Volvo XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XC60 T8 Twin Engine AWD Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Eerste Volvo ooit
- 33.000 km
Aankoop
Mijn plan was om een jonge tweedehands Volvo xc60 T5 aan te schaffen. Ik had geen ervaring met het merk en was dus niet op de hoogte dat hun optie politiek te vergelijken was/is met andere premium merken. Een testrit met een potentiële kandidaat wagen viel tegen. De standaard vering deinde nogal door bij het nemen van vluchtheuvels en de standaard audio installatie was niet om aan te horen. Ik had geen zin om mijn toenmalige BMW 520D break in te ruilen voor minder. De modellen met alle leuke opties waren toen de plug-in modellen. Die waren geen spek voor mijn bek wegens te duur.
Toen kwam corona! Plots werd er een Volvo xc60 T8 Inscription te koop aangeboden op autoscout. Veel goedkoper dan alle andere. Waarom goedkoper? In België mocht je tijdens corona geen onnodige verplaatsingen doen op straffe van boete. Daarom was geen kat geïnteresseerd in zijn Volvo en moest hij noodgedwongen zijn prijs laten zakken. Verkoper was een piloot die door corona plots 1600 euro per maand verdiende i.p.v. 10 000 euro. De wagen gekocht op krediet moest weg. Na het nodige onderhandelen heb ik 46 500 betaald voor een wagen van 2 jaar en 3 maanden oud met 33 000 km op de teller.
1ste indruk
Wat een wagen! Alle opties staan er op, behalve head-up display. Ik ben nog altijd onder de indruk over het rijcomfort van deze wagen. Een heel ander rijgevoel dan de allereerste testwagen zonder luchtvering. De audio installatie Bower&Wilkins is verbluffend. Mag ik alle eigenaars van zo’n installatie een advies geven? Opletten voor tinnitus!!!
Het meest handige vind ik de 360 graden camera en de veiligheidssystemen die deze wagen aan boord heeft. Door de pilot assist/adaptieve cruise control kan ik voor het eerst mee genieten van het landschap. Het werkt niet feilloos maar ik ben er zeer blij mee. Dit is in de eerste plaats een super comfortabele wagen met 407 pk. Dat pk geweld kan je enkel rechtdoor gebruiken want de wagen is veel te zwaar/lomp in de bochten. De BMW 520 touring scoorde daarin niet veel beter. Daar kon je echt niet sportief mee rijden in de bochten wegens te zwaar. Of lag het aan de runflat banden? Mag ik er ook op wijzen dat mijn BMW een comfort uitvoering was met tractor wielen. (Geachte BMW rijders, voel je niet geviseerd aub)
3 jaar later
- 60.000 km
Gebruiksgemak
Het duurde een paar weken alvorens ik de software begreep. Diep in de krochten van het systeem zijn veel aanpassingsmogelijkheden. Maar dan moet je wel uitvissen waarvoor sommige instellingen dienen en ze ook begrijpen. De tijd waar enkel achteruitverwarming een optie was ligt ver achter ons. Vandaag zijn er zoveel keuzes en mogelijkheden dat een fabrikant moet kiezen hoe hij dat vertaald krijgt in de bediening ervan. Veel tips en trucs kan je vinden op het Volvo forum Nederland. Aanpassen van de temperatuur en zetelverwarming vergt enkele handelingen in het midden display, maar dat is ok voor mij. Ik ben het gewend geraakt en dat is de prijs die je betaalt voor een sober dashboard.
Benzine verbruik
Ik heb nog het model met 10.4 kWh en een tank van 50L. Dat stoort niet. Ooit ben ik in de zomer op binnenbanen en met een fluwelen voet 40 km ver geraakt op batterij. Een record! Het rijbereik in stad is tussen 25-35km. Opladen gebeurd enkel thuis via zonnepanelen. Op weekdagen rijden we enkel rond de kerktoren en verbruiken we geen benzine. Zonder hulp van de batterij draait het verbruik tussen 7,1L en 8,4L. Ik vind dat schappelijk voor zo’n zware wagen. De mini JCW 2012 van mijn vrouw verbruikt meer.
Kwaliteit.
1ste eigenaar had bij aankoop 3 jaar garantie genomen. Daar was ik heel blij mee. In het derde garantie jaar ging de stoelverwarming + OBC lader stuk. Beide gerepareerd in garantie. Toen begon de Volvo streken te vertonen. Als ik op het gas duwde duurde het soms een paar seconden voor de wagen accelereerde. Dit euvel deed zich 1x per week voor. Bijgevolg zeer moeilijk om te detecteren door de garage. Het zijn mekaniekers, geen tovenaars. Stelselmatig werd het probleem erger en erger en de uiteindelijk diagnose was. ERAD stuk! Als ik het internet moet geloven is dit een zwak punt bij Volvo plug-ins. Initieel moest ik 50% zelf betalen, maar doordat ik het probleem gemeld had via mail voordat de wagen 5 jaar was, is dit ook hersteld onder garantie. Het heeft enkele jaren in beslag genomen alvorens mijn vertrouwen in Volvo opgekalefaterd was.
Mijn mening (en niet noodzakelijk de juiste)
Ik vermoed dat Volvo's vrij betrouwbaar zijn. Die stelling zou correct kunnen zijn, maar dat geldt volgens mij niet voor de plug-ins. Die hebben motor + aandrijflijn in het dubbel en hebben bijgevolg meer onderdelen die het kunnen begeven. Zou het door die plug-ins komen dat Volvo minder scoort in de betrouwbaarheid lijstjes? Inmiddels rij ik al een aantal jaren zonder problemen. Best rijdende maar ook duurste wagen die ik ooit heb gehad.
Sorry voor de gemaksfoto. Die heb ik van het internet geplukt, maar is identiek aan de mijne.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 T8 Recharge Plus Dark | Pano | 21'' | Memory seats | 360cam | Harman Kardon | Pilot Assist
- 2024
- 24.746 km

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD R-Design | PANO | CRUISE
- 2020
- 131.888 km

Volvo XC60 Recharge T6 AWD Inscription Leder CruiseControl VERWACHT 30-07-2025
- 2021
- 65.571 km
Lezersreacties (0)
Reageren