Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T8 Twin Engine AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand laatst | 6.500 km |
Volvo XC60 T8 R-desgn
- 6.500 km
Na jaren tot volle tevredenheid in een Volvo XC60 T6 te hebben gereden, heb ik onlangs m'n nieuwe XC60 opgehaald. Ik heb gekozen voor de T8 R-Design versie met alle mogelijke opties die Volvo te bieden heeft. Van 22" velgen tot stoelkoeling, stoelmassage, head-up display, panoramadak, enz, enz (teveel om op te noemen).
Inmiddels heb ik de auto ruim 2 maanden en ruim 6000 km op de teller, tijd voor de eerste indrukken.
Met z'n 22" velgen is het wel een erg dikke auto geworden waar ik veel positieve reacties op krijg (iedereen begint meteen over de vette velgen :-)). Het interieur is een verademing, prachtige materialen, prima ergonomie. Volvo heeft hier echt een enorme stap gemaakt ten opzichte van het vorige model.
Het rijcomfort is mede door de grote velgen iets minder comfortabel dan in de vorige XC60 die meer op comfort was afgesteld. Kleine oneffenheden op het wegdek worden wel gevoeld maar niet in die mate dat het irritant wordt. Gezien de sportievere afstelling van het onderstel was dit wel te verwachten.
Wat een geweld als je het gaspedaal vol intrapt! Ik was wel wat gewend met de 300pk in de vorige XC60 maar de 1e keer dat ik de 400pk in deze auto aansprak schrok ik wel een beetje. Wow! Het mag geen verrassing zijn dat accelereren op de snelweg probleemloos verloopt, moest wennen aan het gemak waarmee je de maximale snelheid bereikt :-)
Zeer aangenaam verrast ben ik door het hybride rijden. Wat een ongelooflijke rust in de auto als ik elektrisch rijd. Compliment aan Volvo, het 40 km bereik is zeer realistisch. Ik woon 23 km van m'n werk en met de remstand ingeschakeld, zodat de hybride-accu worden bijgeladen tijdens het afremmen, kom ik bijna heen en terug op 1 acculading. Netjes!
Nadeel van de stilte tijdens het elektrisch rijden is het grote verschil in geluid als de verbrandingsmotor het overneemt. De sterk aanwezige brom en trillingen van de verbrandingsmotor vind ik wel een behoorlijke dissonant. Op de snelweg valt het doordringende geluid door de omgevingsgeluiden niet op maar bij lage snelheden maakt de motor wel erg veel geluid.
De vele gadgets in de auto maken het autorijden erg aangenaam waarbij de stoelkoeling en stoelmassage de reis enorm veraangenamen. De verbeterde adaptieve cruise-control werkt nu prima en gelukkig ook vanaf 0 km/h waardoor filerijden een eitje wordt.
De head-up display vind ik vaak wat slechter leesbaar in zonnige omstandigheden. In de avond is deze wel goed te zien.
Dan wat punten van kritiek:
De navigatie en vooral de Nederlandse stem vind ik wel een beetje lachwekkend. In een tijd dat Google Maps en Waze toch wel de norm zijn op navigatiegebied zet Volvo een navigatie in die als out-dated overkomt. De navigatie is veelal niet accuraat, opdrachten worden vaak niet of half herkend .. De stem heeft het ook steeds over 'zoeken naar een plaats in N ....iederland' (dacht echt dat ze Noord-Ierland zei) .. Gelukkig is daar dan wel weer Android Auto waarmee je dit probleem in 1x oplost en je smartphone als navigatie aansluit.
Het aantal meegeleverde apps is zeer karig en voegen weinig toe. Ook hier kun je beter Android Auto gebruiken.
Het Pilot-Assist systeem is verre van perfect en in sommige omstandigheden ronduit gevaarlijk! Op rechte wegen met goede belijning rijdt de auto wel prima autonoom (wel handjes licht aan het stuur!) maar als er bochten komen gaat het vaak fout. Flauwe bochten kan het systeem nog wel aan maar iets meer dan dat en de auto rijdt pardoes uit de rijbaan wat tot gevaarlijke situaties kan leiden. Ik rijd dagelijks op een provinciale weg met goede belijning en er is 1 punt waar de auto steevast de afslag neemt terwijl de hoofdweg flauw naar links buigt. Gelukkig is een correctie aan het stuur voldoende om de auto overrulen maar ik schrok er wel van.
Als ik op de snelweg met meer dan 2 rijbanen van rijbaan wil wisselen weet ik nooit wanneer de auto de volgende rijbaan herkent en moet dan wel eens ingrijpen zodat de auto niet door blijft rijden naar rechts of links.
Al met al een overwegend positief gevoel over de Volvo waarbij de software nog wel wat fine-tuning behoeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 T6 AWD Plus Dark
- 2024
- 43.052 km

Volvo XC60 T6 Recharge AWD Plus Dark - LONG RANGE - Panorama/schuifdak - IntelliSafe Assist & Surround - 360º Camera - Adaptieve LED koplampen - Verwarmde voorstoelen, stuur & achterbank - Parkeersensoren voor & achter - Elektr. bedienb. voorstoelen met geheugen - Draadloze tel. lader - Elektr. inklapbare trekhaak - 19' LMV
- 2024
- 12.351 km

Volvo XC60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Inscription
- 2021
- 78.270 km