Gereden: Hyundai i20
Vraag topmensen uit de auto-industrie naar de concurrent waarvoor ze het meeste vrezen en het antwoord is steevast 'Hyundai'. Het tempo waarmee het Koreaanse merk zichzelf telkens weer naar een hoger plan tilt is simpelweg duizelingwekkend, nieuwe modellen als de i30 maken grote sprongen ten opzichte van hun voorganger. De i20 is er echter alweer sinds 2008 en begint in verhouding bedaagd aan te doen. Het was dus tijd voor een ingrijpende facelift. En die term kun je hier letterlijk nemen, want vooral de voorzijde werd drastisch onderhanden genomen volgens de 'Fluidic Sculpture'-designtaal die we kennen van de i30. Het uiterlijk van de i20 is daarmee weer fris genoeg om er nog even tegenaan te kunnen, maar op andere vlakken is het beeld tweeledig.
Hoge toerentallen
Zo is het interieur lekker ruim en praktisch ingedeeld, maar de afwerking maakt weinig indruk. Er is veel hard plastic te zien. Wat ergonomie betreft, heeft de i20 zijn zaakjes echter goed voor elkaar en dat geldt zeker ook voor het ruimteaanbod. Een veelbelovende nieuwkomer in het motorenaanbod is de 75 pk sterke 1.1 CRDi, die we al kennen uit de Kia Rio. Bij de benzinemotoren is er nog steeds keuze uit een 1.2 met 85 pk en een 100 pk sterke 1.4. Onder de motorkap van onze testauto ligt de sterkste van de twee, die ten opzichte van moderne compacte turbomotoren loom aandoet. Hij is aangewezen op hogere toerentallen, op de snelweg moet je dan ook regelmatig terugschakelen.
De licht gewijzigde onderstelafstelling maakt van de i20 vooral een goedmoedige allemansvriend. Het veercomfort staat op hoog niveau, alleen korte oneffenheden worden soms wat bruusk doorgegeven. Over het algemeen valt er op dit punt weinig te klagen. Echt dynamisch kunnen we het rijgedrag niet noemen, daarvoor is de elektrische bekrachtiging veel te gevoelloos. Deze Hyundai moet het dus voor een groot deel toch nog hebben van zijn prijs/kwaliteitverhouding, maar gelukkig is die uitstekend te noemen.
De volledige eerste rijtest met de Hyundai i20 facelift is te lezen in AutoWeek 21, die vanaf woensdag 23 mei in de winkels ligt.
PRIVATE LEASE Hyundai i20
