Volkswagen Golf GTI Performance
Beste koop
- Marc Klaver
- Eerste rijtest
Kijk maar naar de specificaties. De Performance heeft bijna net zo veel koppel, maar dan wel bij een iets lager toerental. En ook zijn maximale vermogen, 245 pk in plaats van de 230 pk van de standaard GTI, komt bij een lager toerental vrij. Dat vertaalt zich in een motor die opmerkelijk goed oppakt en eigenlijk net zo vlot overkomt als zijn snellere broer.
Op de sprint van 0-100 km/h is hij dan ook slechts 1,1 seconde trager en daarmee nog altijd heel erg snel. Wat vooral indruk maakt, is het brede toerenbereik waarin het maximale koppel beschikbaar is. In de praktijk komt het erop neer dat de 2,0-liter altijd goed bij de les is en dat maakt deze GTI tot een erg lekkere auto. Geef vol gas in de twee en je zit heel snel boven de 100 km/h.
In tegenstelling tot de R heeft de GTI geen 4Motion, dus al het vermogen gaat naar de voorwielen. Daarmee kan de voortrein echter heel goed overweg en dankzij het sperdifferentieel houd je ook in snelle, korte bochten voldoende grip. Zodoende mis je die vierwielaandrijving niet. Bovendien maakt het deze GTI bijna 100 kg lichter dan de R.
Meerprijs gerechtvaardigd
De ronduit perfecte zitpositie levert een belangrijke bijdrage aan het rijplezier. De stoelen – met die prachtige ruitjesbekleding – zijn top en bieden veel houvast. Net als de R stuurt de GTI Performance direct en geeft het systeem je het gevoel van totale controle, zonder daarbij heel erg communicatief te zijn. Dat wordt door sommigen als nerveus ervaren en dat is wel het laatste wat men bij VW wil. Er valt echter goed mee te leven, deze Golf verschaft je volop rijplezier.
Ook het motor- en uitlaatgeluid zijn rauw genoeg en doen niet veel onder voor dat van de R met zijn dure sportdemper. Hoeveel beter de remmen zijn dan die van de standaard GTI kunnen we niet beoordelen, dat ze zeer goed vertragen weten we wel. De voorste remklauwen zijn in dit geval rood. Het interieur van de zevende generatie Golf is van grote klasse en in de GTI en GTI Performance maakte het conventionele instrumentarium plaats voor het Active Info Display, dat je zelf kunt configureren. Alles bij elkaar vinden we de meerprijs van € 1.640 volkomen gerechtvaardigd en vinden wij de GTI Performance de beste keuze als je een snelle Golf wenst. Wil je DSG, dan zit je sowieso vast aan deze versie, de gewone GTI is er alleen met handbak.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 2.0 TSI GTI TCR AUTOMAAT |virtueel cockpit|lederen stoelen met memory|adaptive|pano|Dynaudio|camera|apple carplay|LED|
- 2019
- 77.647 km

Volkswagen Golf 1.5 TSI 130pk Style / Stoelverwarming voor / LED / 3-zone climate control / 17'' licht metaal / Navigatie / Carplay
- 2020
- 52.263 km

Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk DSG Style / Panorama dak / Camera / Head-up display / Memory Seat / IQ LED / Stoelverwarming voor en achter / Keyless entry/start / 18'' Licht metaal / Navigatie / Carplay / Standkachel
- 2020
- 46.623 km
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Dit waren vorig jaar de meest gezochte occasions
Occasiondubbeltest Volkswagen Golf vs. Ford Focus - Klassieke tweestrijd
Praktijkverbruik Volkswagen Golf 7: welke motor is de zuinigste?
Volkswagen Golf R - Op de Rollenbank
Lezersreacties (51) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.