Volvo XC60 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultimate (2022)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | XC60 T8 Plug-in Hybrid AWD Ultimate |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2022 |
| Jaar van aanschaf | 2022 |
| KM-stand laatst | 69.000 km |
Zeer comfortabel maar erg dorstig
- 36.000 km
Deze XC60 is mijn tweede. De eerste XC60 (ook een nieuwe T8) bleek zeer onbetrouwbaar. Gelukkig met deze nog geen problemen gehad.
Het is een comfortabele auto die zeer geschikt is voor lange ritten. Ik rijd vaak naar het buitenland en dan zo'n 800 km op een dag en dat gaat zonder problemen. De (Google) navigatie werkt goed, Spotify komt lekker uit de speakers, de adaptieve cruisecontrol werkt prima en de stoelen zijn erg comfortabel. Stuurwiel verwarming en stoel verwarming/koeling. Ook prettig rijden in de stad dankzij de luchtvering en de uitstekende one-pedal drive. Dat maakt het heel makkelijk rijden. Goede 360 camera view bij het parkeren.
Groot vermogen van 450 pk maakt de auto snel, maar het is zeker geen sportauto. Daarvoor is hij te zwaar en te comfortabel geveerd. En het verbruik is teleurstellend. Elektrisch wordt de beloofde 70 km range niet gehaald. Maximaal 60 km. Het opladen gaat zeer traag. Het benzineverbruik is hoog op lange ritten. 1 op 11 haal ik met moeite.
Lange ritten
- 46.000 km
De afgelopen maanden enkele lange ritten achter de rug, naar Spanje (5.000 km) en Denemarken (2.000 km). Nog steeds een zeer comfortabele auto voor dit soort lange reizen.
Het verbruik valt mee zolang je de snelheid binnen de perken houdt. 1 op 13 is haalbaar mits je niet boven de 130 km/u uitkomt en je de navigatie zo instelt dat de accucapaciteit voor de elektrische motor over de gehele reis van die dag wordt uitgesmeerd.
Groot onderhoud
- 53.000 km
Eerste keer groot onderhoud. Geen bijzonderheden. kosten € 919. Verbruik op medium lange ritten (< 250 km) is circa 1:16 mits de hybride rijstand goed wordt gebruikt.
Afscheid
- 69.000 km
Besloten om de Volvo in te ruilen voor een nieuwe auto. Veel proefritten met elektrische en hybride SUV’s. gemaakt. Opmerkelijk dat ik vaak na een proefrit tot de conclusie kom dat mijn Volvo eigenlijk heel lekker rijdt. De Volvo voelt lichtvoetig en rijdt zeer comfortabel. Diverse auto’s voelen zwaar en traag. Zoals Mercedes GLE, Audi Q6. Porsche Taycan rijdt geweldig maar is te laag (instap) en voor mij niet zo geschikt als dagelijkse auto. Polestar 3 is ook een indrukwekkende auto. Uiteindelijk een Porsche Cayenne gekozen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC60 2.0 T6 Plug-in hybrid AWD Plus Dark | Stoel-/Stuurverwarming | Adaptive Cruise Control | 360 Camera | Dodehoekdetectie | Stoelverwarming achter | Keyless Entry | Schuif-/Kanteldak | Apple Carplay |
- 2025
- 26.501 km

Volvo XC60 2.0 T8 Plug-in hybrid AWD Ultimate Bright | Luchtvering | Bowers & Wilkins Audio | Massagestoelen | 360 camera | Stoel-/Stuurverwarming | Getint glas | Parkeerverwarming | 21" Wielen |
- 2023
- 30.950 km

Volvo XC60 2.0 T8 Plug-in hybrid AWD Plus Black Edition | MY2026 | Nieuw | Luchtvering | 360 Camera | Head-up | H&K
- 2025
- 16 km
Lees ook

Hoe krasse kar Volvo XC60 nog altijd weet te verleiden

De Volvo XC60 biedt voor hetzelfde geld veel meer dan in 2017 – Back to Basics

Koopwijzer Volvo XC60: veel keus en risicoloos als occasion

DS 7 E-Tense 360 vs. Volvo XC60 Recharge T6 - Vergelijkende Test
