Volvo XC60 T6 Recharge AWD Ultimate (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 Recharge AWD Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 22 km |
KM-stand laatst | 25.500 km |
Long range en one-pedal driving
- 300 km
Omdat in mijn XC60 van 2021 (facelift inc Google) een paar zaken niet geleverd waren die ik wel besteld had (chiptekorten, weet je nog?) , hebben de dealer en ik besloten een nieuwe XC60 voor ons te bestellen, die wel al mijn wensen gemonteerd kreeg. Die auto is in december gemaakt en afgelopen week afgeleverd. Ik weet dat een review over 300 km niet erg representatief is, maar deze auto is nagenoeg hetzelfde als mijn vorige, en daar had ik voldoende ervaring mee. Zie mijn andere review over deze XC60.
Wat beoordelen we hier?
Ik heb een XC60 T6 AWD Ultimate Bright Longrange. Er zijn een paar opties achteraf gemonteerd. De donkere ramen (folie achterramen, erg strak), de trekhaak, en een chromen sierstrip op de achterbumper tegen beschadigingen. Als fabrieksoptie alleen de 360 graden-camera. Standaard is de Ultimate het meest compleet. Heads-up display, verwarmde stoelen (voor en achter) en stuur, standkachel, meesturende full leds met aut. grootlicht, Harman-Kardon geluid, google systeem. Ongetwijfeld veel meer, maar omdat dit onze 5e Volvo is, beginnen zaken 'standaard' te worden.
Wat is er anders? Dit is een zogenaamde 'long range'. Nu kun je dat met een korreltje zout nemen. De batterij is 18,8 kWh groot (was 10,8) en geeft op de boordcomputer aan dat ie zo'n 75 km op stroom aankan. Ik heb wat testjes op youtube gezien, en die komen rond de 70 km uit. Hangt natuurlijk ook van het weer af. De elektromotor is een stuk sterker. Hij groeide van 85 naar 145 pk. Dat is te merken! Op stroom is de auto veel sneller. Daar waar bij mijn vorige in 'hybrid-mode' vrij snel de benzinemotor erbij kwam, is dat nu zeker niet meer het geval. Je kunt vlot optrekken en met alle verkeer mee, op stroom. Ik koos vaak de rijmodus 'pure' (handmatig) om alles op stroom te rijden, maar dat is nu zeker niet meer nodig. De benzinemotor blijft lang afwezig. Overigens is het systeem nu zo slim, dat wanneer je een bestemming invoert in de navigatie, hij het zo uitrekent dat je precies met een lege accu aankomt op je bestemming. Zo optimaal mogelijk benutten dus.
Wat verder direct opviel is het veel grotere regeneratief remmen. De auto komt helemaal tot stilstand bij het loslaten van het gaspedaal. Dat gaat vrij bruusk bij lagere snelheden, dus even wat gematigd loslaten als mijn vrouw of dochter meerijden. Dat is prima te doseren met de mate van loslaten van het gaspedaal. Bij 100 km/u valt t bruuske wel mee. Er is overigens de mogelijkheid in het systeem om de auto een kruipmodus te geven. Dan rolt ie door en komt dus net niet tot stiltand. Ik gebruik dat bijvoorbeeld op de camping. Stapvoets rollen.
Omdat de electromotor sterker is, trekt de auto ook sneller op. Dat scheelt iets, (op papier. 5,7 ipv 5,9 sec naar de 100), ik heb het nog niet geprobeerd. Het systeemvermogen komt op 350 pk, en een koppel van (ik meen) 660 Nm. Erg veel voor zo'n grote (zware) auto. Heerlijk, voor de tussensprint en de stoplichtsprint. Veelal onverwachts van zo'n brave Volvo.
Verdere details: Mijn kristallen pookknop zit er niet meer in. Dat zal wel een bezuiniging zijn in deze dure tijden. De dealer kijkt of ie overgezet kan worden. En de regelbare dashboardverlichting is niet meer met een knopje te bedienen, maar via het systeem. We gaan toch niet Volkswagen achterna?
Er is dus wel degelijk een verschil met rijden, en de grotere accu zal voor een lager brandstofverbruik zorgen. Ik zal daar later updates over geven.
Oh, er schiet me nog een detail te binnen: Deze auto staat standaard op 20" ipv 19" van mijn vorige. Dat merk je. Niet veel, maar iets stugger. Eerlijk gezegd vind ik dat wel fijn. Het voelt hetzelfde als in de XC40 T4 Recharge van mijn vrouw. Die rijdt ook op 20".
Laden:
We hebben een dubbele laadpaal bij huis die dynamisch laadt. Dus bij veel vraag in huis een lagere laadsnelheid. En ik kan de paal zo instellen dat ie alleen laadt op zonnestroom. Dat stel ik in de zomer weer in.
Dat was m voor nu. Er staan wat tripjes naar t buitenland gepland het komende jaar, dus deze review vul ik dan wel weer aan.
Eerste paar duizend km
- 4.909 km
We zijn nu een paar duizend kilometer onderweg met deze auto. Ik merk een duidelijk verschil tov de vorige XC60 T6 (2021, faceliftmodel). De elektromotor is véél sterker en door de grotere accu is ie veel zuiniger geworden. Ik rijd bij koud weer zo'n 53 km op stroom, nu het iets warmer wordt (10 graden +) is dat al gauw 61-62 km. Dat wordt door de auto aangegeven, en dat klopt ook vrij aardig. Bij echt warmer weer zou t rond de 70 km moeten zijn. De elektromotor zorgt voor een acceleratie naar 100 in ongeveer 8,5 seconden, waardoor ik in en om de stad eigenlijk alles op stroom doe. Ik houd het verbruik strak bij en zit nu, na zo'n kleine 5.000 km op 4,53 liter per 100. Dat is ruim 1 op 22 dus. Het stroomverbruik heb ik niet helemaal helder, want de XC40 T4 van mijn vrouw laden we ook thuis. Ons laadverbruik voor 2 auto's ligt in Q1 op 975 kWh, waarbij ik vermoed dat zeker 75% voor deze XC60 is. Dus zo'n 700-750 kWh aanvullend aan stroom. De laadpaal laadt alleen overdag, en dan bij voorkeur als de zon schijnt. Dat heb ik zo ingesteld, zodat ik de meest voordeligste stroom de auto in stop.
Het google-systeem is heerlijk, vooral de grote kaart. Ik heb m op satellietweergave staan, daardoor een prachtig beeld. Gewoon op maps kan ook. Google-assistent weet veel, maar niet alles. Soms weet ik niet hoe ik de vraag moet stellen om een duidelijk antwoord te krijgen. Dat ligt denk ik aan de relatie tussen Google en mij, we spreken nog niet helemaal elkaars taal, vermoed ik. Als ik ergens heen ga, kun je ervoor kiezen om je huisadres in te vullen als bestemming en dan je doel (bijvoorbeeld een cursuslocatie) als tussenstop. Daardoor weet t systeem hoeveel je van plan bent te rijden, en dat zorgt ervoor dat de stroom het meest optimaal benut wordt. De accu is leeg bij aankomst op de eindbestemming, daar rekent de auto naar toe. Mooi om te zien, en leuk om mee te werken.
Ik heb deze week de caravan uit de stalling gehaald, en de auto trekt m gewoon op stroom, waarbij het verbruik niet eens verdubbelde (waar ik wel bang voor was). We gaan begin mei naar de zon, dan kan ik daarna wat meer zeggen over de caravan erachter. Vermoedelijk wordt dat n 'twee-vingers-in-de-neus' verhaal, want de auto mag 2250 kilo trekken, en onze caravan is net onder de 1500 kilo. Dus dat zal wel los lopen. Mijn vorige XC60 T6 trok m al bijzonder goed, en deze heeft nog weer 70 Nm meer.
Stoel- en stuurverwarming zo ingesteld dat, als t kouder is dan 10 graden, deze automatisch aanstaan als ik de auto in stap. De standkachel draait weer op benzine, daar waar de vorige op electra draaide. Dat zie ik in het verbruik; laat ik de auto voorverwarmen, is er al wat benzine verbruikt voordat ik ga rijden.
Niets te zeuren?
Ach, zo nu en dan komt het systeem niet online. Dat is jammer, en dan heb je geen actuele file-informatie. Of dat aan Volvo, aan Google of aan de geinstalleerde SIM-kaart ligt... Ik weet het niet.
En die app. Die moet echt beter. De XC40 van mijn vrouw (2022, facelift) draait niet op google, en heeft veel meer opties in de app dan deze auto. Volvo zegt al een tijd dat ze uitbreiden, maar daar zie ik nog niet veel van. Dat doet de concurrentie echt beter. Ik ben benieuwd wanneer ze met een update komen.
Over een paar duizend km weer een update.
Retourtje Portugal met caravan
- 18.606 km
We lopen tegen de 20.000 km. Dat komt vooral door onze vakantie, een retour naar Portugal met de caravan. Onze dochter trouwde daar deze zomer. Onze zoon en schoondochter hebben bijna de hele reis in konvooi met ons meegereden, met een V60 T6 en ook een caravan. Zie foto's.
De auto zit met onze 1400 kilo zware caravan nog lang niet aan zijn max. Hij mag 2250 kilo trekken, en ik twijfel er niet aan dat dat goed gaat ook. De auto rijdt comfortabel met de caravan, het is stil, de 8e versnelling wordt zeer veelvuldig gebruikt, en zo nu en dan rijdt de combi ook gewoon op stroom. Ik heb onderweg erg weinig geladen. Soms een enkele keer op een camping, maar dat is te verwaarlozen. Ik ben een vlotte rijder met de caravan, en dat zie je terug in het verbruik. Dat is niet erg, ik hou er niet van om met 90 naar Portugal te rijden. Is een persoonlijke keuze, ik heb het hogere verbruik er voor over. (voordat er commentaar op komt). Het overall verbruik heen en weer, inclusief enkele solo-tochtjes kwam uit op 1 op 7.9. Daarbij opgemerkt dat ik 100 km/u in NL, B, E en P rijd, en 110 in F. Vlot dus. Opvallend trouwens dat het verbruik van de V60 T6 van onze zoon iets hoger was. Wellicht een lagere auto dus meer weerstand van de caravan, en/of een 100 kilo zwaardere caravan.
Off road.
Voor de bruiloft overnachtten we in een B&B in de buurt van de trouwerij, die alleen bereikbaar was via een onverharde weg, met soms 20% hellingen. Ik was ontzettend blij met de AWD-stand. De brandstofmotor op de voorwielen, de elektromotor op de achterwielen. Een ongekend samenspel, geen slippende wielen, gewoon steady omhoog en naar beneden. Fantastisch!
Later hebben we nog wat tochtjes gemaakt, waaronder een steile weg bij een stuwmeer. Binnendoor, ook onverhard. Daar heb ik zelfs de off-road stand moeten gebruiken, ivm een loskomend wiel bij een helling. Heel even slippend, maar de grip werd verdeeld naar de wielen aan de grond en ook nu weer gewoon steady naar boven. Ik wil niet zeggen dat het een LandRover is, maar een steile weg met weinig grip moet geen problemen opleveren.
Nu weer thuis, en de auto hangt weer aan de laadpaal. Het (gemiddelde) verbruik maar weer een beetje naar beneden krijgen.
Over 4 mnd wintersport, dan volgt weer een update.
Wintersport Oostenrijk
- 25.500 km
Afgelopen week volgepakt naar Oostenrijk geweest met deze XC60, gevolgd door onze zoon en schoondochter in hun V60 T6. Daar waar het kan en mag in Duitsland regelmatig de cruise op 155 km/u en incidenteel gas gegeven. Erg vlot doortrekken naar de 180, en dan ineens..... de begrenzing erin. Op de teller 185 km/u, GPS snelheid 181. Echt jammer, maar dat is de keuze van Volvo. En hoe vaak heb je de mogelijkheid om harder dan 180 te kunnen, moeten en willen? Als dat het grootste probleem blijft...
De auto blijft mij verblijden. Zeer comfortabel, erg stil. Google navigeert prettig en geeft regelmatig opties om files te omzeilen. De stoelen zijn bovengemiddeld (met stoelverwarming en stuurverwarming die automatisch aan gaan onder de 10 graden). En de standkachel... Mensen wat een genot!
In Oostenrijk behoorlijk wat sneeuwval in de bergen gehad. Dat maakte dat ik de auto in AWD modus zette, en daar voelde ik direct profijt van. Wat een solide reisauto, ook in de sneeuw. Stevig en vast op de weg. Nieuwe winterbanden helpen natuurlijk ook.
Verbruik van mijn XC60 T6 heen en weer naar Oostenrijk met de cruise dus op 155, en dagelijks gebruik van de standkachel, kwam op een gemiddelde van 1:10,5. De V60 T6 van mijn zoon was iets zuiniger. Daar zie je het verschil in luchtweerstand. 1:11,6. Overigens draait mijn standkachel op benzine, die van hem op de accu. En dat vreet wel wat van de actieradius af. Een half uurtje standkachel is 5 km minder actieradius in de pure-modus.
Mijn XC60 verbruikt daardoor dus ook iets meer brandstof (naast de luchtweerstand).
De regeneratie (B-stand) van de remenergie is in de bergen erg goed te gebruiken, de auto laadt zo de batterij op om later elektrisch mee te rijden. Niet in AWD stand natuurlijk, dan drijft de accu de achterwielen aan.
1 raar dingetje nog: De laatste maand viel een keer of 3 de ventilatie uit tijdens het rijden. 1 keer moest ik het systeem resetten, de andere 2 keer ging het na een minuutje weer draaien. Vreemd. De auto heeft deze week zijn jaar-beurt gehad. De dealer gaf aan dat er ene update was waarin oa de ventilatie geüpdatet werd. Zal dus wel ergens bekend zijn geweest.
Tot de volgende update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 Recharge T8 AWD Inscription | Bowers & Wilkins | Luchtvering | 360 Camera | Zondag Open!
- 2020
- 37.978 km

Volvo XC60 T6 PLUG-IN HYBRID PLUS DARK -PANO.DAK|360°CAM|ADAP.CRUISE|20"|TREKHAAK|POWER-SEATS
- 2024
- 44.339 km

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD R-Design | Pano | Trekhaak
- 2017
- 151.080 km