Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)

autoreview

Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)
Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)Volvo XC60 T8 Recharge AWD R-Design (2022)

Signalement

UitvoeringXC60 T8 Recharge AWD R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst22.230 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en eerste indruk

  • 135 km

Mijn vorige auto was ook een XC60 T8. Die auto is erg goed bevallen en is door mij uitgebreid beschreven. Er waren wel twee minpunten. Een te kleine benzinetank en ook mocht de elektrische actieradius wat beter. Lees een grotere accucapaciteit. Met de tweede upgrade voor modeljaar 2022 is met name dat laatste aangepakt. De grotere benzinetank was er al sinds modeljaar 2019 met een 71l tank (was 50). Overigens komt die grotere tank alleen pas tot zijn recht op vakantieritten. Vooral met caravan.
Nu dus ook een grotere accu en sterkere elektromotor. Dat geeft een WLTP elektrisch bereik van ruim 70 km, in de praktijk denk ik zo rond de 60 km. Dat is voor lokaal verkeer voldoende. De elektromotor is gegroeid van 87 pk naar 145 pk (107 kW) met een toegenomen koppel van 240 naar 309 Nm. Aan de ICE is wel wat veranderd, maar dat is vooral van technische aard, de specs zijn vrijwel het zelfde. Al is het wel iets anders dan waar de database van Autoweek (Carbase) mee komt aan de hand van het kenteken. Volgens Volvo is de ICE 228 kW/309 pk. Het maximum koppel is hetzelfde (400 Nm) zij het bij een hoger toerental (3000-4000 rpm). Een koppelkromme heb ik niet gezien. Volvo telt dit alles schaamteloos bij elkaar op en spreekt van een systeemvermogen van 455pk met 709 Nm koppel (motorcode B4204T56).
Verdere specificatieveranderingen zitten in maximum gewichten. Het maximum gewicht van de auto is terug gezet van 2700 naar 2660 kg bij gelijk gebleven massa leeg van 2050 kg. Hetgeen 40 kg minder laadvermogen betekent, nu 610 kg. De maximum kogeldruk is van 110 kg gezakt naar 100 kg. Het maximum trekgewicht is met 150 kg verhoogd naar 2250 kg.

Mijn interesse was gewekt en mede door de stijgende occasion prijzen op naar de dealer. Er werd bijna acht mille meer voor mijn auto gegeven dan toen ik in januari een offerte aanvroeg. En dat ook na bijna 15.000 meer gereden kilometers. We waren er eind september snel uit.
De auto is grotendeels hetzelfde geconfigureerd. En daarmee vrijwel full option alleen niet gekozen voor gelaagd glas rondom. De beslissing voor de kleur was het moeilijkste. De dames in huis gaven de doorslag. Thunder Grey is het uiteindelijk geworden met zwart nappa leer, geventileerde en verwarmde stoelen met massagefunctie, lederlook dash, luchtvering, B&W stereo, HUD, full adaptive LED, panorama dak, privacy glas, 21” wielen en natuurlijk een trekhaak. Voor het vol nappa leer gekozen omdat ik de nieuwe R-Design interieur met nappa leer en mesh stof wat minder fraai vind. Het oude alcantara gecombineerd met nappa leer vond ik veel fraaier.
Vol nappa leer betekent automatisch geventileerde stoelen en massage mogelijkheid. Ook is de stoel nog uitgebreider instelbaar en zit er geheugen op zowel bestuurders als passagiers stoel.
Verder wilde ik dat de auto voorzien werd van een glascoating, een zwart gewrapt logo voorop de grille en zwarte VOLVO letters achterop. Geen aanvullende type of uitvoering details. Logo en letters zijn service van de dealer. CO2 uitstoot volgens WLTP norm is slechts 25 gram in mijn uitvoering, dus ook half tarief MRB voor zo lang het duurt.

Auto is 13.01.2022 afgeleverd.
Alleen de zwart gespoten letters zitten er nog niet op. De glascoating moest eerst goed uitharden (ter zijne tijd zal ik betere foto’s plaatsen). De Volvo is afgeleverd op de 21” winterwielen van de vorige XC60 T8 (2017). Daar is twee winter seizoenen mee gereden en zien er nog keurig uit. Ook is het stalen bagagerek uit de vorige XC60 overgeplaatst.

Verder in mijn review ga ik voornamelijk in op de nieuwe aandrijflijn en het nieuwe Google infotainment systeem wat Volvo nu gebruikt. Eventueel andere verschillen. Aan Google zitten af en toe wat haken en ogen. De verbeterde aandrijflijn is louter positief.

One pedal drive is geen instelling maar doe je met het pookje (geen Orrefors kristal meer) door de auto in B te zetten. Een flinke verbetering, al remt de auto nog niet zo sterk af op de elektromotor als onze Mini Electric. Maar daar is het ook de auto niet naar.

Maar ook het Google systeem is voornamelijk prettig voor zover ik dat al kan bepalen. Als je al een Google account hebt is synchroniseren een fluitje van een cent. Heb je die account niet zou ik die zeker aanmaken voordat je naar de dealer gaat om een Google based Volvo in ontvangst te nemen. Met een iPhone 12 Pro ging alles in ieder geval heel makkelijk. QR code van scherm scannen en koppelen, de rest gaat dan vanzelf. Kind kan de was doen.
Draadloos opladen gaat ook prima met de iPhone 12 Pro. Spotify app (in de auto) moest ik thuis downloaden, dat was even zoeken hoe dat te doen. Maar eenmaal geïnstalleerd was ook daar de synchronisatie een peuleschil en is dan een verbetering van het vorige. Spotify start meteen als je de auto binnenkomt waar je de vorige keer gebleven was toen je uitstapte. Als ware het de radio.
Er zijn met het nieuwe bedieningssyteem wat minder instellingsmogelijkheden dan voorheen. Maar datgene wat je nu minder kan instellen mis ik niet echt. Voorheen kon je bijvoorbeeld programmeren dat je stoelverwarming automatisch aangaat bij temperaturen onder een bepaalde waarde (naar ik meen 7°C). Dat kan nu niet. Wel onthoudt de auto de laatste stand er van. De menu structuur is echt heel anders. Niet slecht, maar vraagt wat gewenning.
Een misser (bezuiniging?) is het weglaten van de rij modus scroll knop. Je moet nu het menu in. Of dat echt in de probleem is in de praktijk moet ik nog zien. Ik heb de neiging om elke keer op korte ritten naar Pure over te schakelen. Ook was de software dan zo geprogrammeerd dat de ICE minder snel bij sprong. Bij de vorige T8 scheelde de Pure mode duidelijk in elektrisch bereik. Nu maar 1 km op een getal van boven de 50 km.
Eveneens is het niet mogelijk om de mate van autonomie (speed limiter, adaptive cruise control, pilot assist) op het stuur aan te passen. Je moet het menu in. En dat onthoudt hij niet. Standaard gaat het systeem naar het maximum, pilot assist en dat kan hinderlijk zijn.
Maar ik begreep van de dealer dat er aan gewerkt wordt om de twee knopjes op het stuur weer werkzaam te krijgen waarmee je de graad van autonomie van de cruise control bediend. De knopjes zijn aanwezig, alleen doen dus niks.

Je krijgt tegenwoordig twee sleutels, een gebruikerssleutel en een zorgsleutel (oranje, waar altijd alle veiligheidvoorzieningen aan staan). Helaas is hier ook wat bezuinigd want de het leer op de sleutels is vervangen door plastic.
Door de chips problemen zit er geen BLIS (dode hoek sensoren/waarschuwing)in. CTA (crossing traffic allert) en voetsensor wel. Daar was bij bestellen onzekerheid over.
Die laatste gaat nu over vrijwel de hele breedte van de achterkant en is daardoor veel makkelijker te bedienen. DAB+ is volledig voorbereid maar niet aanwezig. Volgens de dealer komt dat ergens inzet voorjaar (verwachting was mei). Daar krijg je dan bericht van. In ieder geval kon je het dan gratis krijgen.

Hier en daar zijn is er wat bezuinigd en dat zie je soms ook in de afwerking terug. Net als bij de sleutels en de rij mode knop.
Als voorbeeld is bijvoorbeeld het afleg plankje bovenin het dashboardkastje waar je mooi de boekjes en dergelijke kon leggen. Dat plankje is er nu niet meer. Idem de ruimte verdeling in de armsteun. Ook is de indeling van de ruimte onder de bodem van de bagageruimte nu wat anders terwijl beide auto’s T8 waren met luchtvering. Maar misschien was dit al zo voor 2022 versie 2.
Mijn vorige auto was ook nog eens voorzien van een elektrisch neerklapbare achterbank leuning. Nu niet en het staat ook niet op de optielijst bij mijn weten. Grappig detail is dat het wel in de gebruiksaanwijzing beschreven staat. Importeurs keuze? Enfin ik zit daar niet mee.
Verder is de layout van het dashboard duidelijk anders. Is smaak gevoelig en een kwestie van wennen. Ook is het niet meer mogelijk ten allerbijdehandst een toerenteller op het scherm te toveren. Die krijg je alleen in Power of AWD mode (met dank aan Gerard1970). Die toerenteller is er in versimpelde uitvoering zonder cijfers, als je ook de navigatiekaart in het bestuurdersscherm aan hebt staan. Zet je die uit dan heeft de toerenteller net als de snelheidsmeter ook cijfers (de snelheid wordt altijd ook digitaal weergeven in grote cijfers).
Ook is de auto niet meer voorzien van flippers aan het stuur om manueel te schakelen. Was voorheen standaard op een R-Design, ben het niet in de configurator tegen gekomen, dus zal wel niet meer leverbaar zijn, ook niet als optie. Wellicht op een Polestar Engineered uitvoering. Ook die flippers gebruikte ik wel als ik met de caravan rij. Je kan nog wel met het pookje handmatig een versnelling kiezen als je in B rijdt, door de pook naar rechts (+) of links (-) te duwen. Dat pookje is overigens niet meer van het Orrefors Kristal, maar van leer. Het Orrefors is voorbehouden aan de Polestar Engineered versie. Die versie nooit overwogen. Ik wilde absoluut weer de onovertroffen luchtvering, zeker met zware aanhanger er achter.

Gisteren voor het eerst de accu leeg gereden. Over meerdere ritten verspreid. Was na totaal ongeveer 65 km. Heb er niet heel erg op gelet, maar terugrekenend waar ik geweest ben moet het dat ongeveer zijn. Echter heeft de auto tussen de ritten door ook nog een uur tot anderhalf aan de lader gestaan, dus echt nauwkeurig is het niet. Er is geen rijlogboek in de app, dus controleren kan ik het niet. Dat laden is ongeveer goed voor 8-12 km, laden gaat langzaam en is dan ook een gemis van Volvo om met zo’n grote accu niet een 3 fasen lader te monteren. Ik heb een laadpaal op 3 fasen voor onze Mini en dat maakt echt een groot verschil. Dan zou de accu in net iets meer dan anderhalf uur vol zitten. Doet er nu ruim 5u over. Bij die ritten zat ook een stukje van 6 km stroompedaal indrukken tussen om de elektrische motor eens uit te proberen. Vol gas houdt het bij 144 km/h zijdezacht op. Je hebt dan nog power over volgens het display en je kan het gaspedaal ook liften, maar auto gaat simpel weg niet harder. Zo stel ik me ook de begrenzer bij 180 voor (echte km heb ik van dealer begrepen dus bij ongeveer 184 km/h op de teller), maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Alleen bij agressief intrappen van het gaspedaal tot op bodem in Pure modus komt de ICE bij. Voelt als en soort tweede stop in gaspedaal als bij een ouderwetse kickdown.
Dat alles bij een temperatuur van 5-6°C.

