Volvo XC90 3.2 Kinetic (2011)

autoreview

Volvo XC90 3.2 Kinetic (2011)
Volvo XC90 3.2 Kinetic (2011)Volvo XC90 3.2 Kinetic (2011)Volvo XC90 3.2 Kinetic (2011)Volvo XC90 3.2 Kinetic (2011)Volvo XC90 3.2 Kinetic (2011)

Signalement

UitvoeringXC90 3.2 Kinetic
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf235.591 km
KM-stand laatst243.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en de eerste 9 maanden

  • 243.000 km

We reden uitermate tevreden rond in onze V70 van 2008. Aan het einde van 2024 bleek mijn vrouw zwanger te zijn van ons vierde kindje. Een V70 is best ruim, maar vier kinderen kun je niet kwijt op de achterbank. We zouden pas echt een probleem hebben vanaf augustus 2025 maar het leek ons niet onverstandig om alvast wat voorwerk te doen.

De meest mogelijke opvolger is natuurlijk de XC90. Maar… ik ben ben/was daar niet zo’n fan van. Twee hoofd redenen.
De eerste reden stamt nog van jaren geleden. In 2002 liep ik stage ben een Volvo dealer en ik heb de introductie meegemaakt. Ik vond het toen een zwaar overbodige auto die totaal niet lekker reed met een astronomisch verbruik. De D5 diesel was nog wel OK, maar wel weer tergend traag. Kortom als toen 20-jarige totaal geen auto voor mij. Daarnaast vond ik hem ook niet erg mooi.

Tweede reden zijn de kosten. De XC90 zijn qua aanschafprijzen echt niet mals. Na wat research koop je eigenlijk pas een goede vanaf € 15.000,00 en dat is (voor mij) een hoop geld. En dan koop je ook nog steeds een relatief oude auto. Hem rijdend hebben en houden is ook serieus geld. Verbruik, onderhoud verzekering en wegenbelasting. Een V70 is al niet goedkoop, maar de XC90 is gewoon per maand € 175,00 duurder. Vooral de laatste reden is er toch wel om ook de rest van de 7-zitters in optie te overwegen.

Al zijn de ruime 7-zitters dun bezaaid, bleven en maar twee opties over. Mijn favoriet de Ford S-MAX en de underdog de Mazda 5. Mijn vouw vond beide opties verschrikkelijk maar de meerprijs voor een XC90 vond ze ook wel erg gortig. Daarnaast ging zo “no way” een auto kopen van € 15.000,00. Ze ging uiteindelijk wel overstag 😊

Ergens tussen kerst en oud en nieuw gingen we toch maar bij een paar Fords en Mazda’s gaan kijken. Op naar Apeldoorn want daar staat een hoop te koop! We gingen toch niks kopen dus de reputatie maakte niks uit. Doel was model uitzoeken en dan rustig opzoek naar de perfecte auto. Maar als je uit een Volvo komt valt alles gewoon tegen. Mazda is “plastic fantastic” en de Ford viel ook tegen. We waren vrij snel klaar en een illusie armer. We hadden daardoor wel tijd over en toch maar een willekeurige Apeldoornse aanbieder gebeld die een XC90 te koop had staan. Een Ocean race versie, want die vonden we erg mooi! Hadden we nooit moeten doen. Die gozer bleek 15 XC90’s te koop hebben staan. We noemden het de hemel op aarde. We mochten ook uitgebreid proberen en proefrijden. Mijn oog viel op een XC90 van 2011 met de betrouwbare 3.2 6 cilinder. Dat is eigenlijk de motor die je moet hebben. Daarnaast zijn de latere versies van de XC90 echt een stuk beter dan de eerdere jaren. Het was een Amerikaanse import maar had daar maar een half jaartje rond gereden. Het feit waarom hij daar maar even had rondgereden wil ik niet weten. Onderhoud van de laatste jaren was goed gedocumenteerd en de kilometerstand was kloppend. We kregen ook nog prima geld voor de V70. Niet meteen toegehapt en het weekend daarop nogmaals met een andere XC90 van een andere aanbieder gereden. Dat viel tegen en toen maar weer terug naar Apeldoorn om nu echt met de die ene XC90 te rijden. En dat beviel zeer goed! Soms voelt het meteen goed en dat gevoel had ik dus, iets wat ik met die andere XC90 niet had. En dan ben je overstag “dispite of all the extra costs”.

Wat hebben we gekocht. Een XC90 van 2011 met een 3.2 6 cilinder met 243 pk gekoppeld aan een 6 traps automaat. Hij zit redelijk goed in zijn spullen waaronder een schuif kantel dak, aparte airco voor de achterste rij, BLIS en natuurlijk leer en stoelverwarming. Ook geïntegreerde bluetooth voor de telefoon en een high performance audiosysteem. Ten opzichte van de V70 mis ik Xenon verlichting en een automatische achterklep. Kortom, qua luxe hebben we weinig te klagen.

Ik vergelijk natuurlijk de XC90 erg met mijn vorige V70. Ze stonden wel is waar gelijktijdig nieuw in de showroom, maar je merkt aan heel vaal zaken de dat V70 een nieuwere generatie is. De airco bijvoorbeeld deed geruislozer zijn werk, de achteruitrij sensoren geven ook met blokjes de afstand tot het paaltje aan. Gebruik van de achter gordels was zichtbaar in het dasboard en de hele look en feel is gewoon moderner. Je merkt dat de XC90 echt een oudere generatie ouder is. Ergens doen we wat dat betreft wel een stapje terug. Vervelend is het overigens niet.

