14.000 diesels onterecht geweerd uit Utrecht

Aanvankelijk wilde de gemeente alleen diesels in het centrum toelaten die minimaal voldeden aan de Euro3-norm. Volgens Utrecht is het niet bekend welke auto aan welke norm voldoet, vandaar dat de gemeente een registratiedatum als toelatingseis heeft ingesteld.
Dieselauto's die voor 1 januari 2001 zijn gekentekend, mogen het centrum niet in. Daarmee zou de gemeente 12.695 diesels uit 2000 en 1.202 zelfontbranders uit 1999 onterecht weren. Deze zouden volgens Bovag - dat zich baseert op cijfers van VWE - namelijk wel degelijk voldoen aan Euroklasse 3. Van die bijna 14.000 auto's zijn er 900 geregistreerd in de provincie Utrecht.
Een extra opvallend gegeven is dat er volgens de Bovag 2.449 dieselauto's toegelaten gaan worden die juist níét voldoen aan de Euro3-norm. Bertho Eckhardt, bondsvoorzitter van Bovag, is van mening dat de gemeente Utrecht z'n zaken beter op orde moet krijgen. "Een registratiedatum als criterium schiet z'n doel voorbij. [...] We roepen de gemeente dan ook op om beter zijn huiswerk te doen. De gegevens zijn beschikbaar, gebruik ze dan ook. Je kunt niet over één nacht ijs gaan bij zo'n ingrijpend besluit."
Navraag bij de gemeente Utrecht leert dat de gemeente zich voor het besluit heeft gebaseerd op bepalingen van de Rijksoverheid. "De Rijksoverheid heeft bepaald dat we van de registratiedatum en niet van de Euronorm moeten uitgaan", aldus een woordvoerder. "Het is niet dat dit zomaar is besloten. De VVD-fractie in de gemeenteraad stelt vragen over de kwestie. Die zullen professioneel worden behandeld. Uiteindelijk zullen we daar een bericht over naar buiten sturen." Op het moment van spreken waren de betreffende vragen van de fractie nog niet binnen. VVD-raadslid Andé van Schie, met onder meer Milieu in z'n portefeuille, was niet bereikbaar voor commentaar.
Lees ook

‘EU bezig met plan om e-fuels toe te staan na 2035’

BMW legt nieuwe typenamen vast

Ford Explorer: bekende naam, helemaal nieuw

Audi wil uitstel Euro 7, Skoda dreigt met fabriekssluiting

Polestar 2 BST edition 230: kleinere oplage, zelfde idee

Polestar-CEO haalt uit naar Elon Musk - Polestar 4 in beeld
Lezersreacties (71) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.