Laatste stukje op ICE was ook aangenaam. Eerste indruk is dat auto/motor stiller is dan voorheen. Er zit geen compressor meer op de motor dus dat zou goed kunnen. Helemaal goed kan ik het nog niet beoordelen.

Apple Car Play is (nog) niet beschikbaar. Ik twijfel ook echt of het komt.
Ik mis het ook niet echt. In Nederland is het makkelijk mbt What’s App gebruik en eventuele andere Navigatie diensten als Waze en Flitsmeister. Dat is dan vooral om onder bonnen uit te komen. Om te navigeren werkt Google Maps feilloos voor zo ver ik dat tot nu kan beoordelen. Inmiddels kan je ook YouTube kijken als de auto stilstaat. Ik heb overigens net gelezen dat binnenkort de Flitsmeister App is te downloaden in de Playstore, dus ook daarvoor is Apple CarPlay dan overbodig.
Wellicht nog binnenkort What’s App…
SMS/iMessage kan je sturen middels Google spraak commando’s (nog niet geprobeerd overigens). In de USA, denk de grootste markt voor Volvo wordt What’s App helemaal niet gebruikt. In China gebruiken ze WeChat.
Verdere integratie met je Apple iPhone is met je Google account helemaal perfect. Apple CarPlay wordt vooralsnog niet gemist.
Op termijn zullen er steeds meer apps beschikbaar komen, waarvan sommigen alleen functioneel als je stilstaat. Zoals bij YouTube of wellicht een webbrowser.

Resumerend lijkt het er op dat Volvo flinke sprongen heeft gemaakt in de aandrijflijn en brengt het algemeen comfort daardoor op een nog hoger plan. Alles gaat zijdezacht in elkaar over.
De stoelen zitten nog beter. Het leer is wat gladder dan het alcantara maar doordat je uitgebreider kan instellen en oppompen wordt je uitstekend op je plek gehouden.
Google werkt goed, gisteravond een tweede profiel met tweede oranje (zorg-)sleutel aangemaakt. Was even zoeken maar uiteindelijk prima gelukt. De instellingsmogelijkheden zijn wat beperkter, zo wel in de auto als met de app. Niet dramatisch, en ik verwacht dat her en der nog wel wat verbeteringen doorgevoerd gaan worden middels OTA software updates.

3 maanden gebruik

  • 4.760 km

Na drie maanden in gebruik kan ik stellen dat ik geen spijt heb.
De auto is nog duidelijk doorontwikkeld met name in de aandrijflijn en accupakket.
Verder heerlijk dat ik nu die grotere tank heb. Ja elke dag zet ik hem aan de stekker (hooguit 15s werk). Zoals ik de auto normaliter gebruik is dat ongeveer 1x per maand naar de benzinepomp.
Het verbruik hangt van zo veel factoren af.Het ligt voornamelijk bij je zelf en hoe je je auto gebruikt en hoe je je rechter voet in bedwang kan houden. Gebruik je het prestatiepotenties van de T8 veelvuldig is het echt geen zuinige auto, en dat was bij de vorige net zo.
Maar welke auto is dat wel met dergelijke prestaties (EV's daargelaten al zijn die dan ook niet zuinig met elektriciteit.)

Heen naar Oostenrijk relaxed cruising met 135 km/h of de geldende limiet +5 was het verbruik ongeveer 8,5l/100 km met een grote Thule koffer op het dak. Vond ik een prima verbruik.
Op de terugreis vanuit Oostenrijk wat harder gereden en het verbruik was 11,8l/100km ook met die Thule op het dak regelmatig tegen de snelheidsbegrenzer (180 km/h, 184 op de teller) aan accelereerde. En dat doet de auto heuvel op ook...verbruik passend bij het potentieel zeg maar.
De begrenzer komt er overigens vrij zacht in bij 184 km/h op de teller.
Ik heb daar geen problemen mee. Is hard zat op een vakantie rit.
Voor echte snelheden hebben we andere middelen.
Is een T8 nodig? Nee nooit, maar is wel heel leuk, en er zijn weinig auto's te koop voor dit geld met 455 pk/709 Nm.

Ik ben er ook achter dat laden in Oostenrijk niet handig is met onze 1 fase 16A lader. Je betaald daar niet per kWh maar per minuut. Was daardoor een erg dure grap, ongeveer 8x de Nederlandse tarieven. Benzine is een stuk goedkoper. En dan zeggen dat ze alles voor het milieu willen doen. Ik laad daar in ieder geval niet meer op.

In NL en me aan de snelheidslimiet+5 houdend is het verbruik tussen 4 en 4,5l/100 km. Dat is met ook relatief veel snelweg km waar niet altijd kan worden opgeladen aan de andere kant van de rit (enkele reis vaak 125 km). Al het lokale verkeer is vrijwel volledig elektrisch ook tot 135 km/h, want ik laad thuis altijd op.
Beste verbruik tot nu toe is 3,5l/100km over 850 km.
Langzaam rijden en veel opladen loont dus.
Verbruik is te zien op Spritmonitor, waarbij het thuis opladen niet wordt bijgehouden (zonnepanelen), maar commerciële laadpalen wel.

https://www.spritmonitor.de/en/detail/1289533.html

Voor wat betreft het Google systeem, dat went al zijn er nog steeds wat onhebbelijkheden die eenvoudig verbeterd kunnen worden.
De auto heeft al 2x een OTA (over the air) update gehad, maar nog geen schokkende verbeteringen daarin. Verder wordt het tijd dat er meer apps in de Playstore komen.
Flitsmeister is beloofd, maar nog steeds niet beschikbaar bijvoorbeeld.

Wordt vervolgd.

Ruim een jaar

  • 22.230 km

Eigenlijk is alles al geschreven. Het blijft een fijne auto.
Al zijn er wat eigenaardigheden mbt niet functionerende knopjes op het stuur waarmee je in de vorige uitvoering de mate van autonoom rijden kon regelen. Ook blijft de app ver achter op wat Volvo voorheen aanbood.
Bij aankoop is mij beloofd dat DAB+ achteraf gratis nageleverd en ingebouwd zou worden. Uiteindelijk blijkt dit technisch onmogelijk (aldus Volvo). Ze hebben een €500 voucher aangeboden die ik voor accessoires mocht gebruiken. Gekozen voor Polestar optimalisatie wat in de bergen en met de caravan er achter echt prettiger rijdt.
Ook is in die 15 maanden 3x het Google (Android auto) systeem vastgelopen (alles zwart en geen geluiden meer) wat dan een reset nodig heeft. De nieuwste OTA update moet daar verbetering in hebben gebracht.
Een andere eigenaardigheid is dat het infotainment systeem moeite heeft bij verandering van het bestuurders profiel als de andere sleutel wordt gebruikt. Het scherm gaat dan initieel op zwart met vrij snel daarna een mededeling dat hij het niet goed kan instellen. Er is dan ook een keuze knop met sluiten en als je dat doet wordt vervolgens dan het juiste profiel behorende bij die sleutel ingesteld. Vreemd dat dat niet automatisch goed gaat.
De eerste beurt is geweest , geen bijzonderheden.

Onderhoud en reparaties

  • 22.230 km

04.01.2023 jaarlijkse beurt bij km stand 16.711 km.
Geen bijzonderheden
Kosten €365

28.03.2023 4 wiel uitlijning (luchtvering).
Stoeprandje geraakt.
Kosten €92,50

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens