Smart Fortwo Electric Drive
Elektrisch op z'n plek
Smart heeft vier speerpunten voor de komende jaren, legt CEO Dr. Annette Winkler uit tijdens het persevenement in Miami: Connected, Autonomous, Shared en Electric. Samengevat: CASE. We focussen op het elektrische gedeelte, dat onlangs in Parijs wereldkundig werd gemaakt en waarmee we vandaag in Miami gaan rijden. Ondanks de recente doemscenario's van ANWB en Stichting Natuur en Milieu over de stagnerende groei van het aantal volledig elektrische auto's, zijn er gelukkig ook argumenten om te geloven dat er de komende paar jaar juist een doorbraak komt voor EV's. Immers, na de jaarwisseling zijn dat de enige auto's waarmee je nog bijtellingsvoordeel krijgt. De actieradius groeit bovendien en datzelfde geldt voor het aanbod.
Als er één bestaand model roept om een elektrische variant, dan is het wel de Smart Fortwo. Vooralsnog is elektrisch rijden vooral geschikt voor korte stadsritten en dat is precies waar de Smart met zijn compacte afmetingen en korte draaicirkel op mikt. Het is dan ook geen verrassing dat ook de huidige generatie wordt uitgebreid met de Electic Drive-range. Smart belooft een actieradius van 160 km (NEDC). Dat klinkt niet heel indrukwekkend, maar Anne Suchanek, verantwoordelijk voor de elektrische aandrijflijn, ziet dat anders: "Uit ons onderzoek blijkt dat in Europa 90 procent van de gebruikers maximaal 35 kilometer per dag rijdt, verdeeld over twee tot drie ritten. Natuurlijk hadden we er grotere, zwaardere accu's in kunnen leggen, maar dat zou ten koste gaan van het karakter van een auto als de Smart."
Die accu is van het type lithium-ion en heeft een capaciteit van 17,6 kWh. Hij weegt 160 kilo en zit ingebouwd in een stalen subframe, dat weer onder de vloer binnen de Tridion-kooi ligt, om de veiligheid te optimaliseren. Het elektrische systeem bevat heel veel tussenkoppelingen, die in het geval van een ongeval kunnen losschieten, wat voor het hoogspanningssysteem weer een trigger is om zichzelf uit te schakelen. Ook een plotselinge verandering van de elektrische weerstand in de circuits leidt tot onmiddellijke uitschakeling, zodat hulpdiensten veilig hun werk kunnen doen, claimt Smart. De Smart is standaard uitgerust met een 7,2 kW lader waarmee je op het gewone netwerk in zo'n 3,5 uur van leeg naar 80 procent kunt laden. Volgend jaar wordt een 22 kW snellader optie en dan kun je, mits in bezit van driefasen-aansluiting, datzelfde in zo'n drie kwartier doen.
SLIMMIGHEDEN
Om de acculading zo efficiënt mogelijk te benutten, heeft Smart de auto van een aantal slimmigheden voorzien. Zo houdt de recuperatie rekening met het verkeer voor je. Als de radar binnen 200 meter langzamer verkeer registreert, dan zal de auto bij gas los sterker op de motor remmen, zodat je meer remenergie terugwint. Helaas rijden wij Smarts met Amerikaanse specificaties die deze functie niet hebben, dus het effect kunnen we nog niet beoordelen. De Electric Drive heeft ook Preconditioning. Daarmee wordt het interieur voor vertrek, nog aan de stekker, op temperatuur gebracht, zodat dit niet ten koste gaat van de actieradius. Dit is in te stellen via de speciale 'Smart Control-app'. Dit gebeurt overigens alleen wanneer de accu boven de 45 procent geladen is; daaronder krijgt het laadproces voorrang. Tot zover de theorie: laten we een stukje gaan rijden.
Dat doen we met de ForTwo in de straten die we allemaal nog op het netvlies hebben staan van Miami Vice. Wat meteen opvalt, is hoe ontzettend vlot de Smart op het pedaal reageert. Vage patsers met ronkende V8's kijken verbaasd hoe dat rare, groen-zwarte ding elke keer weer als eerste bij het stoplicht wegschiet. Ook al is deze Smart alles wat de All American Dream niet is, hij past uitstekend tussen de extravagante art deco-bebouwing van Miami's South Beach. Elkaar de ruimte gunnen zit niet in het karakter van veel mensen hier. Des te prettiger is het dat je met een stroomstoot toch nog snel een gat kunt vullen als dat plotseling ontstaat. Ook de snelle reacties op het stuur dragen daartoe bij. Jammer dat de navigatie steeds pas op het allerlaatste moment met zijn aanwijzingen komt, dat maakt het stadsverkeer tot een uitdaging.
Even later zijn we de stad uit, op weg naar Key Biscane. Daar zijn de wegen nogal beschadigd en het valt op dat de achteras moeite heeft met de gaten in het asfalt, waardoor de auto nogal bonkerig overkomt. Op goed asfalt echter voelt de Smart Electric Drive verrassend volwassen aan. Kwiek, vlot en wendbaar. Deze elektrische aandrijflijn past uitstekend bij het karakter van de Smart ForTwo, beter dan de driecilinder met automaat waar we hem tot dusver mee kennen.
OP EIGEN BENEN
De Electric Drive-range van Smart, die bestaat uit de ForTwo, ForTwo Cabrio en ForFour, komt begin volgend jaar naar ons land. Dat is een goede timing, want dan heb je alleen nog recht op bijtellingskorting met een volledig elektrische auto. Toch wil Smart niet dat zijn succes van dat soort factoren afhangt, vertelt Annette Winkler op de valreep: "We gaan naar het moment dat een elektrische auto niet duurder is dan zijn brandstof-aangedreven evenknie en als de actieradius dan ook nog klopt, zullen mensen kiezen voor de praktische voordelen ervan." Wat die prijs wordt, is op dit moment nog niet bekend.
PRIVATE LEASE Smart Fortwo
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.