AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Jaguar XF facelift: de tijd vliegt
22
De Jaguar XF maakt zich op voor het tweede deel van zijn levenscyclus. Het nieuwe gezicht van Jaguar is namelijk al weer bijna vier jaar oud en begint rimpelingen te vertonen.
Het wordt maar weer eens pijnlijk duidelijk hoezeer de tijd vliegt. Volgend jaar is het al weer vier jaar geleden dat we voor het eerst van de Jaguar XF hoorden. Destijds was het de eerste van een nieuwe generatie modellen waarmee afscheid werd genomen van de klassieke vormgeving. Maar zelfs een nieuw gezicht is aan veroudering onderhevig en daarom rijdt hier een prototype van de gefacelifte XF.
Jaguar kennende, zal de facelift niet heel ingrijpend zijn. De koplampen en achterlichten worden gewijzigd en ook de grille lijkt een iets andere vorm te krijgen. Een Jaguar lijkt misschien wel tijdloos, maar in de praktijk zit de auto in een moeilijk concurrentieveld. Zo is er net een nieuwe BMW 5-serie en staat ook de Audi A6 op het punt om te worden vernieuwd.
Op motorisch gebied gaat ook Jaguar mee met de downsize-trend. We verwachten dat de vernieuwde XF eveneens het moment is voor de introductie van een nieuwe reeks viercilinder benzine- en dieselmotoren. Ook wordt de XF productlijn in de toekomst uitgebreid. In het tweede deel van zijn levenscyclus zal er ook een stationwagen verschijnen. Verder gaat nog het gerucht dan naast de sedan - pardon - vierdeurs coupé ook een tweedeurs coupé zal verschijnen die in de vijver vist van bijvoorbeeld de Audi A5.