Volvo XC60 T6 Recharge AWD R-Design (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 Recharge AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 4.823 km |
KM-stand laatst | 71.000 km |
Fijne SUV, comfortabel en snel
- 25.655 km
Waarom deze
We hadden 2 auto's, waarvan er eigenlijk altijd wel één op de oprit stond. En zeker gedurende de corona-pandemie stonden er meestal twee op de oprit. Nadat de hele boel van 't slot ging, is mijn vrouw ook gestopt met werken en hebben we besloten de twee auto's in te ruilen voor één.
De inruilers waren een Mazda CX-3 en een Volvo V90 T5.
De wensen voor de nieuwe auto:
een hoge (dus SUV of MPV);
een ruime (dus de Mazda CX-3 was te klein, maar de V90 te groot).
De stap naar geheel elektrisch vonden we toch nog te groot, dus een hybride. En het is dus een plugin-hybride geworden.
Het zoekproces
Moest het een nieuwe worden? Niet persé. Goede ervaringen met jonge tweedehands, dus die deden ook mee in de selectie.
Vanwege de goede ervaringen met de V90 maar eens gaan kijken bij de Volvo-dealer naar een XC60. Die voldoet aan alle wensen. Tijdens mijn bezoek bleek dat niet alle veiligheidsvoorzieningen op een nieuwe geleverd konden worden vanwege chip-tekorten.
En een Volvo met ontbrekende veiligheidsvoorzieningen is geen echte Volvo naar mijn mening.
Dus een jonge tweedehands gezocht en gevonden bij hetzelfde concern als waar de V90 gekocht was.
De auto
Het is een zwarte (Onyx Black) XC60 geworden in de uitvoering T6 Recharge AWD R-Design.
Dezelfde brandstofmotor als in de V90 T5 (253 pk) met aandrijving op de voorwielen. De elektromotor drijft de achterwielen aan en levert 87 pk. Gecombineerd dus 340 pk met een koppel van 590 Nm.
De sprint naar 100km/u zou in 5,9 seconden gedaan moeten zijn en de top is 180km/u. Volvo laat zijn auto's afregelen op die snelheid.
Het verbruik is terug te vinden in de verbruiksmonitor die ook op deze site te vinden is; samengevat 1:18,6 of 5,37ltr/100km. Ik vind dat zuinig voor zo'n zware auto. Vanwege de hybride-accus weegt de auto ruim 2.000kg.
Toeters en bellen
Wat ontbreekt er aan deze auto?
Ik zou het zo snel niet weten. Ik heb zo'n beetje alle accessoires die je kunt bedenken. Teveel om hier op te noemen.
Wat bevalt goed?
De auto is snel, comfortabel en ruim. Er gaan bijna altijd 2 grote honden mee en daarvoor hebben we de achterbank plat gelegd.
Wat is minder?
Voor de V90 hadden we, voor de honden, een achterbak-bescherming die de bodem, de zijkanten en de achterkant van de achterbank beschermde, inclusief een flap die over de achterbumper viel. Hierdoor beschadigde die niet bij in- en uitstappen van de honden. Helaas is zo'n achterbakbescherming voor de XC60 niet beschikbaar. We moeten het nu doen met een plastic bodembeschermer en een losse flap voor de bumper. Doet een beetje goedkoop aan, maar is dat niet.
De achteruitrijcamera van de XC60 verliest het van die uit de Mazda CX-3. Mijn vrouw vindt deze camera niet prettig. Ik was geen camera gewend, dus heb geen vergelijksmateriaal.
Wat is een echte tegenvaller?
De capaciteit van de hybride-accu. Hierdoor is er geen voordeel te behalen op de MRB, maar betaal je wel (veel) meer vanwege het totaalgewicht.
Dit had ik van tevoren kunnen weten, en dat kan je de auto dus niet aanrekenen.
Ik had even iets verder moeten kijken en dan had ik gezien dat de nieuwere uitvoering een grotere accu heeft en daardoor ook minder MRB hoeft te betalen. Volgende keer beter opletten dus.
Ik schetste het verbruik hiervoor al, maar die info is natuurlijk niet volledig zonder de gegevens van het elektriciteitsverbruik. Helaas kan ik daar op dit moment weinig over vertellen. Ik heb geen elektriciteitsmeter die aangeeft hoeveel ik in de auto gestopt heb, laat staan wat me dat gekost heeft. Bij de auto hoort wel een app die een "driving journal" levert. Ik gebruik die ook, en zal in een later stadium de review aanvullen om die verbruikscijfers inzichtelijk te maken.
Informatie stroomverbruik
- 25.655 km
Het "later stadium" (zie alinea hierboven) is aangebroken.
Ik heb wat cijfers uit de Volvo app kunnen downloaden en in Excel kunnen verwerken. Helaas heb ik de app niet direct geactiveerd bij aflevering van de auto, maar pas bij een kilometerstand van 7.396.
