13 jaar geleden leverde 120 km/h deze Volvo met 6 liter diesel een record op

Waar niemand om vroeg

Volvo L60G PCP
Volvo L60G PCPVolvo L60G PCPVolvo L60G PCPVolvo L60G PCPVolvo L60G PCP

Je zou denken dat een Volvo met een 6,0-liter grote zescilinder diesel met turbo moeiteloos een topsnelheid van 250 km/h of meer haalt. Mooi niet. Een kleine 13 jaar geleden was een snelheid van 120 km/h voldoende om een Volvo met zo'n dikke diesel een plek in het Guinness World Record-boek te krijgen. Welkom in de wereld van de wondere records.

Tegenwoordig zijn alle personenauto's van Volvo elektronisch afgeregeld op een snelheid van 180 km/h, ongeacht dus of je voor een instapper of een heel dik gemotoriseerde Volvo gaat. Nu we het over dik gemotoriseerde Volvo's hebben: in 2012 brak een Volvo met een monsterdiesel tweemaal een snelheidsrecord. De monsterdiesel in kwestie: een 6,0-liter grote zescilinder diesel met turbo. De Volvo: een L60G. Maar dan met PCP-toevoeging.

Wacht even, een L60G? Jazeker. Geen personenauto van Volvo, maar een heuse wiellader, feitelijk een grote shovel. Natuurlijk ben je niet op ShovelWeek beland, maar we vonden de L60G en de daarmee gedane recordsprintjes zo opmerkelijk dat we ze je niet wilden onthouden. De Volvo L60H werd in 2012 samen met de L70G en L90G gelanceerd en vormden met die twee machines voor de bouw een nieuwe familie. Dat drietal is voorzien van een zesliter dieselmotor met turbo, een D6G Tier 4i geheten machine die in de L60G 163 pk op de been bracht. Daarmee was die L60G de minst potente van het stel. Waar het bij deze zescilinders écht om gaat, is natuurlijk koppel. Topsnelheid is van geen enkele relevantie. Des te opmerkelijk zijn de recordpogingen die in 2012 met het gevaarte zijn gedaan.

Technici van Swecon - een leverancier van landbouwmachines waaronder die van Volvo Construction Equipment - werkten samen met Bridgestone en nota bene Polestar Racing aan een L60G die wél op een zo hoog mogelijke topsnelheid was gericht. Het resultaat: de L60G Performance Concept Prototype (PCP). De L60G PCP was volgens zijn scheppers gewoon voorzien van onderdelen die je uit de schappen van Volvo Construction Equipment kon trekken. De assen werden aangepast, de transmissie herzien en natuurlijk werd ook aan de dieselmotor gesleuteld. Het vermogen werd ruimschoots verdubbeld, met als gevolg dat de uit de kluiten gewassen shovel zomaar even 340 pk op de been bracht.

Op 4 mei haalde Volvo L60G PCP met coureur Karin Olsson achter het stuur een topsnelheid van 103 km/h. Heel wat anders dan de 46 km/h die een normale versie halen kon. Maar 103 km/h was niet genoeg. Op 11 september werd de L60G PCP weer van stal gehaald. Olsson mocht op de Anderstorp Raceway in Småland in het zuiden van Zweden een nieuwe poging wagen. Op het circuit - waar vliegtuigjes op mogen landen! - haalde de L60G PCP uiteindelijk een snelheid van 120 km/h.

Volledig mesjogge. We kunnen het ons goed voorstellen dat het leven zonder dit stukje Volvo-geschiedenis in je brein ook draaglijk is, maar mogelijk hebben we het toch een piepeltje mooier gemaakt.

PRIVATE LEASE Volvo

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.