Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultimate (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 53.000 km |
Zeer comfortabel maar erg dorstig
- 36.000 km
Deze XC60 is mijn tweede. De eerste XC60 (ook een nieuwe T8) bleek zeer onbetrouwbaar. Gelukkig met deze nog geen problemen gehad.
Het is een comfortabele auto die zeer geschikt is voor lange ritten. Ik rijd vaak naar het buitenland en dan zo'n 800 km op een dag en dat gaat zonder problemen. De (Google) navigatie werkt goed, Spotify komt lekker uit de speakers, de adaptieve cruisecontrol werkt prima en de stoelen zijn erg comfortabel. Stuurwiel verwarming en stoel verwarming/koeling. Ook prettig rijden in de stad dankzij de luchtvering en de uitstekende one-pedal drive. Dat maakt het heel makkelijk rijden. Goede 360 camera view bij het parkeren.
Groot vermogen van 450 pk maakt de auto snel, maar het is zeker geen sportauto. Daarvoor is hij te zwaar en te comfortabel geveerd. En het verbruik is teleurstellend. Elektrisch wordt de beloofde 70 km range niet gehaald. Maximaal 60 km. Het opladen gaat zeer traag. Het benzineverbruik is hoog op lange ritten. 1 op 11 haal ik met moeite.
Lange ritten
- 46.000 km
De afgelopen maanden enkele lange ritten achter de rug, naar Spanje (5.000 km) en Denemarken (2.000 km). Nog steeds een zeer comfortabele auto voor dit soort lange reizen.
Het verbruik valt mee zolang je de snelheid binnen de perken houdt. 1 op 13 is haalbaar mits je niet boven de 130 km/u uitkomt en je de navigatie zo instelt dat de accucapaciteit voor de elektrische motor over de gehele reis van die dag wordt uitgesmeerd.
Groot onderhoud
- 53.000 km
Eerste keer groot onderhoud. Geen bijzonderheden. kosten € 919. Verbruik op medium lange ritten (< 250 km) is circa 1:16 mits de hybride rijstand goed wordt gebruikt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 T6 AWD Inscription Luxe Long Range
- 2022
- 65.000 km

Volvo XC60 2.0 T8 Plug-in hybrid AWD R-Design | Panoramadak | 360 Camera | Stoel-/stuurverwarming | Keyless
- 2022
- 110.617 km

Volvo XC60 2.0 Recharge T8 AWD R-Design 390 pk | Trekhaak | Schuifdak | Dealer onderhouden | Camera | DAB | Stoel + stuurwiel verwarming | rijklaar incl garantie |
- 2020
- 87.249 km
Lees ook
Hoe krasse kar Volvo XC60 nog altijd weet te verleiden
De Volvo XC60 biedt voor hetzelfde geld veel meer dan in 2017 – Back to Basics
Koopwijzer Volvo XC60: veel keus en risicoloos als occasion
DS 7 E-Tense 360 vs. Volvo XC60 Recharge T6 - Vergelijkende Test
Volvo XC60 Black Edition: donkere opfrisser
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (9)
Reageren
Je verbruik valt tegen. Rij je veel lange stukken? Mijn T6 is beduidend zuiniger en alleen als ik op wintersport ga is het 1::11, anders echt veel zuiniger. Vaak 1:25. Veel laden en je navi goed gebruiken. Dan rekent de auto zelf uit hoe hij de stroom het beste gebruikt. Mss helpt dat?
Laden gaat met 1 fase, en ja, dat duurt lang. Geldt voor nagenoeg elke phev.
Veel plezier en mss eigen foto's plaatsen?


En een rustige rijstijl. Dat scheelt een slok op een borrel.

En waarom vind je het verbruik teleurstellend, 70km elec opgegeven en dan 60km halen is op zich een normale marge. En 1:11 met 450pk onder je kont in een tank van 2 ton, dat is ook niet heel abnormaal denk ik. Sterker nog, ik denk dat vele met 300+ pk het onzuiniger doen...


Mijn T6 weegt ook ruim 2 ton en heeft 340pk. Mij lukt het wel om zuinig te rijden, dus ik denk dat Gabriël een war zware rechtervoet heeft.



Een vraag of een opmerking? Laat het ons weten met een reactie.