Wat betreft de ruimte en de praktische bruikbaarheid verslaat de XC90 de V70 met gemak. De XC90 is ook breder en dat merk je echt met alle kinderstoelen en Maxi-Cosi. Mijn dochter van 5 zit erg goed op de middelste geïntegreerde zit verhoger en de oudste van 9 zit prime op de derde zitrij. De bagageruimte die we overhouden is echt meer dan voldoende. De kinderwagen schuif je ook zo niet naar binnen. Hiervoor hebben we de XC90 gekocht en dat doet hij erg goed! Wat ook fijn is, is dat ik de kindersloten op het dashboard aan en uit kan zetten. Doordat de auto hoger is, is het vastzetten vna de kinderen een stuk makkelijker. Voor een gezin is dit echt helemaal top! En de stoelen? De zijn wederom top!

De motor is zoals gezegd aan 3.2 6 cilinder. Ik heb de verbeterde/ nieuwere versie met 243 pk. De eerste versie had 238 pk. Volgens insiders is de 243 pk versie een fractie minder onzuinig. Waarvan akte. Zo’n 6 cilinder loopt gewoon erg mooi en goed. Krachtig genoeg voor de zware XC90! Het koppel van 320 nm maakt de motor ook lekker soepel. Wat dat betreft een hele verbetering ten opzichte van de 2.0 145 pk die in de V70 lag. De automaat doet over het algemeen goed zijn werk, maar soms, echt soms schakelt hij bruut terug. Ook de overgang van 2 naar 3 gaat niet helemaal soepel. De rest is prima en hij reageert goed op de kickdown. De automaat is bij aankoop gespoeld dus als het hierbij blijft neem ik geen verdere actie.
En dan het verbruik… ik zit met rondjes om de kerk op 1 op 7. Soms richting de 1 op 8. Ik heb van de zomer gependeld tussen mijn woonplaats en ziekenhuis, lang leve de kleine, en dat was enkele reis van 50 km. Weekje doen en hij reed zowaar 1 op 9! Helemaal faliiet zijn we ook niet gegaan 😉 Het is conform de verwachting dus ben ik een soort van tevreden.

Dan het rijden. Het is een hoge en zware auto en een Volvo dus dynamisch is het sowieso niet. Maar ik vind hem ook niet zo comfortabel. Althans, de V70 is comfortabeler. Met name merk ik veel onrust aan de achterkant. Ik heb de XC90 wel nog laten keuren door mijn eigen garage en de schokdempers achter zijn minder/ lek dus die worden vervangen bij de APK in december. Ik zoek nog uit welke ik het besta kan pakken. Hopelijk maakt dat de XC90 net iets fijner en comfortabeler. Verder rijdt het voor een SUV echt prima.

Wat overige zaken. Het leuke van het hebben van een eigen auto is het zoeken naar de accessoires. Zo heb ik een set rubberen matten gescoord, twee trappelopbergzakken. Ideaal tegen de vieze voeten. Ik heb de 18” velgen vervangen voor 19” exemplaren. Het op lijstje staat nog een ander stuur. Een driespaaks houten exemplaar. Ook zoek ik nog een rubberen kofferbakmat.

Helemaal probleemloos is de XC90 ook helaas niet. Bij aankoop bleek de Volvo boven de 120 km/h erg te trillen. Met de proefrit niet direct gemerkt maar wel meteen bij de verkoper gemeld. Het achterste differentieel heeft speling en dat veroorzaakt de trilling. Ze hebben er al wel wat aangedaan maar het is nog niet 100% OK. Daar mag hij nog ff voor terug. Ook brandde één leer het storingslampje. Gereset en tot nu toe niet meer teruggekomen. Ook staat het stuur bij rechtuit rijden een heel klein beetje scheef. Wanneer de banden vervangen moeten worden dan laat ik hem ook uitlijnen. Veder heeft hij de afgelopen 7.000 km niks verkeerd gedaan.

Laatste puntje is het volgende. Zoals gezegd hebben we een Amerikaanse uitvoering. De boordcomputer staat op Nederlands en kilometerstand is gewoon in kilometers. We hebben wel een mijlensnelheid teller en de temperatuur is in Fahrenheit. Niet echt storend. Wat wel is, is dat er op onze XC90 geen Europese typegoedkeuring zit. De waarden worden voor de Europese variant niet overgenomen bij import. De consequenties? Ik mag geen geremde aanhanger trekken. Op het kentekenbewijs staat 0 kg, terwijl volgend het boekje ik er 2.250 kg mee mag trekken. Gelukkig mag ik ongeremd wel 750 kg erachter hangen. Ik heb contact gehad met de RDW en ik had mazzel dit ik ongeremd nog iets mocht trekken. Kon eigenlijk niet aldus de beste man. Voor mij geen probleem want hij ik kom met een ongeremde aanhanger prima uit de voeten. Wel iets voor de aspirant-kopers om in de gaten te houden. Dit kan gelden voor elke auto die buiten de EU komt.

Ik probeer van tijd tot ttijd deze review weer van een update te voorzien!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.