AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Audi Q5 hybrid quattro
10
Wil je in de Verenigde Staten nog een SUV verkopen, dan moet je welhaast een hybride aandrijflijn in het gamma hebben en met de op handen zijnde Europese CO2-regels is zo'n auto in programma ook bij ons best handig. Vandaar dat ze bij Audi momenteel de laatste hand aan de Q5 hybrid quattro leggen. AutoWeek kon al op pad met een exemplaar uit de voorserie.
Na de hybride Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg lijkt het logisch dat er ook zo'n versie van de Audi Q7 zou volgen. Het loopt echter net iets anders. Audi komt wel met een hybride SUV, alleen dat is niet de Q7, maar de compactere Q5 hybrid quattro. Qua opstelling verschilt de aandrijflijn niet zo heel veel van die in de Cayenne en de Touareg, maar wanneer we er dieper in duiken is het toch allemaal net even anders, vooral compacter. Dit laatste ook omdat we deze aandrijflijn vanaf volgend jaar ook in de hybride versie van de A6 en vanaf 2012 in de hybride A8 tegen gaan komen (en wie weet op termijn ook in de A4).
Efficiënte spierballen
Gezamenlijk pieken de viercilinder 2.0 TFSI en de elektromotor op 245 pk en 480 Nm. Hierdoor moet de auto in 7,1 seconde van nul naar honderd kilometer per uur kunnen sprinten, terwijl het gemiddelde verbruik onder de zeven liter per honderd kilometer uit moet komen. Hiermee is de hybride bijna net zo snel als de Q5 3.2 FSI, maar wel een kwart zuiniger, zeg maar op niveau van de de 3.0 TDI (al is die wel wat sneller).
Alleen middels de verschillende informatiesystemen merken we dat deze auto anders is. En uiteraard is het dankzij de stop/start-functie stiller dan normaal wanneer we voor het stoplicht staan. Afhankelijk van de stand van het gaspedaal valt de verbrandingsmotor ook tijdens het rijden af en toe stil, zoals we dat inmiddels bij hybriden gewend zijn. Wanneer het gaspedaal vervolgens weer ingetrapt wordt, duurt het net even langer dan normaal voordat er reactie volgt. Dat is niet helemaal wat je wilt en zeker ook niet wat je verwacht bij een auto van dit niveau. Dezelfde aarzeling merkten we eerder ook al op bij de hybride Cayenne en Touareg. De reden van dit kleine ongemak is dat bij gas loslaten de verbrandingsmotor stil valt en bij gasgeven weer gestart en op het juiste toerental gebracht moet worden. Dit alles uiteraard razendsnel, maar toch nog net langzaam genoeg om op te vallen. Hoewel de Audi-ingenieurs benadrukken dat we nog niet met een productieversie gereden hebben en er nog fijnslijperij plaatsvindt, is de kleine aarzeling op het gaspedaal inherent aan het gekozen systeem. Wie er niet mee denkt te kunnen leven vindt een prima alternatief in de Q5 met 3.0 TDI.
De volledige rij-impressie staat in AutoWeek 48 die vanaf woensdag 1 december in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?

Audi Q5 55 TFSI e S edition Competition | Pano | Leder | Rode stiksels | 360 graden
- 2022
- 59.300 km
€ 56.950

Audi Q5 55 TFSI e S edition Trekhaak - Panoramadak - interieurvoorverwarming - MMI navigatie plus - Bang & Olufsen - Comfort sportstoelen - Assistentiepakket Tour - Adaptive air suspension - Parkeerhulp plus -
- 2021
- 86.985 km
€ 46.950

Audi Q5 2.0 TFSI quattro Launch Edition | 1e eigenaar | Panoramadak | Leder | Adaptive cruise | 360 camera | Luchtvering | Stoelverwarming | Navigatie | Elektrische stoelen | Virtual Cockpit | Full LED
- 2017
- 100.060 km
€ 33.900
Lees ook
Nieuws
Plug-in hybride Audi Q5 heeft elektrisch bereik van 100 kilometer
Nieuws
Tesla Model 3, Kia EV3, Dacia Bigster e.a. aan gort gereden door Euro NCAP
Nieuws
Nieuwe Audi A5 Sportback: orde in de chaos
Nieuws