Volvo XC60 T6 Recharge AWD R-Design (2021)

autoreview

Volvo XC60 T6 Recharge AWD R-Design (2021)

Signalement

UitvoeringXC60 T6 Recharge AWD R-Design
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf4.823 km
KM-stand laatst25.655 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne SUV, comfortabel en snel

  • 25.655 km

Waarom deze
We hadden 2 auto's, waarvan er eigenlijk altijd wel één op de oprit stond. En zeker gedurende de corona-pandemie stonden er meestal twee op de oprit. Nadat de hele boel van 't slot ging, is mijn vrouw ook gestopt met werken en hebben we besloten de twee auto's in te ruilen voor één.
De inruilers waren een Mazda CX-3 en een Volvo V90 T5.
De wensen voor de nieuwe auto:
een hoge (dus SUV of MPV);
een ruime (dus de Mazda CX-3 was te klein, maar de V90 te groot).
De stap naar geheel elektrisch vonden we toch nog te groot, dus een hybride. En het is dus een plugin-hybride geworden.

Het zoekproces
Moest het een nieuwe worden? Niet persé. Goede ervaringen met jonge tweedehands, dus die deden ook mee in de selectie.
Vanwege de goede ervaringen met de V90 maar eens gaan kijken bij de Volvo-dealer naar een XC60. Die voldoet aan alle wensen. Tijdens mijn bezoek bleek dat niet alle veiligheidsvoorzieningen op een nieuwe geleverd konden worden vanwege chip-tekorten.
En een Volvo met ontbrekende veiligheidsvoorzieningen is geen echte Volvo naar mijn mening.
Dus een jonge tweedehands gezocht en gevonden bij hetzelfde concern als waar de V90 gekocht was.

De auto
Het is een zwarte (Onyx Black) XC60 geworden in de uitvoering T6 Recharge AWD R-Design.
Dezelfde brandstofmotor als in de V90 T5 (253 pk) met aandrijving op de voorwielen. De elektromotor drijft de achterwielen aan en levert 87 pk. Gecombineerd dus 340 pk met een koppel van 590 Nm.
De sprint naar 100km/u zou in 5,9 seconden gedaan moeten zijn en de top is 180km/u. Volvo laat zijn auto's afregelen op die snelheid.
Het verbruik is terug te vinden in de verbruiksmonitor die ook op deze site te vinden is; samengevat 1:18,6 of 5,37ltr/100km. Ik vind dat zuinig voor zo'n zware auto. Vanwege de hybride-accus weegt de auto ruim 2.000kg.

Toeters en bellen
Wat ontbreekt er aan deze auto?
Ik zou het zo snel niet weten. Ik heb zo'n beetje alle accessoires die je kunt bedenken. Teveel om hier op te noemen.

Wat bevalt goed?
De auto is snel, comfortabel en ruim. Er gaan bijna altijd 2 grote honden mee en daarvoor hebben we de achterbank plat gelegd.

Wat is minder?
Voor de V90 hadden we, voor de honden, een achterbak-bescherming die de bodem, de zijkanten en de achterkant van de achterbank beschermde, inclusief een flap die over de achterbumper viel. Hierdoor beschadigde die niet bij in- en uitstappen van de honden. Helaas is zo'n achterbakbescherming voor de XC60 niet beschikbaar. We moeten het nu doen met een plastic bodembeschermer en een losse flap voor de bumper. Doet een beetje goedkoop aan, maar is dat niet.
De achteruitrijcamera van de XC60 verliest het van die uit de Mazda CX-3. Mijn vrouw vindt deze camera niet prettig. Ik was geen camera gewend, dus heb geen vergelijksmateriaal.

Wat is een echte tegenvaller?
De capaciteit van de hybride-accu. Hierdoor is er geen voordeel te behalen op de MRB, maar betaal je wel (veel) meer vanwege het totaalgewicht.
Dit had ik van tevoren kunnen weten, en dat kan je de auto dus niet aanrekenen.
Ik had even iets verder moeten kijken en dan had ik gezien dat de nieuwere uitvoering een grotere accu heeft en daardoor ook minder MRB hoeft te betalen. Volgende keer beter opletten dus.

Ik schetste het verbruik hiervoor al, maar die info is natuurlijk niet volledig zonder de gegevens van het elektriciteitsverbruik. Helaas kan ik daar op dit moment weinig over vertellen. Ik heb geen elektriciteitsmeter die aangeeft hoeveel ik in de auto gestopt heb, laat staan wat me dat gekost heeft. Bij de auto hoort wel een app die een "driving journal" levert. Ik gebruik die ook, en zal in een later stadium de review aanvullen om die verbruikscijfers inzichtelijk te maken.

Informatie stroomverbruik

  • 25.655 km

Het "later stadium" (zie alinea hierboven) is aangebroken.
Ik heb wat cijfers uit de Volvo app kunnen downloaden en in Excel kunnen verwerken. Helaas heb ik de app niet direct geactiveerd bij aflevering van de auto, maar pas bij een kilometerstand van 7.396.
De stand nu is 25.655, dus in totaal 18.277 kilometer gereden met Driving Journal.
De app weet te melden dat ik in die tijd 939 liter benzine heb verstookt en 1.108 kWh verbruikt. De app laat ook zien hoeveel kWh geregenereerd is (441 kWh). Ik kan nergens vinden of die verbruikte kWh's nu inclusief of exclusief de geregenereerde kWh's is. Ik denk inclusief.
De eerlijkheid gebiedt dat de app het verbruik van een paar ritten (in totaal 462 km) niet geregistreerd heeft. Dat is raar en zou ook niet mogen voorkomen, maar dat is gelukkig slechts 2,5% van het totaal. Dat zal de gemiddelden niet echt al te veel beïnvloeden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens