Volvo XC90 D5 Limited Edition (2011)

autoreview

Volvo XC90 D5 Limited Edition (2011)

Signalement

UitvoeringXC90 D5 Limited Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 3.000 km

Mijn Ford Galaxy moest plaats maken voor een nieuwe auto. Ik wilde graag een 7-zitter. Met drie kinderen is dat toch erg prettig. Aangezien ik wat anders dan een Galaxy wilde, kwam ik uit bij een VW Sharan. Erg degelijk en mooi interieur, maar wel wat saai aan de buitenkant..aangezien ik de nodige opties erbij wilde hebben schoot de prijs omhoog.

Toen kwam ik de Limited edition XC90 tegen, en ik was meteen om. Totaal niet te vergelijken, de enige overeenkomst is dat het ook een 7-zitter is. Ik weet dat het een wat ouder model is, maar ik vind ‘m nog steeds mooi. Verder heb ik 2 keer een auto gehad toen deze pas uit was gekomen en dat heeft me de nodige storingen opgeleverd. Ik hoop dat dit bij een beproefd model een stuk minder is.

Nu de XC90…3000KM in gereden. Mijn eerste indruk is enorm positief: deze auto is uiterst comfortabel, zit regelmatig op de snelweg, ook in Dld. Perfecte stoelen! Goed instelbaar en door de geheugen functie ook makkelijk om te stellen. Rijgeluiden zijn ook beperkt, je hoort alleen de 5 cilinder roffelen bij het optrekken, maar daar stoor ik me totaal niet aan (integendeel!)

De interieur ruimte is iets beperkter dan een MPV zoals de Galaxy of de Sharan, maar nog steeds erg ruim, geen reden tot klagen. Alles voelt wel enorm degelijk aan (ben hier wat kieskeuriger in geworden, zie mijn andere review van de Galaxy).
Ook erg handig is de in 2 delen te openen achterklep, het onderste gedeelte kan ook dienst doen als bankje.

De audio installatie klinkt verassend goed, en de RTI navigatie werk ook erg prettig. Lees op sommige reviews dat deze niet perfect is, maar vergeleken met het Ford systeem is deze super.

De prestaties zijn gezien de omvang van de auto best goed. Je kan best vlot sturen en de wegligging (zeer goed bij de Galaxy) is ook goed. De auto verbruikt op dit moment tussen de 1:10 , a 1:11. Valt me ook nog mee, al is het geen zuinigheidskampioen, maar dat was me reeds bekend bij de keuze voor deze auto.

De Geartronic kan m.i wat verfijnder.. ik sluit met aan bij andere opmerkingen: hij schakelt af en toe wat traag en lijkt wat tijd nodig te hebben om te schakelen. Bij het normaal gebruik geen probleem. Wil je op de autobahn even de linkerbaan op, dan kost het een seconde voordat je de juiste versnelling hebt als je het gas intrapt

Na een KM of 15000 zal ik me nog eens melden

update

  • 25.000 km

Inmiddels 25000 km gereden. Het blijft een prettige auto om mee te rijden.

Pluspunten:
+ Comfort
+ Het standaard geluidssysteem klinkt erg goed. Al is de interface niet zo catchy als bij Audi/BMW, het klinkt wel een stuk beter (reed onlangs een tijdje een nieuwe audi..)
+ Ruimte en de stevig/robuustheid van het interieur. Mijn kinderen maken veel gebruik van de derde zitrij, en dit zijn erg goede stoelen.
+ geen piepjes of kraakjes
+ de achterklep die uit twee delen bestaat, waardoor je altijd een bankje hebt en als de bak vol zit, valt niet meteen alles eruit als je de klep opent

Wat punten die beter kunnen:
- De automaat: kan veel eerder opschakelen dan dat deze nu doet. Ik laat bewust tijdens het optrekken het gas iets terug zakken, dan schakelt de bak wel eerder over.
- de waterafstotende ramen: bij hogere snelheid prima, bij lagere blijven er allemaal kleine druppeltjes op zitten
- bergruimte/vakjes voorin. Deze zijn vrij schaars. Het dashboardkastje is erg ondiep.


Mijn gemiddelde verbruik is afgenomen tot 8.5 - 8.8 ltr per 100 KM.

update 60000M

  • 60.000 km

inmiddels 60000 KM gereden met de XC90.
Een klein probleem gehad met de sensor voor de meedraaiende verlichting. Was snel verholpen. Voor de rest geen problemen.
De auto is erg comfortabel, de stoelen zitten perfect en er kraakt of piept niets. Degelijkheid troef!

Door het flexibele interieur is de auto ook enorm praktisch.

Het rijden is en blijft een relaxte aangelegenheid. Het is geen race monster en het gewicht speelt parten in bochten. Dat stoort echter totaal niet. Het is een auto met karakter.

Verbruik blijft binnen de perken en ligt rond de 8.5 ltr/100km.
Nadeel is de relatief kleine brandstof tank en tja, die geartronic...

Overall blijf ik het echter een erg mooie en fijne auto vinden

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.