Volvo XC70 2.4 D5 AWD Summum (2007)

autoreview

Volvo XC70 2.4 D5 AWD Summum (2007)

Signalement

UitvoeringXC70 2.4 D5 AWD Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf280.000 km
KM-stand laatst280.000 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

"Oude" XC70 gekocht

  • 280.000 km

De ervaringen met mijn vorige auto. Een Audi A4 3.0TDI uit 2004. Waren op zich prima, een mooie auto, en uitmuntende rijeigenschappen. Maar deze heeft mij ook snel op een hoop kosten gejaagd, versnellingsbak versleten, injectoren niet meer goed, kettingspanners twee keer vervangen (a 3000,- per keer). Dat ik besloten had het tijd was voor een andere, betrouwbare auto.

Als ik zoek op betrouwbaarheid, dan kijk ik welke autos met de hoogste kilometerstand worden aangeboden op de diverse autosites. Dan zijn er een aantal die daar duidelijk de overhand hebben, maar ik was toch wel opzoek naar een auto die de Audi A4 Quattro ergens kon evenaren.

En daarbij kwam de D5 motor van Volvo toch wel bijzonder goed uit de bus. Zeker de 2de generatie die af fabriek 184PK zou moeten leveren. De hoeveelheden kilometerstanden boven de 400K stelde mij enorm gerust.

Dus ik opzoek naar een Volvo met deze motor, en het liefst ook in combinatie met AWD. Zoals ik dat met de Audi Quattro gewend was, dus ook goed in de sneeuw/winter,

Na een tweetal minder succesvolle testritten kwam ik bij mijn huidige auto terecht, een XC70 ipv een V70. Voor een jongen van mijn leeftijd (25) toch net even iets stoerder dan een V70. Deze auto voelde gelijk goed aan, een weinig versleten interieur, goede vering en hij schakelde erg goed voor zijn Km stand (280k). Als een auto zo'n vertrouwen wekt dat koop je hem.

Na een maand of twee was ik helaas al de sjaak en bleek dat de wervelklep van deze auto compleet was dicht geroet. Deze moest vervangen/gereinigd worden. Even een aanslag op mijn beurs. Logisch ook qua kilometerstand, maar wat een auto kreeg ik hier voor terug!
Veel koppel en een snelle response op het gaspedaal.

Na het inlezen op een aantal Volvo Forums heb ik besloten om hem stage 1 te laten tunen (van 184 naar 204pk) door Volvotune. Dit was helemaal een verschil van dag en nacht. Waar de motor eerst soms wat moeite leek te hebben, was deze nu "zelfverzekerd" en kan deze zich qua koppel en acceleratie meten met mijn vorige Audi A4 3.0TDI. Veel meer souplesse en eenvoud in de versnelling. Alsook dat hij zuiniger is gaat lopen van 1/12, naar 1/14. ongeveer.

De XC70 ligt heel stabiel als een tank op de weg, en is daardoor erg comfortabel op de lange stukken, snelwegen en provinciale wegen. Zijn ruime vering en brede sporing helpen hiermee, maar daardoor nodigt het niet uit om snel door bochten te gaan. Gelukkig maar haha..

Volvo was tijdens de bouw van deze auto in 2007 zeker nog niet zo geavanceerd en kwalitatief als Audi, dat is zeker te merken. Het mag wat gaan kraken en aan de afwerking is wat te over laten. Maar qua duurzaamheid en kwaliteit is het interieur zeker, super degelijk!

Deze auto heeft een enorme draaicirkel, wat zelfs in parkeergarages zorgt dat je zeker 1 of 2x moet steken om fatsoenlijk in het vak te komen.
Dat levert wel op dat je zoveel laadruimte heb dan je je wensen kan. Fitnessapparatuur, Tuinmeubelen, Eettafels het past er bijna altijd in 1x in. Ik heb maar eenmaal een boedelbak hoeven te huren tijdens het bezit van deze auto.

Inmiddels op 470K en na 3,5 jaar bevalt en rijd de auto nogsteeds super goed. Ook zonder noemenswaardige reparaties.
Draagarmen/rubbers zijn vervangen, wat je met deze leeftijd mag verwachten.

De specialist die de versnellingsbak elke 80k flushed vertelde mij de vorige keer (bij 400k): "Deze motor en versnellingsbak klinken alsof zij net uit de fabriek komen, deze auto kan je wel eens gaan verbazen".

Laten we hopen dat dit bij 480K weer het geval is. En ik, zij het met wat extra uitstoot. Toch redelijk milieu vriendelijk (omdat lange tijd van gebruik) weer verder kan.

Bij de 500k moet er wat mij betreft een feestje gevierd worden op deze betrouwbare en super veelzijdige Volvo.








8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.