Toyota Avensis: nog net niet nieuw
De Toyota Avensis loopt al weer mee sinds de herfst van 2008. Tijd dus om 'm een flink tegen het licht te houden. Dat heeft geresulteerd in flinke wijzigingen. Om te beginnen is het uiterlijk gewijzigd. De koplampen zijn smaller en voorzien van dagrijverlichting. Verder is er in de onderbumper een grotere luchtinlaat en een nieuwe behuizing voor de mistlichten.
Achteraan is er een nieuw vormgegeven achterbumper en de lampclusters en mistlichten zijn eveneens in 't nieuw. Rond de nummerplaat is er een verchroomde rand.
Verder zijn er nieuwe wieldoppen voor de 16 inch wielen en de 17 inch Fuji-wielen hebben een nieuwe kleur en afwerking. De andere 17 en 18 inch wielen die te koop zijn, hebben voortaan een donkerder kleur. In het interieur zijn er nieuwe bekledingsoorten met nieuwe kleuren en de console is aangepast, zodat de versnellingspook gemakkelijker te bedienen is. De luchtuitlaten in het midden van het dashboard hebben voortaan een andere vorm. De rugleuningen van de voorstoelen zijn vernieuwd, zodat ze een betere steun bieden.
Verder wordt het 'Toyota Touch and Go'-systeem gepresenteerd. Dat heeft een navigatie die werkt met stemherkenning en een 3D scherm. Voor de muziek is er een 'search and play'-functie en kan er met het systeem worden ge-e-maild en getelefoneerd.
De 126 pk sterke 2,0-liter diesel is flink efficiënter geworden. De uitstoot is met vijftien procent verlaagd tot 119 gr/km. Dat is drie gram te veel voor de twintig procents bijtellingsstatus. Verder keert de 2,2-liter diesel terug met 150 pk en is de 1,8-liter benzinemotor overgebleven die opnieuw 147 pk levert. Ze zijn altijd gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De dikste diesel is bovendien beschikbaar met een zestraps automaat. De 1,8- en 2,0-liter benzinemotoren zijn ook te koop met een CVT, die is uitgevoerd met schakelflippers achter het stuur.
Op de optielijst staan het pre-crash safety-systeem, dat afremt als er een aanrijding dreigt. Het werkt samen met een adaptieve cruise control, dat zelf afstand houdt. Ook is er een rijbaanassistent, en Adaptive Front Lighting dat zelf zijn lichtsterkte regelt.