Auto importeren  |  Import uit Zweden

Import uit Zweden

Een gebruikte auto uit Zweden halen. Velen denken dan direct aan occasions c.q. klassiekers van Saab en Volvo.

Niet ten onrechte: vaak zijn de Zweedse modellen beter uitgerust om strenge winters tegemoet te treden dan hun exportequivalenten (denk aan standkachels). Maar er is meer: in grote delen van Zweden wordt niet gepekeld, waardoor auto’s langer het roestspook buiten de deur, eh … het portier weten te houden, ondanks het soms barre klimaat. In de drukke steden wordt overigens wél met zout gestrooid. Daar zijn - ook jonge - auto’s voorzien van verroeste spatbordranden (of erger …) geen zeldzaamheid.

Buiten dat wordt over het algemeen goed voor de auto’s gezorgd en krijgen ze regelmatig onderhoud. Niet verwonderlijk, want vierwielers zijn daar aan de prijs, reden waarom het niet interessant is om een nieuwe auto vanuit het Scandinavische land hierheen te halen. Maar er is meer dan alleen Saab en Volvo: klassieke Mercedessen en Volkswagen Kevers vind je er nog regelmatig, vaak met weinig kilometers op de teller. Maar hoe doe je dat? Waar zoek je? Zweden is groot, maar de meeste inwoners wonen in de grote(re) steden in het zuiden. Daar zijn dus ook de meeste auto’s te vinden. Spreek je geen Zweeds? Met Duits en Engels kom je ook een heel eind. En de papierwinkel? Lees verder!


​1. Een auto zoeken   

Zoals gezegd, is Zweden een groot land én ligt het niet naast de deur. Het beste is om je te concentreren op het zuiden. Heb je een bepaald model op het oog? Dan ga je uiteraard thuis al de bekende websites af om te zien of jouw droomauto ertussen staat: www.annonsborsen.se, www.autoscout24.se, www.begagnade-bilar.se, www.biltorget.se, www.bilweb.se of www.bytbil.com zijn veelgebruikte sites. Oldtimerliefhebbers struinen www.blocket.se (soort Zweedse Marktplaats) af. Handig: ‘occasions’ is ‘används bilar’ en ‘oldtimers’ is ‘veteran bilar’. Ook al is Zweden EU-land, men gebruikt geen euro, maar de Zweedse kroon. Op het moment van schrijven staat 1 SEK voor ongeveer € 0,10.         

Al iets gevonden? Dan kun je voor meer informatie (o.a. recente APK, soms kilometerstand) het Zweedse kenteken laten natrekken op www.transportstyrelsen.se, zeg maar de Zweedse RDW.

 

2. Een auto vervoeren  

Koop je in Zweden een gebruikte auto, dan kun je een tijdelijk kenteken oftewel exportkenteken aanvragen. Tegelijk als je zo’n tijdelijk kenteken aanvraagt, moet de verkoper de auto uit het kentekenregister laten uitschrijven. Maar let op: je krijgt geen tijdelijk kenteken als nog niet alle motorvoertuigbelastingen zijn betaald, als de laatste APK-keuring al langer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden of als het voertuig om wat voor reden dan ook niet aan het verkeer mag deelnemen (rijverbod). Dat betekent dus ook dat het veiliger is om je aankoop pas te betalen als het exportkenteken geregeld is, anders sta je mogelijk met lege handen - en dito zakken! Bij een tijdelijke registratie krijgt het voertuig een nieuwe kentekenplaat. Dit wordt, samen met de kentekenpapieren, vaak binnen een week toegezonden naar een Zweeds adres, bijvoorbeeld naar de verkopende partij. De platen dienen vóór en achter op de auto bevestigd te worden. Zo’n tijdelijk kenteken is een maand geldig, maar binnen deze periode moet de auto wel buiten de landsgrenzen gebracht zijn, want daarna is het kenteken niet meer geldig en moeten de platen vernietigd worden. Let op: een tijdelijk kenteken is gratis, maar de auto dient wel WA-verzekerd te zijn. Wellicht kun je deze al in Nederland op basis van het chassisnummer afsluiten of vraag de verkoper om hulp. Om een tijdelijk kenteken aan te vragen heb je het volgende nodig:

- een bewijs van een WA-verzekering voor het tijdelijke kenteken;

- het laatste keuringsbewijs, jonger dan 12 maanden;

- het originele Zweeds registratiebewijs met de aanvraag voor uitschrijving uit het kentekenregister, getekend door de verkoper;

- de Zweedse kentekenplaten.

Dit alles moet je opsturen naar The Swedish Transport Agency, SE-70181 Örebro, Sweden. Voor meer informatie, kijk op www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/Export-and-temporary-registration1. Heb je vragen? Stuur een mailtje naar kontakt@transportstyrelsen.se of bel 0771-141516 (vanuit Nederland: 0046-771-141516). Men spreekt Engels!

Je ziet: best een papierwinkel, maar zo’n tijdelijk kenteken geeft je wel de meeste zekerheid als het gaat om het ‘vrij’ zijn van de auto om ‘m te kopen, te rijden en te exporteren. Uiteraard moet je de kentekenpapieren (twee delen) bij je hebben als je (in Zweden) rijdt en de auto van jou is (zie ook hieronder).

Wat daarbij wél vervelend is, is dat je in Nederland niet met Zweedse (export)platen mag rijden (zie ook onder punt 3). Dus moet je vanaf de grens een autoambulance inschakelen (denk aan een transportverzekering!). Of je gaat gewoon met de autoambulance naar Zweden, zet ‘m daarop en rijd het gespan terug. Scheelt je bovenstaande papierwinkel (het exportkenteken is dan niet nodig, je kunt gewoon de originele Zweedse platen laten zitten), maar je weet dan niet of er iets (administratiefs) scheelt aan de auto. Dan gaat zo’n aankoop simpelweg op goed vertrouwen.    

Hoe dan ook, terug in Nederland moet je voor de RDW-keuring een eendagskenteken aanvragen (zie punt 3). Zorg ervoor dat je alle papieren hebt ontvangen bij je auto. Zweden kent het Europese model kentekenbewijs waarop dezelfde gegevens staan als op een Nederlands kentekenbewijs. Dat inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen. Deel I ligt altijd in de auto, deel II wordt om veiligheidsredenen thuis bewaard. Bij aankoop van een auto dien je beide delen van de verkoper te krijgen. Laat hem of haar op het kenteken aankruisen - en ondertekenen - dat de auto geëxporteerd wordt (er staat een speciaal hokje voor op het kentekenbewijs). Daarnaast heeft elke personenauto een Europees Certificaat van Overeenstemming (CVO), wat inhoudt dat dit voertuig Europees is goedgekeurd en dus ook in Nederland wordt toegelaten. Dit moet je later bij de RDW-keuring overleggen als het een nieuw voertuig betreft.

 

 

3. Een kenteken aanvragen

Wil je je auto op Nederlands kenteken zetten, dan moet -ie eerst door de RDW bekeken zijn voor een kentekenopname. Let op: het is in Nederland niet toegestaan om als Nederlands ingezetene te rijden in een auto met een buitenlands kenteken, ook niet met het tijdelijke Zweedse exportkenteken. Dit heeft te maken met het strenge BPM- en MRB-beleid. Doe je dat toch en word je gesnapt, dan betekent dit een forse boete. Om bij de RDW te kunnen komen, vraag je via de website www.rdw.nl een gratis eendagskenteken aan. Je kunt dat zelf thuis uitprinten en er de bijbehorende tijdelijke kentekenplaat bij maken. Zorg er wel voor dat je een verzekering afsluit voor het ritje naar het keuringsstation mocht je nieuwe trots nog niet verzekerd zijn! Ook is het noodzakelijk vooraf contact op te nemen met de Belastingdienst in verband met de motorrijtuigenbelasting.

Er zijn 16 keuringsstations (Almelo, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Groningen, Heerenveen, Nieuwegein, Roosendaal, Rijen, Schiedam, Veldhoven, Venlo, Waddinxveen, Zwolle en Zwijndrecht (zie voor adressen www.rdw.nl)) die op werkdagen geopend zijn tussen 8.00 en 17.00 uur. Je kunt een afspraak maken voor de kentekenopname, maar op de bonnefooi naar een keuringsstation gaan, kan ook. Dit ‘keuren zonder afspraak’ kan alleen als je je voor 12.00 uur hebt aangemeld bij de balie van het keuringsstation. Het is dan ‘wie het eerst komt, eerst maalt’. Een RDW-keuring kost ongeveer € 100. Maar let op: het eendagskenteken is echt maar één dag geldig. Je mag er na die dag zelfs niet mee parkeren op de openbare weg! Het is dus in dit geval zeker aan te raden een afspraak te maken bij het RDW-keuringsstation. Mocht het te druk zijn waardoor je auto niet meer aan de beurt komt, dan zou je immers voor de volgende keer opnieuw een eendagskenteken aan moeten vragen. Dat is weliswaar gratis, maar het kost wel extra tijd en moeite.

Stel dat je auto nog op de originele Zweedse platen stond, dan meldt de RDW de auto af in Zweden. Maar als extra zekerheid (voor de verkoper) is het wel zo netjes om de kentekenplaten na invoer, samen met een kopie van het Zweedse kentekenbewijs (mét RDW-stempel), zelf terug te sturen naar The Swedish Transport Agency (adres zie boven).
 

4. BPM betalen

Als alles oké is en je auto dus de Nederlandse weg op mag, verzorgt de RDW je aanvraag voor een nieuwe kentekencard. Na de keuring krijg je de (voertuig)gegevens van de RDW waarmee je het belastingformulier verder kunt invullen. Dat formulier heb je vooraf thuis al deels ingevuld en uitgedraaid via de website www.belastingdienst.nl. Dat is vrij eenvoudig: vul de oorspronkelijke nieuwwaarde en de CO2-uitstoot in en het bpm-bedrag wordt automatisch berekend. Een andere, simpeler mogelijkheid is om bijvoorbeeld gebruik te maken van de - betaalde (€ 19,95) - service van www.autotelex.nl. De aangifte wordt op het keuringsstation ingeleverd door hem in de brievenbus van de Belastingdienst te stoppen die in de wachtruimte van het keuringsstation staat. Betalen hoeft nu nog niet. Je krijgt een acceptgiro per e-mail of post toegestuurd. Let op: voor auto’s ouder dan 25 jaar is geen bpm verschuldigd.

 

5. Gaan rijden

Na de keuring begint het duimendraaien. Je wilt rijden, maar moet wachten op de acceptgiro voor de bpm. Pas wanneer het geld binnen is, geeft de Belastingdienst de RDW toestemming om de kentekencard op te sturen. Reken zeker op een week tussen keuring en papieren. Wanneer de kentekenbewijzen binnen zijn, laat je een van de vele kentekenbedrijfjes de platen maken. Dat duurt niet lang en kost een paar tientjes. Zodra je kenteken bekend is, kun je de auto laten verzekeren (tenzij het je al in een eerder stadium gelukt is om de auto op chassisnummer te laten verzekeren). En dan mag je eindelijk gaan rijden!

Resumerend kunnen we zeggen dat privé-import van een occasion of youngtimer zeker aantrekkelijk kan zijn. Bedenk echter wel dat het ook een hele klus is (ook gezien de afstand), en dat je een zeker risico loopt. Denk bijvoorbeeld aan de garantie. Heb je geen zin in ‘al dat gedoe’, laat je auto dan door een professioneel bedrijf importeren. Door even te googlen heb je er zo een aantal te pakken.   

 

Bpm en CO2-taks   

Sinds 2010 is er een en ander veranderd in de berekening van de bpm (belasting van personenauto’s en motorrijwielen). Doordat de bpm hoe langer hoe meer wordt berekend naar aanleiding van de CO2-uitstoot, is het van belang te weten wat de uitstoot van de auto is. Vooral wanneer het gaat om krachtige benzine- en dieselmodellen, kan goedkoop duurkoop worden. Naast de aanschafprijs is namelijk het bpm-restbedrag de grootste kostenpost. Dit bedrag is afhankelijk van de nieuwprijs, de leeftijd en de uitstoot van de auto. Je kunt de te betalen bpm berekenen door een taxatie op de te kopen of gekochte auto te laten uitvoeren. Dat is natuurlijk sowieso aan te raden. Een taxatie kost een paar honderd euro, maar je weet dan wel of je je droom veilig kunt kopen of dat er een (financiële) nachtmerrie dreigt. Een andere manier om de bpm te berekenen, is door de Nederlandse netto cataloguswaarde te nemen (dus zonder btw), exclusief naderhand (dus niet af fabriek) aangebrachte accessoires. Gebruik daarvoor onderstaande tabel.

Is een auto ouder dan 17,5 jaar, dan ben je geen BPM verschuldigd. Auto’s die vanaf 1 januari 2013 zijn afgeleverd, worden belast op basis van de CO2-uitstoot.
 

BEKIJK OOK
Gebruik de BPM Calculator voor een nauwkeurige berekening van de te betalen BPM.

 

close