Audi Q5 2.0 TDI 143pk quattro Pro Line (2009)

autoreview

Audi Q5
Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5Audi Q5

Signalement

UitvoeringQ5 2.0 TDI 143pk quattro Pro Line
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Audi lichtop en graait

De LED dagrijverlichting links hield ermee op. De Audi dealer vroeg eerst 60 euro voor een onderzoek en gaf daarna een reparatie prijs af van 1250 euro. Volgens de dealer omdat Audi Nederland dat als een reparatie voorschrijft. Een merkengarage repareerde het voor nog geen 250 euro (een module vervangen).

Vragen die opensraan:
Waarom was een onderzoek nodig als al bekend was dat de gehele koplamp vervangen moest worden? Automobilisten betalen zo 1000 euro te veel. Een voorbeeld van graaien.

Waarom werd 60 euro in rekening gebracht terwijl er duidelijk geen onderzoek had plaatsgevonden? Dit is gewoon fraude of oplichting.

========= detail beschrijving ======================
Oplichting en Fraude door Audi (dealer en importeur)

Zoals altijd overkomt je dit, wegens het vertrouwen dat je hebt en moet hebben in dienstverleners van kostbare zaken. In dit geval de Audi organisatie in Nederland.

Rijdend wordt ik gewaarschuwd door tegenliggers dat mijn linker LED dagrijverlichting, tevens stadslicht, niet brandt. Ik vermoed dat een zekering kapot is en ga bij een autodealer (garage 1) langs met de vraag dat even te herstellen. De monteur kijkt ernaar en meldt dat de reparatie daarvan duur wordt en ook niet meteen hersteld kan worden en de LEDs kapot zijn. Een indicatie wordt afgegeven van ca. €900,00 omdat de gehele koplampunit vervangen moet worden en de LED verlichting geïntegreerd is. Een bedrag wat wel erg hoog is voor alleen een stadslichtje. Omdat deze dealer (garage 1) niet in mijn stad woont neem ik de auto weer mee.

Het geïndiceerde bedrag vind ik absurd hoog en daarom ga ik bij mijn merkgarage (garage 2) langs met het verzoek de rechter LED dagrijverlichting ook maar uit te schakelen. Ik heb de dagrijverlichting in mijn optiek ook niet nodig voor mijn 7 jaar oude Audi Q5. De garage 2 meldt echter dat dit wettelijk niet toegestaan is omdat de LED dagrijverlichting ook dienst doet als stadslicht. De auto komt volgens de garage 2 zonder stadslicht ook niet door de APK.

Gefrustreerd schrijf ik een brief naar Audi Nederland dat de LEDs met het beperkte aantal branduren wel erg snel kapot gaan. Terwijl LEDs juist geïntroduceerd zijn omdat ze een heel autoleven lang moeten meegaan en ik me niet kan voorstellen dat ik een halve auto moet vervangen voor een stadslichtje. Het antwoord is dat dit een zaak voor de dealer is en het voor mij jammer is dat de garantie periode is afgelopen.

Blijkt me niets anders over dan de LED verlichting te laten herstellen. Ik maak met mijn merkgarage (garage 2) een afspraak om met een acceptabele oplossing te komen die door de APK komt, zoals bijvoorbeeld een LED strip aan de buitenkant. Om dat te onderzoeken moet men toch de koplamp van de auto demonteren. Dan ziet men in de koplamp een module die de LEDs aanstuurt. Men probeert een reserve module te vinden maar dat lukt niet. Er zijn wel soortgelijke modules te verkrijgen, maar die hebben volgens de merkgarage een ander codenummer en een andere connector waardoor deze niet gebruikt kunnen worden. Volgens de merkgarage (garage 2) hoeft echter de koplamp niet echt vervangen te worden, maar met de nu nog verkrijgbare units moet wel de gehele LED aansturing van de auto (links, rechts en de centrale unit) vervangen te worden, dit omdat Audi het ontwerp volledig aangepast heeft. De merkgarage (garage 2) zegt nog wel te zoeken naar een juiste module en zal laten weten als men iets vindt, maar adviseert toch naar de Audi dealer te gaan die misschien een coulance regeling heeft in dit absurde geval. De koplamp wordt onverrichterzake weer gemonteerd.

Opgetogen naar de Audi dealer van den Udenhout (garage 3). Daar wordt gezegd dat de reparatie €1000 tot €2000 zal gaan kosten afhankelijk of men 1 of 2 koplampen zal moeten vervangen. Men zegt eerst een onderzoek te moeten doen om een prijsopgave te doen en te kijken of er acceptabele alternatieven zijn. Kosten daarvan zouden tussen de €50 tot €100 liggen. De auto wordt voor een hele dag aangeboden en de rekening betaald (zie bijlage 1). Omdat de prijsopgave niet volledig is, alleen het materiaal, wordt handmatig de totale kosten op de prijsopgave erbij geschreven. Volgens de receptie medewerker is er geen alternatieve oplossing mogelijk anders dan de vervanging van de gehele koplampunit en van coulance is geen sprake omdat de auto buiten de garantie valt.

De kosten van nu totaal €1300 (€1250 reparatie en €50 onderzoek) voor een kapot stadslicht vind ik in geen verhouding staan. Ik vraag al mijn bekenden na of men zoiets al eerder had meegemaakt. Iedereen is verbaasd totdat iemand zegt een kleine garage te kennen die zich in Audi gespecialiseerd heeft. Ik word met die garage (de vierde garage die naar de auto kijkt, garage 4) in contact gebracht. Als ik de auto ter reparatie bij garage 4 aanbied, wordt gezegd dat het in vrijwel alle gevallen een diode is, in de aanstuurunit van de koplamp, die kapot is en het euvel veroorzaakt. Men zal die diode vervangen.

Als de auto is afgeleverd word ik meteen gebeld door garage 4 met de vraag waar de aanstuurunit van de LED dagrijverlichting is. Volgens de garage 4 zit die normaal achter een klep in de koplamp en goed zichtbaar. Zonder die aanstuurunit kan de verlichting niet werken. De dealer (garage 3)die een betaald onderzoek naar de oorzaak gedaan heeft moet de unit gezien hebben en moet vergeten hebben deze terug te plaatsen. Ik mag er immers vanuit gaan dat hij het onderzoek serieus gedaan heeft en want ik heb ervoor moeten betalen. Ik bel de dealer om te vragen of men de aanstuurunit nog heeft. De baliemedewerker zegt in eerste aanleg dat de aanstuurunit onmogelijk bij hun kan liggen, maar zegt het nog even na te vragen bij de werkplaats, een dergelijke slordigheid komt immers bij hen niet voor. Op de vraag hoe het mogelijk is dat na het onderzoek door Audi de aanstuurunit verdwenen is, terwijl Audi volgens de factuur de koplampunit heeft uitgebouwd om een reparatieofferte te kunnen geven, komt geen antwoord. Men zal nog eens zoeken.

Ondertussen staat de auto met uitgebouwde koplampen en zonder aanstuurunit bij garage 4. Deze garage 4 heeft weliswaar bij een Audi dealer een aanstuurunit gevonden, maar was er niet zeker van of dit wel de juiste was, ander codenummers. Dus bel ik weer naar de Audi dealer met de vraag welk type aanstuurunit ik precies voor mijn Audi Q5 moet hebben en waar die op voorraad ligt. Om te voorkomen dat ik de auto langer kwijt ben en de voorkant van de auto er nogmaals afgehaald moet worden haal en betaal ik zelf de originele VW/Audi aanstuurunit bij Audi service in Eindhoven. Nadat deze in de koplamp gezet was door garage 4 was het verlichtingsprobleem opgelost. Kosten voor de reparatie zelf €250,00, maar mijn bijkomende kosten zijn veel hoger.

Ik breng mijn merkgarage garage 2 op de hoogte van de reparatie. Hij reageert erop dat hij was vergeten de aanstuurunit terug te plaatsen, omdat die kapot was en hij wilde proberen een zelfde aanstuurunit te vinden. Hij durfde vanwege de kosten niet een aanstuurunit bij Audi te bestellen omdat die een ander codenummer hadden en Audi niet meer een zelfde codenummer kon leveren. Hiermee werd duidelijk dat er geen aanstuurunit aanwezig was tijdens de zo genaamde onderzoek. Bij het uitbouwen van de koplamp zou dit meteen opgevallen zijn.

Nu het probleem opgelost is wil ik van de Audi dealer een verklaring voor alle ellende en onbegrijpelijke berichten. Immers ik heb moeten betalen voor een onderzoek met conclusie complete koplamp vervanging, terwijl er niet meer dan een vervanging van een standaard en originele VW/Audi aanstuurunit nodig was. Ik begrijp dat een dealer geen losse dioden gaat vervangen maar een losse unit vervangen, die standaard als een origineel Audi module verkrijgbaar is, mag ik toch verwachten.
In het gesprek kan de servicemedewerker geen verklaring geven waarom men niet ontdekt heeft dat er geen aanstuurunit in de koplamp zat. Immers op de onderzoek factuur staat letterlijk: “Koplamp uit- en ingebouwd en diagnose stellen ledverlichting” (zie bijlage 1). Bij de uitbouw zou onmiddellijk de missende aanstuurunit zijn opgevallen en hoe kan men überhaupt een diagnose stellen als de foute module ontbreekt? Hierop kwam geen antwoord, wel wilde men daarop meteen de onderzoek rekening terugtrekken.

De volgende vraag die ik stel is waarom men niet aan de afspraak voldaan had, zoals op de prijsopgave aanvraag: ”Dagrijverlichting links werkt niet meer led verlichting. Komt de auto met een kapotte dagrijverlichting door de apk ???? en kan er bij eventuele hoge kosten een noodrep. Uitgvoerd worden, waardoor de auto wel apk gekeurd kan worden. diagnose” (bijlage 2). Hierop wordt geantwoord dat Audi Nederland in deze gevallen de reparatie voorschrijft, in dit geval complete vervanging van de koplamp.

Op internet zijn koplampen voor Audi Q5 met kapotte LED rijverlichting te koop. Dit toont dat mijn geval niet op zichzelf staand is.

CONCLUSIE:
Door twee onafhankelijke Audi dealers wordt meteen een totale vervanging van de koplamp als reparatie methode voor de LED verlichting afgegeven. Een dealer heeft expliciet vermeld dat Audi Nederland dit voorgeschreven heeft. Een onderzoek naar het probleem was daarmee volkomen zinloos, het reparatievoorstel stond immers al vooraf vast en ook de kostprijs.

In een normale situatie zou men deze handelswijze niet ontdekt hebben en de dealer geloofd hebben, zeker nadat er een onderzoek was gedaan. Met het zgn onderzoek wilde men vermoedelijk de hoge kosten van het vervangen van de koplamp camoufleren en aannemelijk maken.

Het is oplichterij ofwel fraude van de Audi dealer om particulieren te laten betalen voor zaken die niet geleverd zijn, zoals een onderzoek wat duidelijk nooit heeft plaatsgevonden.

Daarnaast is het geldklopperij of graaien door Audi Nederland door de dealers te instrueren om een dure reparatie uit te laten voeren waar met 1/5 van de kosten de reparatie gemaakt kon worden.

3,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    1
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Audi Q5

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens