Smart Fortwo Cabrio vs. Fiat 500 Cabrio
Twijfelaars
Terwijl het kwik min 3 aanwijst, seint de fotograaf dat het dak wel open moet voor de rij-opnamen. Strikt genomen zijn de Fiat 500C en de Smart ForTwo Cabrio dan wel geen 'echte' cabriolets, maar met het dak open zit je wel degelijk onbeschermd in de openlucht. Omdat er aan de zijkant nog wel rails zitten en de 'kap' in opgevouwen stand vrij hoog komt, is het met de verwarming op 32 graden en de blower op je voeten toch nog redelijk uit te houden. In dat opzicht klopt het dus wel, dat je de beleving van open rijden kunt hebben, zonder gelijk een doorgewinterde cabriorijder te worden. Zeker omdat je het dak van beide kleintjes ook in een tussenstand kunt zetten, zodat gedeeltelijk open rijden mogelijk is. Dat kan ook bij hogere snelheden dan in een volledige cabriolet, in de Smart kan het zelfs op elke gewenste snelheid. En dan biedt de Smart ook nog de mogelijkheid om de rails tussen de vooren achterkant te verwijderen, voor een nog betere imitatie van cabriorijden. Een echte wind-door-de-haren-ervaring wordt het in beide auto's nooit, daarvoor zit je te veel ingekapseld. Maar in een land waar je het dak een groot deel van de tijd beter gesloten kunt laten, blijkt het inderdaad een effectieve oplossing om optimaal te genieten van de goede dagen die er zijn.
Vooral omdat de auto's minder aan stijfheid inboeten dan wanneer het dak er volledig vanaf zou zijn gegaan. In de ForTwo merk je geen verschil tussen deze variant en de normale ForTwo, de Fiat daarentegen verraadt heel af en toe door middel van een trilling in de binnenspiegel dat het dak grotendeels is verdwenen. Hinderlijk wordt het echter nooit. Sowieso heeft de 500 bij z'n ingrijpende facelift vorig jaar een aanzienlijke sprong voorwaarts gemaakt als het gaat om de balans in het onderstel. Had de stijlvolle Italiaan voorheen de neiging om merkbaar na te deinen, de schokbrekers halen de beweging nu veel sneller uit de veer. Dat resulteert in een steviger en tegelijkertijd comfortabeler onderstel. Bovendien veroorzaken drempels nu minder lang onrust in de auto. Door de korte wielbasis is een stevige afstelling wel noodzakelijk; op slecht wegdek en verkeersdrempels laat het comfort daardoor wel te wensen over.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.