,3 procent is de groei hier aanzienlijk te noemen. In totaal werden er 226.717 occasions uit het buitenland gehaald, waarbij Duitse auto’s zoals altijd veruit het populairst zijn en België op de tweede plek belandt. Opmerkelijk is wel dat er 79 procent meer auto’s uit Spanje komen, waarmee dat land Frankrijk voorbijstreeft en op de derde plek eindigt. De top 5 van herkomstlanden wordt gecompleteerd door Zweden.
Tegelijkertijd zijn Nederlandse occasions ook in het buitenland in trek, waardoor de export voor het eerst in jaren is gestegen. Er zijn 0,8 procent meer auto’s naar het buitenland verdwenen, waarbij Polen en Roemenië de lijst aanvoeren. België, Libië en Duitsland maken de top 5 compleet.
Modellen
De lijst met populairste modellen lijkt sterk op die van de nieuwverkopen, al zijn er ook verschillen. Ook hier staan de Golf en Polo van Volkswagen hoog in de lijst, al voert de Golf die nu aan en moet de Polo het met de tweede plek doen. Compacte hatchbacks van Renault, Ford en Opel doen het ook hier goed. De BMW 3-serie is het enige premiumproduct uit de top 10 en eindigt op een negende plek. Let wel: het gaat in bovenstaande lijst alleen om B2C-verkopen, dus auto’s die door een dealer of handelaar zijn verkocht. Bij de importauto’s blijken de Golf en Polo eveneens het populairst, maar valt wel op dat SUV’s sterk in trek zijn. Daarom eindigen de Renault Captur en Nissan Qashqai op respectievelijk de derde en vierde plaats. Nummer vijf is hier voor de Opel Corsa.