Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultra Black Edition (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultra Black Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 32.679 km |
KM-stand laatst | 41.874 km |
Eerste maand
- 34.997 km
Het is nog even wachten op de levering van mijn nieuwe auto. Hierdoor ga ik deze auto rijden voor de komende vijf maanden.
Dit is mijn eerste plug in hybride auto en mijn tweede echte hybride. Mijn eerste gewone hybride was een DS5.
Bij het ophalen van de auto begon het al goed. De oplaadkabel wilde niet uit de auto. Na een paar keer op en van het slot halen lukte het.
De tweede dag wilde de auto na het laden niet meer rijden. Na een paar keer aan en uit, laadkabel aan en afkoppelen, deed de auto het weer. Maar toen bleef het motorlampje branden. Aangezien de auto het verder wel deed, en ik een afspraak had, toch maar weggereden. Na ongeveer twee kilometer sloeg de auto in de noodloop. Alle lampjes die aan kunnen gaan gingen branden. Ik was net bezig om de A10 op te draaien. Direct afgedraait en met een gangetje van ongeveer 20km/u een parkeerplaats opgezocht. Een tijdje in de wacht gehangen bij Volvo assistance. In de tussentijd weer een paar keer aan en uitgezet en uiteindelijk deed de auto het weer. Maar wel bleef het motorlampje weer branden. Mijn afspraak heb ik weten te bereiken en daar weer aan de lader gezet. Na het ontkoppelen deed alles het weer maar motorlampje was nog niet uit.
Volgende dag deed alles het goed totdat ik bijna bij mijn afspraak was. De auto sloeg weer in de noodloop. Ik moest nog 600 meter en dat is gelukt. Daar gelijk aan de lader gezet. Bij terugkomst wilde auto weer niet wegrijden. Volvo assistance gebeld en in de tussentijd een paar keer aan en uitgezet en laadkabel vast en los gemaakt. Maar niets werkt. Toen kwam de ANWB. Die verricht het werk voor Volvo. Hele lijst met foutmeldingen kwam te voorschijn bij het koppelen aan zijn systeem. Alle foutmeldingen zijn weggehaald maar auto wilde niets. Toen heeft hij een harde reset gedaan (accu losgekoppeld, even wachten en daarna weer vastgemaakt. Toen wilden zelfs de electrische ramen niet meer naar beneden. De auto is toen afgesleept. Na een paar dagen en een software update kon ik de auto weer ophalen. Helaas koste mij dit wel een halve werkdag omdat ik ver (187km) van mijn huis was gestrand. De dealer had, ondanks een vestiging dichtbij mijn huis geen mogelijkheid om die daar naar toe te krijgen. Erg teleurstellend.
Nu rijdt de auto weer naar behoren en heeft mij nog niet weer laten staan. Wel komt het af en toe voor dat de laadkabel niet los wil. Een paar keer op en van het slot biedt soelaas.
Verdere ervaringen:
Ruim voldoende vermogen. Zoveel zelfs dat de auto het niet lijkt aan te kunnen en gaat bokken. Bij vol vermogen gaat het schakelen ook niet altijd soepel en voel je een bonk.
Wegligging is stukken beter dan de XC40 maar nog steeds niet op het niveau van mijn vorige BMW 3-serie.
Geluidsinstallatie van B&W is goed.
Stoelen zitten niet lekker. De rugleuning is niet vlak af te stellen. Er blijf een verhoging/bobbel op driekwart van mijn rug.
echter mijn grootste irritatie is het extra stukje in de zitting die je electrisch uit kan schuiven. Deze heeft twee gebogen stukken welke omhoog staan. Maar na een half uur voelen deze onprettig en scherp aan. Dit drukt in mijn bovenbeen wat gaat irriteren. Het zijn voorgevormde plastic stukken die voor de vorm zorgen. Heb al voorzichting geprobeerd of ze te verbuigen zijn maar dit is niet gelukt.
De navigatie is tenopzichte van de XC40, die ik hiervoor reed, een hele goede upgrade. File info is op to date en adressen dicteren begrijpt dit systeem een stuk beter.
Helaas is de rij-modus niet snel meer in te stellen. Alles moet via het touchscreen. Bij BMW gaat dit snel via een tiptoets. Zo kan je zien dat, dat toch meer een rijders auto is.
Het ontbreken van een telefoonmenu blijft storen.
Wat ook uitermate irriteert is dat de auto om de paar dagen de telefoon niet goed herkent. Hij is wel verbonden maar als je bijvoorbeeld een podcast wil luisteren geeft de display wel aan wat je luistert maar geluid komt er niet. Na een paar keer Bluetooth aan en uit en verbinding maken werkt het wel. Zeer storend tijdens het rijden.
Ik weet niet of het door de electromotor komt maar het klinkt net of de wiellagers al versleten zijn als je rijdt. Nu moet ik wel erkennen dat ik vaak zonder muziek rij. Hierdoor valt het misschien extra op. Voor mijn gevoel was de BMW beduidend stiller. Nu was dat ook een sedan en had deze acoustisch glas. De Volvo is rumoeriger.
Het motor geluid komt ook rauwer door. Dat heeft wel een voordeel als de motor hoger in zijn toeren zit. Dan klinkt dat goed maar onderin is het eerder storend dan prettig.
Helaas blijkt het glazendak lek. Daardoor heb ik telkens zwaar beslagen ramen als ik instap en duurt het even voordat dit weg is. Erg gevaarlijk.
Dit was voornamelijk erg vervelend tijdens de vorst. Je moet dan ook aan de binnenkant de ramen krabben. Na contact met de dealer kreeg ik te horen dat dit niet aan de auto ligt. Dit gebeurt bij elk merk. Die daken gaan heel vaak lek. Nu heb ik al meerdere auto's gehad met glazen dak maar mij is dit nog nooit overkomen.
Het vervelende is dat ik hiervoor weer naar de garage moet. Afgezien van de Renault en Citroen die ik heb gereden ben ik nog nooit zo vaak met een merk auto naar de garage geweest. Dit kost zoveel onnodige en kostbare tijd.
Zoals je kan lezen is de auto niet probleemloos. Het is nu mijn tweede Volvo op rij waarin ik veel problemen ervaar. Zeer teleurstellend. Deze auto kost ruim €80k. Daarvoor presteert deze Geely echt ondermaats.
Update
- 41.874 km
Even een update.
Afgelopen weken drie keer gehad dat het systeem offline is. Hierdoor ontbreekt de file informatie en kan het geen adressen zoeken. Erg vervelend als je in de spits moet rijden. Gebeld met de Geely dealer maar er was geen oplossing voor handen. Het systeem vier keer gereset maar dit hielp niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 Recharge T6 AWD Inscription ACC VERWACHT 17-06-2025
- 2021
- 69.493 km

Volvo XC60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Inscription Expression
- 2021
- 92.234 km

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription | Trekhaak | Luchtvering | Parkeersensoren V+A | Parkeercamera | Stuur en stoelverwarming | Memory bestuurderstoel | Schuif/kantel panoramadak |
- 2018
- 171.176 km