De stand nu is 25.655, dus in totaal 18.277 kilometer gereden met Driving Journal.
De app weet te melden dat ik in die tijd 939 liter benzine heb verstookt en 1.108 kWh verbruikt. De app laat ook zien hoeveel kWh geregenereerd is (441 kWh). Ik kan nergens vinden of die verbruikte kWh's nu inclusief of exclusief de geregenereerde kWh's is. Ik denk inclusief.
De eerlijkheid gebiedt dat de app het verbruik van een paar ritten (in totaal 462 km) niet geregistreerd heeft. Dat is raar en zou ook niet mogen voorkomen, maar dat is gelukkig slechts 2,5% van het totaal. Dat zal de gemiddelden niet echt al te veel beïnvloeden.
Gewoon goed
- 62.636 km
Maar weer eens een update plaatsen. Het was al weer even geleden.
De auto bevalt nog steeds goed. Geen zaken die kapot gaan.
Garagebezoek blijft beperkt tot de jaarlijkse beurt.
Kosten daarvan zijn door de tijd heen:
2024 €882,-
2023 €610,-
Storingen, heel sporadisch:
Geluid van navigatie en richtingaanwijzer vallen uit. Radiovolume niet meer te wijzigen. Na parkeren en afsluiten doet alles het weer.
Navigatieperikelen:
De Volvo-navigatie geeft nog steeds af en toe "vreemde routes". Ik ben er wel achter gekomen hoe sommige van die vreemde routes ontstaan.
De kaartmaker die Volvo gebruikt voor zijn Sensus-navigatie is HERE.
Die hebben een website waar je zelf correcties kunt aanbrengen en eventueel berichten kunt sturen om problemen te melden. Een aantal van de vreemde routes heb ik op die manier (heel recent) kunnen corrigeren. Het is nu even afwachten wanneer mijn correcties opgenomen worden in de nieuwe kaartversies. Er komt bijna maandelijks een nieuwe kaart uit, die OTA te downloaden is. Ook via een USB-stick is die bij te werken.
Ik ben benieuwd hoe lang HERE nog doorgaat met kaarten maken, aangezien Google Maps zo ongeveer de industrie-standaard wordt.
Ik rij nog op de originele banden. Profiel is nog ruim voldoende, rond de 3 mm, dus die gaan nog wel even mee.
We betalen meer aan MRB voor deze auto dan dat we aan benzine uitgeven, maar dat had ik al aangegeven in mijn vorige update. In 2026 of 2027 heb ik geen nadeel meer; dan betaalt iedereen het volle pond.
Terugroepactie vanwege hoogspanningsbatterij
- 71.000 km
Deze week een brief ontvangen van VOLVO CAR NEDERLAND dat een aantal uitvoeringen van de S60, XC60, V60, XC90 en V90 plugin-hybrides uit modeljaar 2020-2022 zullen worden teruggeroepen.
Reden: mogelijk dat de batterijmodules in de hoogspanningsbatterij een productiefout hebben.
Gevolg: in uitzonderlijke gevallen kan het defect brand veroorzaken in de batterij wanneer het voertuig volledig is opgeladen en geparkeerd.
Advies: niet laden totdat de terugroepactie volledig is afgerond.
Actie door de dealer (kosteloos voor auto-eigenaar, inclusief vervangende auto):
- een analyse van de batterijmodules
- vervangen van defecte modules
- nieuwe software installeren om prestaties van de batterijmodules continu te bewaken
Ik zag dat ook de RWD op de hoogte is gebracht van deze terugroepactie.
Tot mijn verbazing wordt op Autoweek geen melding gemaakt van deze actie. Terwijl dit bijvoorbeeld bij de Ford Kuga wel gedaan is (als ik het me goed herinner).
Mijn conclusie:
Jammer dat dit nodig is. Goed dat het gedaan wordt.
Verbaast het me? Nou, eigenlijk niet. Mijn onderbuikgevoelens geven aan dat er toch best nog wel veel problemen voorkomen met electrische- en hybride-auto's. Misschien overdrijf ik, maar ik twijfel sterk of mijn volgende auto weer een hybride zal zijn. Of zelfs een EV.
Dit niet alleen door de techniek, maar (vooral) ook door alle gezever over netcongestie, hogere tarieven voor MRB, stroom en verzekeringskosten.
Ik ben overigens nog steeds heel tevreden met mijn XC60.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 Recharge T6 AWD Inscription CruiseControl 360camera 340pk VERWACHT 04-08-2025
- 2021
- 62.359 km

Volvo XC60 T6 350PK Ultimate Dark | 360° | Trekhaak | 20'' | Stoel&Stuur Verw. | Panoramadak
- 2024
- 45.003 km

Volvo XC60 2.0 Recharge T8 AWD R-Design | Bowers & Wilkins | Polestar engineerd | DAB | HUD | Blis | Panorama Schuifdak | 360° camera | Memory | Keyless |
- 2020
- 91.706 km