Daar is –ie dan: de Saab 9-5 Estate

Saab 9-5 Estate
Saab is druk bezig zichzelf weer op de kaart te zetten. De 9-5 sedan was daarbij de aftrap. Dit is de stationwagenversie daarvan, die zo mogelijk nog belangrijker is.
Saab toont op de Autosalon van Genève de 9-5 Estate als wereldprimeur. Dat is een belangrijke toevoeging want in de klasse van de nieuwe grote Saab is de stationwagen een vaak gekozen carrosserievariant. De vormgeving van het nieuwe model was al min of meer bekend en op de eerste foto die is vrijgegeven valt vooral de 'wrap around'-achterruit op die om de hoeken lijkt te lopen en inmiddels een belangrijk Saab-kenmerk begint te worden. Verder zijn de bijzonder dunne dakrails een opvallend ontwerpdetail.
Saab heeft het verder over een Multi-vouwbare vloer en een U-rails in de bagageruimte. Dat laatste is een optie waarmee middels een telescooparm de laadvloer in segmenten wordt verdeeld. Daarnaast is er een bergvak onder de laadvloer met speciale bekleding zodat vochtige of natte spullen er gemakkelijk een plek vinden. Tot slot wordt melding gemaakt van een programmeerbare en op afstand te bedienen achterklep. Met het programmeren kan bijvoorbeeld worden geregeld dat de klep niet helemaal tot het hoogste punt opent – handig als de auto bijvoorbeeld in een garage staat.
Met de achterbank rechtop heeft de nieuwe 9-5 Estate een bagageruimte van 527 liter. Met de bank neer loopt dat op tot 1.600 liter en is de laadvloer bijna twee meter lang. Volgens Saab zijn de zijwanden vlak en recht. De tildrempel is 64,8 centimeter.
De orderboeken voor de Saab 9-5 Estate openen op de AutoRAI, waar de auto vlug na zijn onthulling op Genève naar toe wordt verscheept.

Lezersreacties (122)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.