100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's
Lage Cw-waarde
Bij stroomlijn en auto's denk je misschien vooral aan de stroomlijnwonderen van na de oliecrisis uit de jaren zeventig, zoals de Audi 100 en de Ford Sierra, of aan recente voorbeelden als de Hyundai Ioniq 6 en de Mercedes EQ-modellen. Toch speelt een lage Cw-waarde al honderd jaar een rol in autoland. Elk decennium had zo zijn modellen die stroomlijn, esthetiek en relevantie fraai wisten te combineren.
Rumpler Tropfenwagen (1921)
De door de Oostenrijkse ingenieur Edmund Rumpler bedachte ‘druppelauto’ wordt beschouwd als de eerste in serie gebouwde auto waarbij een lage luchtweerstand een prominente rol speelde in de ontwikkeling. De Cw-waarde van 0,28 is zelfs naar huidige maatstaven uitstekend.
Tatra T77A (1935)
Samen met de Chrysler Airflow van 1934 de belangrijkste gladde jongen van de jaren 30. Met zijn luchtweerstandscoëfficiënt van 0,21 (!) was deze Tsjech niet alleen bizar goed gestroomlijnd, ook de onderhuidse techniek was voor die tijd zeer modern.
Saab 92 (1949)
Vliegtuigbouwer Saab begon in 1945 te experimenteren met auto’s, wat leidde tot het ranke prototype Ursaab 92001. Aerodynamica speelde logischerwijs een grote rol, met als resultaat een Cw-waarde van 0,30 voor de 92, Saabs eerste productieauto.
Citroën DS (1955)
Qua Cw-waarde (0,36) niet de meest indrukwekkende uit deze lijst, maar qua esthetiek en relevantie onovertroffen. En de DS óógt gestroomlijnd met zijn taps toelopende kont, dat is ook wat waard.
Alfa Romeo Giulia (1962)
Geloof het of niet, maar dit vierkante Italiaanse doosje heeft een Cw-waarde van slechts 0,34, met dank aan de windtunnel. Het model is laag en smal, de hoeken zijn afgerond, de motorkap loopt iets omhoog bij de voorruit en het dak loopt ver door naar achteren.
Lamborghini Countach (1974)
Hij lijkt in geen velden of wegen op de meest aerodynamische vorm die mogelijk is (een druppel), maar is ronduit indrukwekkend in al zijn extreme wigvormige hoekigheid. Met een Cw-waarde van 0,42 scoort de Countach slechter dan een Fiat Ritmo… Had je niet gedacht zeker?
Opel Calibra (1989)
Het schoolvoorbeeld van de aerodynamische jaren 90. Met een Cw-waarde van 0,26 was de ranke Manta-opvolger aalglad op papier én in levenden lijve. Tien jaar lang recordhouder, tot de komst van de Honda Insight.