Volvo XC90 3.2 Momentum (2007) #2

autoreview

Volvo XC90 3.2 Momentum (2007)

Signalement

UitvoeringXC90 3.2 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf233.000 km
KM-stand laatst254.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een liefdevolle oude dag

  • 240.000 km

Vriendjes, vriendinnetjes, vieze schoenen, gemors, geknoei en veel vakantiezooi. We zochten een auto die bestand is tegen al dit onheil en waarin we onze 4 jonge kinderen zonder ergernis kunnen leren om voorzichtig om te gaan met bekleding, deuren en knopjes.
Op zoek dus naar een 7-zitter voor weinig (minder dan €15.000,-) waarbij het uiterlijk en de staat van het interieur niet belangrijk is. Liefst wel een auto die, naar mijn smaak, wat karakter heeft (of heeft gehad). Oh ja, en op benzine ivm familie die in de grote steden woont.
Via de bekende auto-zoek-sites hebben we tal van 7-zitters voorbij zien komen. Al zoekende bleek het lastig voor me om bij het oorspronkelijke idee te blijven. Steeds dwaalde ik af naar het echt mooie spul. Met als dieptepunt een proefrit in een slechts 4 jaar oude Mercedes GLS. “Maar lieverd dit is ook een 7-zitter en veilig, bovendien kunnen we dan de BMW wellicht wel wegdoen.” Bijna zwijgend selecteerde mijn vrouw op de auto-zoek-site de optie “prijs laag-hoog”. Toen kwam deze XC90 uit 2007 vrijwel direct in beeld. Te koop bij een handelaar in Volvo occasions voor €4450,- met 145.000 miles, een lekkend schuifdak, een erg smerig interieur, een kapotte zijspiegel en ook nog met een “salvage titel” uit 2017 ivm Amerikaanse hagelschade. De onderhoudshistorie was daarnaast ook nog volledig onbekend, geen enkel boekje of nota was aanwezig.
Het gekke was dat ondanks alles deze grote verwaarloosde asielhond eigenlijk meteen onze sympathie had. Daarbij had ik wel zin in een gokje en een project om, na een drukke dag werken en als de kinderen op bed liggen, aan te sleutelen en te poetsen. Toen mijn vrouw tijdens het rondjes lopen om de auto zei: “Wat staan we nou moeilijk te doen; deze auto is net zo duur als de bakfiets die we laatst gekocht hebben. En als het helemaal niks blijkt te zijn, dan zetten we hem in de tuin als speeltoestel voor de kinderen.” was het besloten. We gaan het doen! De kinderen waren ook dol enthousiast, vooral omdat de auto uit Texas komt. Dat sprak wel erg tot hun verbeelding. Onze jongste zoon denkt (en hoopt vooral) dat hij van een cowboy is geweest. Wie weet..
Onder voorwaarde van een automaatbak flush en wat kleine noodzakende reparaties (oa vervangen van een wiellager en een bovenste veerpootlager) is de koop doorgegaan.
In de dagen dat we moesten wachten op de aflevering, had ik alvast wat interieur reinig spul gekocht en ook een nette motorkap en linker buitenspiegel in de juiste kleur (471, willow green metallic). Samen voor €250,-. De motorkap die erop zat leek wel een poffertjespan door de enorme hagelstenen en de buitenspiegel zat met tape aan elkaar. Nou was de afspraak dat het uiterlijk er niet toe zou doen, maar dit ging me toch echt even te ver.
Toen de auto bij ons voor de deur stond ben ik direct met het lekkende schuifdak bezig gegaan. Meestal schijnt het probleem een verstopping in de voorste afwateringskanaaltjes te zijn. Deze zaten bij onze XC90 ook helemaal dicht. Na de bekleding van de A-stijl links en rechts verwijderd te hebben, kon ik de afwateringsslangetjes gemakkelijk losmaken en reinigen. Nadien getest met een paar emmers water op het dak en het bleef keurig droog. Dat was een leuk en eenvoudig klusje met een resultaat dat voldoening geeft. Ook het leer en het tapijt meteen maar voor de eerste keer goed onder handen genomen in de hoop de geur van natte hond en pijptabak wat naar de achtergrond te krijgen.
De volgende dag de motorkap en de buitenspiegel vervangen. Met slechts een torque schroevendraaier, een doppenset, een helpende vader en een uurtje tijd is dit heel goed te doen. Het meest lastig was om, voor het vervangen van de buitenspiegel, de deurbekleding netjes los en weer vast te klikken. De kunststof klemmetjes zijn na 14 jaar wat broos en kwetsbaar geworden.
Het rijden in deze grote en zware SUV vind ik eigenlijk best heel prima. Voor het eerst dat ik een SUV heb en zo hoog zit. Hij is stil en comfortabel, vooral bij rechtuit op de cruisecontrol. De automatische versnellingsbak schakelt niet heel boterzacht en van sportief rijden met snel genomen bochten houdt hij niet. Waar hij wel van houdt is benzine. Het gemiddelde brandstofgebruik is nu ongeveer 17 miles per gallon. Dat is omgerekend 1 op 7 ongeveer. Overdag op de snelweg met de cruisecontrol op 60, dan gebruikt hij rond de 1 op 10. Op provinciale wegen met de cruisecontrol op 50 is het 1 op 11 ongeveer. Maar goed, je kan er met 7 personen in, dus de brandstofkosten per persoon vallen nog mee.
Via AutoDoc heb ik online 5w40 motorolie, 6 bougies, nieuwe lucht-, olie-, brandstof- en interieurfilter, een motorreinigingsadditief en een nieuwe mattenset besteld. Olie van Valvoline, de filters en bougies van Bosch en de mattenset van een voor mij onbekend namaak merk. Alles samen voor €170,-. Na een halve dag sleutelen en vieze handen is dit deel van het onderhoud weer op peil. Fijn en leuk om te doen!
Voor de veiligheid heb ik bij mijn vaste bandenman 4 nieuwe Michelin Pilot Sport 4 SUV 235/65R17 banden laten monteren (€129,- per stuk). Er zaten nog Amerikaanse offroad achtige banden onder van een onbekend merk en met her en der wat beschadigingen. De auto is nog wat stiller en comfortabeler geworden. Heerlijk!
Aangezien de APK binnen 2 maanden zou gaan verlopen heb ik een afspraak gemaakt bij een Volvo specialist die ik via Volvo rijdende vrienden al wat kende. De Volvo mannen moesten wel erg lachen over de aanschaf van deze auto, maar waren ook redelijk enthousiast over dit exemplaar. De 3.2 6 cilinder zagen ze niet zo veel. Deze motor in combinatie met de 6-traps automaat staat bij hun wel als betrouwbaar bekend. Kijk, dat is goed nieuws. Maar, zeiden ze, een XC90 heeft hoge onderhoudskosten. Reken op zo’n €3000,- per jaar. Ik vind het allemaal prima. Bovendien vind ik het ook leuk om veel zelf te doen. Voor €129,- was hij door de APK; alleen een nieuwe stabilistorstang rechtsvoor. Als mededeling hadden ze nog dat de auto, ondanks dat er geen enkel boekje meer bij zit, waarschijnlijk wel iets van onderhoud heeft gehad. De remschijven en -blokken waren nog jong, de remvloeistof zag er nog helder uit en de accu leek recent vervangen. Dat valt weer mee! Ons gezin gaat er eerst maar weer eens een tijdje in rijden. Boodschappen, zwemles, voetbal, scouting, paardrijden, judo, vriendjes, vriendinnetjes, weekendjes weg..

De eerste 4000 miles

  • 240.000 km

Sinds de aanschaf van de XC90 in april, nu 1,5 maand geleden, hebben we de eerste 4000 miles (ongeveer 7000 km gereden).
Ter correctie op mijn vorige verhaal:
Bij aanschaf had hij een stand van 145000 miles = 233000 km. Vandaag staat hij op 149000 miles = 240000 km.
Dat omrekenen van miles naar kilometers, van miles/gallon naar kilometers/liter en van Fahrenheit naar Celsius is soms toch een beetje hinderlijk. Wellicht dat ik eens ga kijken of het digitale deel van het dashboard omgezet kan worden naar de Europese eenheden. Als iemand daar iets over weet, dan hoor ik dat graag!
Tussen de aanschaf in april en nu is, zoals in mijn vorige verhaal staat geschreven, het nodige onderhoud gedaan. De grote Volvo bevalt erg goed. Hij doet alles wat hij moet doen en we zitten er altijd (nou ja, meestal) met een grote glimlach in. De vloeistoffen blijven mooi op pijl en we verwennen hem met Euro98 brandstof. Dat tank ik met onze andere auto’s ook, dus dan gaan we deze niet buitensluiten.
Nog 1 minpunt en 1 grote overwinning heb ik te melden. De airco werkt niet of nauwelijks. Dat is vervelend en aangezien we hopelijk een lange en warme zomer voor de boeg hebben, heb ik vanmorgen een afspraak ingepland bij een aircospecialist. Daar mompelde ze al wat over Volvo’s en airco’s... Zal allemaal wel; repareren graag! Volgende week gaat hij daar een dagje heen en ik kijk uit naar het resultaat. De grote overwinning is dat het mij vandaag eindelijk gelukt is om de foto’s bij de review rechtop te krijgen!

Bezoek aan de airco specialist

  • 241.500 km

Aangezien de airconditioning niet of nauwelijks meer werkte en het geen pretje is om met een auto vol kinderen in de hitte te zitten of met de ramen open te rijden, is de Volvo vorige week naar de airco specialist geweest.
Gelukkig viel de reparatie erg mee. Het koude middel moest worden bijgevuld en een paar kleine onderdeeltjes/klemmetjes moesten worden vervangen. Voor net geen €200,- blaast hij nu weer heerlijk frisse polaire lucht rond onze voeten. Heel fijn!
De airco bij je voeten in combinatie met het dakraam op de “kantel stand” vind ik zelf heel fijn. Het dakraam maakt dan amper geluid en toch wat natuurlijke ventilatie rond je hoofd.
We hopen de airco veel nodig te hebben!

Hoe gaat de XC90 verder? Als een speer!
Niks geks tot nu toe. Hij doet alles wat hij moet doen en ik rijd er erg graag in. Ook voor zakelijke ritjes neem ik hem geregeld mee, gewoon omdat ik er weer even in wil rijden.
Ook hebben we onlangs (in een woonwijk in aanbouw) over een klei- en modderpad vol diepe gaten gereden. Even voor het off-road gevoel. Wij vonden het allemaal geweldig en spectaculair, de Volvo vond het niks aan.

Op vakantie

  • 248.000 km

Afgelopen weekend zijn we terug gekomen van een heerlijke vakantie met de auto naar Noorwegen (en klein stukje Zweden). In 4 weken, via schitterende en eindeloze kronkelwegen, naar de poolcirkel en terug gereden met z’n 6’en in de XC90.
De Volvo heeft zich heel kranig gehouden. Geen storingen gehad en volgens de oliepijlstok heeft hij ook niet meetbaar van de motorolie gesnoept. Wat rijdt deze auto toch heerlijk op de cruisecontrol met 80 a 90 km/uur over de asfalt- en gravelwegen. Op alle 3 de zitrijen zat iedereen heerlijk en comfortabel en kon er van het schitterende uitzicht worden genoten. Ook als de rit meerdere uren duurde hoorden we geen moppers over weinig ruimte of niet lekker zitten. Om wat extra ruimte voor bagage te hebben, had de Volvo wel een flinke rugzak op z’n rug (een jaren 80 dakkoffer van m’n schoonouders in een toevallig behoorlijk goed matchende kleur, zie foto 3). Het gemiddelde verbruik was over de vele kilometers rond de 1 op 11. Best heel netjes vind ik! Op de Duitse Autobahn hebben we stevig doorgereden (de dakkoffer hoorde we dan binnen wel een beetje fluiten), maar in Noorwegen kwamen we eigenlijk nooit boven de 100 km/uur.
Wij allen vinden onze nieuwe XC90 vriend eigenlijk misschien wel de meest ideale vakantie auto die we ooit hebben gehad.
Helemaal geen tegenvallers dan? Jawel, helaas wel. Sinds de terugweg door Duitsland en nu nog gaat er bij accelereren tussen de 1900 en 2000 toeren plots een duidelijk voelbare schokkende trilling door de aandrijflijn. Boven en onder dit toerentalgebied is er niks aan de hand. Binnenkort dus maar weer eens bij de mannetjes van Volvo langs. To be continued…

Het schokken bleek niks schokkends

  • 253.000 km

Sinds onze lange rit naar het noorden en terug in de zomervakantie (in augustus alweer..) zat er plots een gekke schokkende trilling ergens in de aandrijflijn bij ongeveer 1900 toeren. Hiervoor ben ik bij mijn vaste garage geweest en de praatgrage Volvo mannetjes daar zette, na een proefrit en onder de motorkap kijken, hele bomen op over de complexe techniek van de 6 cilinder en de vele assen waar resonantie van kan komen..
Ze hadden het volgens mij niet eens echt door dat de Volvo ik op den duur maar weer huiswaarts gingen.
Een paar dagen later ben ik bij de officiële Volvo dealer langs gegaan met de vraag of zij eens wilden kijken. De monteur in een keurige overall deed eerst een hoes om de stoel en een soort haarnetje om het stuur voordat hij instapte. Heel netjes (en zo ken ik het ook van andere merkgarages waar ik kom), maar in een auto vol koekkruimels, speelgoed en tekeningen hoefde het voor mij echt niet hoor. Dat vertelde ik de vriendelijke man ook, maar hij ging onverstoord verder met z’n hoesjes. Later thuis bedacht ik me een beetje gegeneerd dat hij het wellicht wel vooral deed ter bescherming van z’n kraakheldere overall..
Maar goed, de officiële Volvo diagnose luidde dat de versnellingsbak op het punt van kapot gaan stond. Er zou een gereviseerde bak ik kunnen en die kost ongeveer 3,5 a 4 duizend euro. Slik!
Ik nam de diagnose, het voorgestelde plan en de Volvo eerst maar weer ter bezinning mee.
Ergens in mijn lekenbrein had ik het idee dat het schokken in het specifieke toerengebied wellicht iets met de ontsteking te maken zou kunnen hebben. Oh ja, dat had ik nog niet geschreven, wanneer je volgas optrekt en de naald van de toerenteller snel langs het 1900 toerengebied gaat schokt hij niet.
Met dit idee van mij ben ik maar weer eens bij de officieuze Volvo mannetjes langsgegaan en bij aankomst stonden ze weer (of nog?) buiten te kletsen. Ik vertelde ze mijn idee over de eventuele ontstekingsproblemen en had helaas geen tijd om hun visie daarover aan te horen, want ik was samen met de kinderen. Te voet vertrokken we vrijwel meteen weer. Ik noemde nog wel dat we de auto, ivm een paar dagen weg, wel een tijdje konden missen.
In de dagen die volgden kwam er maar geen bericht van de garage, dus na een ruime week belde ik ze maar eens en ze gaven aan dat ze de auto op de dag dat ik hem gebracht had al gerepareerd hadden, maar ze waren mijn telefoonnummer kwijt. Bijzonder.. Echter de blijdschap dat ze mijn Zweedse vriend weer schokvrij hadden gekregen overheerste! Wat bleek nou: er was iets mis met 1 bobine waardoor hij soms op 5 cilinders liep. Ze hebben een veertje van de bobine vervangen (de exacte details ben ik vergeten..) en nu loopt hij weer bij elk toerental als een naaimachinetje. Kosten: €0,-
Als dank heb ik maar even een tijdje naar hun ideeen over de zin en onzin van de coronapandemie geluisterd. De Volvo rijdt weer heerlijk!
(De diagnose van de officiële Volvo garage over de versnellingsbak klopte dus gelukkig niet. Wel denk ik dat ze gelijk hebben dat de bak niet meer helemaal 100% fris is.)
Het aantal sterren voor “gebruikskosten” heb ik na dit voorval verhoogd van 3 naar 4.

Inruilen?

  • 254.000 km

Proefrit in Volvo XC90 T8 Inscription 2017

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.