Volvo XC90 V8 Sport (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 V8 Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 222.000 km |
KM-stand laatst | 223.000 km |
XC90 V8 uit Zweden
- 223.000 km
Onze V70 2.4D uit 2006 had inmiddels 533xxxkm op de klok, desondanks deed deze het (op een kapotte vrijloop poelie van de dynamo op vakantie in zuid Duitsland na..) nog bijzonder goed!
Toch was ik stiekem al bezig om te zoeken naar een opvolger voor de V70, we hebben afgelopen november samen een huis gekocht en hiermee zijn onze maandelijkse kilometers flink gedaald. Dit zou eind volgend jaar nog verder gaan dalen als mijn vriendin haar studie af rondt. Een diesel zou op dat moment niet meer gunstig zijn voor ons.
Het plan was dan ook om eind 2026 te gaan kijken naar een vervanger voor de V70, maar toen...
Een oude bekende uit mijn geboortedorp heeft jaren een XC90 V8 gehad, beste man was inmiddels gemigreerd naar Zweden (inclusief XC90). Ik was benieuwd wat zijn ervaringen waren met de auto, betrouwbaarheid, verbruik, onderhoud, noem het allemaal maar op.
Paar appjes en een telefoongesprek later en ik was al een stuk wijzer, hij had de auto 4 jaar in bezit en op regulier onderhoud, een startmotor en een automaat revisie (onder garantie) had hij er niks mee gehad.
2 weken later belt hij op; of ik de XC90 niet wil kopen. Tja en dan, hij was eigenlijk een jaar te vroeg. Net een huis gekocht en alle kosten die daarbij komen kijken net achter de rug, echter liggen de prijzen van dit type XC90 in Zweden beduidend lager. In NL is de XC90 een populaire auto onder de youngtimer regeling, en dat weet de gemiddelde auto verkoper schijnbaar ook.
Dus na enig overleg en overwegen hebben we telefonisch toegezegd de auto te willen overnemen, maar hij stond in Zweden dus we moesten hem daar ophalen.
Een vliegtuig en treinreis later en we stonden op het station van Karlstad om daar opgehaald te worden, uiteraard in de XC90!
De volgende dag de papieren rond gemaakt en de auto betaald. Daarna konden we meteen de eerste 600km gaan afleggen naar onze Airbnb in de buurt van Malmö, dit was een groot feestje! Op een kleinigheidje na, de vorige eigenaar kwam niet veel op de snelweg en wel veel op zandwegen. Hierdoor was er aan de binnenkant van de velg een enorme laag zand gaan zitten, harder als 100 rijden was geen optie zonder dat je zo ongeveer uit je stoel trilde.
Volvo dealer opgezocht (op dit moment nog niet bewust van het zand aan de binnenkant van de velg..) monteur rijdt een rondje en deelt mijn mening dat het trillen niet hoort, auto gaat de brug op en uit alle 4 de wielen kwam in totaal een halve emmer zand. Monteur rijdt daarna nog een rondje, en geeft met toch een lichtelijke glimlach op zijn gezicht de sleutel terug, we hoefden niks te betalen en konden onze weg vervolgen. Eind goed, al goed :)
Maar goed, genoeg gepraat over het ophalen van de auto. Hoe rijdt en bevalt de XC90?
Het rijden is geweldig!
De V8 heeft (ruim) voldoende vermogen, je hebt altijd wat over.
De automaatbak i.c.m. de ongeblazen V8 nodigen uit om rustig te rijden, koppel heb je vanaf stationair toerental al in overvloed.
Het comfort in de auto zelf is ook erg goed, hij is voorzien van een Dynaudio audio systeem wat zelfs op de dag van vandaag nog verassend goed klinkt!
Verder is de auto voorzien van dubbel glas in de voorportieren, elektrische verstelbare stoelen, stoelverwarming, open dak en uiteraard airco.
Verbruik is natuurlijk niet geweldig, maar dit was ook niet onze verwachting. Het is een SUV met een 4.4L V8, gekoppeld aan een automaat die ook nog is AWD is.
Over onze rit over de Zweedse binnenwegen, N-wegen en stukjes snelweg haalde ik een gemiddelde van 1 op 9,5. In mijn ogen is dit respectabel (en acceptabel) gezien het type auto.
Nou hebben we ook al een aantal keer de vraag gekregen, wat ons motiveert om een XC90 V8 te rijden. Dat zal ik voor de goede orde hier ook even toelichten.
Even voor de beeldvorming; ik ben 28 en mijn vriendin is 22. We wonen met zijn tweeën (en onze kat) in een gehucht in Overijssel. De eerste vraag die in je opkomt is natuurlijk, wat moeten 2 twintigers zonder kinderen met een 7 zits SUV?
Daar zijn een aantal redenen voor, zowel logisch als emotioneel.
Mijn vriendin heeft een hobby aan paarden, die gaat graag op pad voor buitenritjes samen met een vriendin. Dan weegt zo'n paardentrailer dus al gauw 2 ton +.
Zelf heb ik een hobby aan auto's, ik ga graag richting het circuit met mijn Volvo 740 om te driften. Die combinatie weegt dan ook al gauw 2 ton.
Daarnaast zijn we verknocht aan Volvo, mijn vriendin heeft een Volvo 240 uit 1986 waar ze erg enthousiast over is en met veel plezier in rijdt. We wouden dus voor een grote auto die wat mag trekken niet af stappen van Volvo. Dan zijn er buiten de XC90 niet mega veel opties. Een 2.5t of een 3.2 had natuurlijk ook gekund, maar dit is leuker ;)
Het onderhoud wat binnen mijn eigen kunnen en mogelijkheden ligt zal ik zelf uitvoeren, in november is hij toe aan zijn onderhoudsbeurt. Ik zal tegen die tijd deze review weer bijwerken met een update.
Tot dan!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren