AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

21ste eeuw start bij Lada met Granta

Lada Granta

Dit is de eerste foto van de Lada Granta. Dat is de langverwachte opvolger van de hoekige modellen die stammen uit de jaren '70. Het zou best nog wel eens kunnen dat de Granta de goedkoopste auto in Europa is.

Middels een prijsvraag heeft Lada voor het nieuwe model de naam Granta gekozen. Rond de helft of het einde van 2011 maakt hij zijn debuut. De auto volgt de klassieke modellen op die stammen uit de jaren '70 en ook de Samara, die nog steeds in Togliatti (foto 2 en 3) wordt gebouwd. Het avontuur van de Granta start met een sedan en een hatchback zal volgen. Ook een stationwagen staat op de planning.
Lada noemt in Rusland een prijs van zo'n 5.000 euro. Daarmee ligt hij op een nog iets lager niveau dan de Dacia Logan. De auto wordt gebouwd op het platform van de Kalina. "Maar hij wordt veiliger, moderner en comfortabeler dan de Kalina." Lada's partner Renault heeft interesse om zijn eigen versie van de Granta te maken. Die zou dan nog onder de Sandero en Logan in het programma moeten komen.
De Granta is natuurlijk in de eerste instantie bedoeld voor de Russische markt, maar de mogelijkheid dat de auto ook naar West-Europa komt, wordt niet uitgesloten. In 2020 wil Lada negen modellen voeren die op drie of vier platforms staan en in zes marktsegmenten actief zijn. Tegen die tijd moeten er bij het merk 1,2 miljoen auto's worden geproduceerd. Dit jaar is de verwachting dat er 571.000 Lada's worden gemaakt.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren