Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)

autoreview

Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)
Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive (2021)

Signalement

UitvoeringXC60 T6 Recharge AWD Inscription Exclusive
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst25.500 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

XC60 T6 facelift met google-systeem

  • 600 km

Na wat verschuiven van de leverdatum ivm een chiptekort is de auto op 12 oktober in Zweden in elkaar geschroefd en op transport gezet, de 21e bij de dealer afgeleverd en een week later mocht ik m ophalen. We komen uit een V60 CC T5 (2019) en kregen een wereldaanbod om over te stappen naar deze XC60 T6. De dealer had m al voor me samengesteld. De zelfde opties als op mijn V60, alleen een PHEV met een elektrische actieradius van max 52 km. De besparing zou in het brandstofverbruik moeten zitten.

Wat hebben we besteld?
Een XC60 T6 Recharge Inscription Exclusive. Een aanbieding vermoed ik (ik zie m niet meer in de prijslijst staan) met als extra optie donkere achterramen en een trekhaak. Verder is de auto 'standaard'. Er zit 19 inch LM op, stoelen met geheugen, te koppelen aan een sleutel en een bestuurdersprofiel, Harman-Kardon audio, verwarming stuur en stoelen, standkachel, koeling op afstand, noem maar op.

Rijden
De auto kan gewoon op 220V in een normale stekker laden. Dat gaat natuurlijk traag, maar ik heb kantoor aan huis en hij staat gewoon op de oprit. Ik heb de tijd om te laden. Er zit nog een andere stekker bij voor de laadpaal, maar dat ga ik vermoedelijk niet vaak gebruiken. In de regio rij ik alles op stroom. Met de temperatuur van medio november (9 a 10 gr) is het bereik ongeveer 38 km, maar voor mij voldoende om alles op stroom te rijden. De auto start automatisch in de hybride stand, en rijdt veelal elektrisch. Er zit een hybride stand, pure (stroom), power, off road (4wd) en constant AWD (wintersport?) op. Ik heb de powerstand 1 keer geprobeerd, en schrok van de kracht. Niet normaal zeg, onder de 6 seconden naar de 100. In een auto van meer dan 2 ton! Over anderhalve maand naar Oostenrijk, kijken hoe dat zal gaan en of ik echt die 180 km/u als beperking ga zien. Wat opvalt is de stilte in de auto. Ik moet op het dashboard kijken of de auto op stroom of benzine rijdt. Ik voel het niet, ik hoor het niet. Erg goed gedaan! Het verbruik is momenteel natuurlijk erg laag. Ik rij 80% van de tijd op stroom van mijn zonnepanelen.

Google en besturingssysteem
Volvo is voor de XC60 met deze facelift (MY 2022) overgestapt naar een Google systeem. Het navigatiesysteem werkt snel en intuitief. Maar... Afgelopen zondag was de auto de hele dag offline. (er zit een eigen sim in). Met geen mogelijkheid online te krijgen, dus geen navigatie en geen digitale radio. Dat heeft een etmaal geduurd, waarna de auto vanzelf weer online kwam. Erg irritant en dat moet beter. Wat ook vervelend is, is dat de Volvo On Call app verrekte lastig te koppelen is. Ik ben er al anderhalve week mee bezig (samen met de garage) maar het lukt ons niet. 1 keer was het per ongeluk gelukt, maar door een verkeerde keuze in de app kon ik weer opnieuw beginnen. Morgen maar weer proberen.

Drive-mode
In de vorige V60 had ik een scrollknop in de middenconsole waarmee ik de drive-modi kon kiezen. Ik kon bijvoorbeeld makkelijk tussen eco en Polestar kiezen, wanneer ik bij het stoplicht net wat sneller weg wilde zijn. Dat zit nu in het systeem verwerkt, en kost me a) een blik in het systeem en b) ongeveer 3 klikken op het scherm. Onveilig en superonhandig. Graag een update hiervan Volvo! Een snelkeuze graag. Ook een verslechtering is de adaptive cruise control, en dan met name de autopilotfunctie. De auto stuurt mee, en houdt je in het midden van de rijbaan. Echter, er zijn wegen waar ofwel de belijning slecht is, ofwel de rijbaan smal, zodat ik niet wil dat ie stuurt. Dat kon ik met een simpel klikje op het stuur naar rechts aanpassen. Nu moet ik in de rijprofielen, klikken op ondersteuning en dan stuurondersteuning uitzetten. Terwijl diezelfde knop nog gewoon op mijn stuur zit, en geen functie heeft! Waarom is dit zo besloten? Ook hier graag een update voor. De knop zit er al in!

Chiptekort
Door het wereldwijde tekort aan chips heb ik geen BLIS. Dat is de blindspot-signalering als ik achteruit rij en er verkeer van links of rechts komt, of als er een auto in de dode hoek zit. Dat is jammer, maar dankzij de 360 camera kan ik iig met uitparkeren nog wel zien wat er aan komt. En de dode hoek op de snelweg moet ook te verhelpen zijn als je gewoon over je schouder kijkt, zoals we het geleerd hebben.

Voorlopige conclusie
Vwb comfort, rijden en zitten, een absolute verbetering tov de V60. Google besturing is snel en intuitief, maar moet t wel doen en online zijn. Maar sommige keuzes zijn ronduit slecht. Ik hoop dat dat met OTA (over the air) updates verbeterd wordt Volvo!

Na de feestdagen een update van deze review als de wintersport is geweest.

Wintersport in Oostenrijk

  • 4.800 km

Met de Kerstweek in volle bepakking naar Oostenrijk geweest voor de wintersport. Met een volle accu vertrokken (38 km op stroom want koud) en braaf tot aan de grens 100 km/u gereden. In Duitsland de boel eens open getrokken. De auto versnelt snel, totdat..... de begrenzing erin komt. Op de teller 185 km/u, op de GPS exact 180. Hij stopt gewoon met versnellen! De cruise op 155 en de auto is heerlijk rustig. Versnellen na een baustelle gaat snel en soepel. Even snel ergens langs of 'gas erop' is een belevenis. We zaten met 4 volwassenen en en tot het dak toe volle kofferbak in de auto, dus zeker 2500 kilo, maar dat lijkt de auto niets te deren. Wat een belevenis. Mijn schoonzoon zat achterin de auto op zijn laptop te werken, en merkte niets van de snelheid. Fantastisch.

Verbruik op een rit van 980 km heen en 980 terug, 155 op de cruise, zo nu en dan even doortrekken en natuurlijk de beruchte baustelles was 1:10,1. Voor zo'n lomp apparaat met deze snelheden een prima resultaat. Daar zit ongeveer 100 km door de bergen bij. De rijmodus op AWD.

De stoelen zitten heerlijk. De stoelverwarming is fijn. Bij tank- en eetstops rijdt de auto op stroom de P op en af. Als je dan bij het invoegen weer gas geeft, springt de benzinemotor bij en ben je in notime weer op snelheid. Mijn zoon kon met met zijn 150 pk Mazda 3 (2021) van geen kant bijhouden. Behalve op topsnelheid dan. Blijft jammer, maar ach, hoe vaak kun je harder dan 130? En dan ook nog waar het mag...

Het verbruik in en om de stad, dus het normale dagelijkse verkeer is een stuk beter dan hierboven. Ik hou het verbruik bij in Spritmonitor, een mooie Duitse app. Met trouw laden (gewoon aan de 220V stekker) verbruik ik 5,07 liter per 100 km, dus bijna 1:20. De stroom komt uit de zonnepanelen.

Alles koek en ei? Nee. Ik heb geen DAB+. Daar baal ik van. Ik heb het wel besteld, het was standaard, maar blijkt niet geleverd. Men noemt het een gevolg van het chiptekort. Ik zou wel een nieuw systeem kunnen kopen. Daarover loopt nog een discussie, want een nieuw systeem kopen was ik niet van plan. Verder heeft de auto-sim last van de verbinding rond landsgrenzen. Hij is dan even uit de lucht. Betekent dat TuneIn het dan niet doet (alternatief voor de radio) en spotify moeite heeft met laden. Verder start TuneIn elke keer op met een systeemfout. Dat moet ook beter. Afwachten hoe de discussie met de dealer en Volvo verloopt, maar dit moet echt beter. Google is prima, maar er zitten nog wel wat kinderziektes in dit systeem. Hopen op een vlotte afwikkeling of goede update.

Tot zover de update. Ik kijk uit naar het rijden met de caravan. Dan update ik de review weer.

Ontwikkelingen

  • 5.980 km

Dit weekend is het me gelukt om Flitsmeister te installeren in het systeem van Google. Wel een paar stappen, maar het werkt, en zit in het menu naast de navigatie. Dat is gelukt.
Staat nog het issue dat ik geen DAB+ heb. Deze week belde de dealer me hierover. Hij deed me een voorstel. Deze XC60 gaat terug naar de dealer en ik bestel een nieuwe T6, met grotere accu. Een zogenaamde 'long range'. Gisteren de deal rond gemaakt. Mijn XC60 gaat terug en ik krijg een nieuwe. Nu heet het geen Inscription meer, maar Core, Plus en Ultimate. Ik heb een Ultimate besteld, die eigenlijk al helemaal compleet is. Levering december 2022. Het grote verschil is 10 pk meer, en ruim 60Nm koppel meer. En natuurlijk meer op stroom, dus minder benzineverbruik. Dus, mocht iemand in de markt zijn voor een gefacelifte XC60 T6 Inscription, tegen het eind van het jaar bij de dealer ;-)

Komend jaar nog wel wat tripjes met de caravan op stapel, dus die reviews zal ik nog wel hier doen. Tot zover weer.

Caravan erachter

  • 11.000 km

De meivakantie gebruikt om de zon op te zoeken. We zijn 2 weken naar de Provence in Zuid Frankrijk geweest. Ik was erg benieuwd hoe de auto zich gedroeg met de caravan. Natuurlijk kan ie m trekken. Met een max trekgewicht van 2150 kg moet een caravan van bijna 1500 kilo natuurlijk geen probleem zijn. Nou, dat is het ook niet! Wat een kracht. Ongelofelijk.

De auto rijdt weg op stroom. Ondanks de slechts nog geen 100 pk van de elektromotor rijdt ie gewoon op stroom weg. Op de snelweg de cruise op 100, zonder problemen. Versnellen om even ergens voorbij te gaan, geen enkel probleem. De beruchte helling bij Luik is niet meer berucht. Gewoon versnellen, en makkelijk met 120 omhoog. Ik rij stevig door met de caravan, en dat kan dan ook. In Frankrijk lekker binnendoor gereden, dus geen tolweg. Bij rotondes gaat de auto over op stroom, remt af op de elektromotor (regenereert dus stroom) dat weer gebruikt wordt bij het wegrijden. Geweldig, en zuiniger! In de file rijdt de auto ook veelal op stroom, wat comfortabel is, en wat brandstof scheelt.

Daar waar ik met mijn V60 CC 1 op 7,5 reed op vakanties, haal ik nu met een vlottere rijstijl 1 op 8,8 over de gehele vakantie. Ik heb op de camping wel wat geladen, gewoon aan de campingstroom met 220 v. Prima te doen. (ja, ik heb dat bij de campingbaas gemeld en ik heb het betaald).

Daar waar ik voorheen terug moest schakelen bij lange afdalingen om op de motor te remmen, hoeft dat nu niet meer. Het regeneratief remmen in B levert voldoende vertraging op. En stroom!

Alles goed dus? Nou, er viel mij wel wat vreemds op. Google geeft op 3 plaatsen aan waar ik heen moet in de navigatie: Op de middendisplay (kaart en pictogram), in mijn bestuurdersdisplay (kaart en pictogram), en in de head-up display (pictogram). Vreemd genoeg heb ik een aantal keren gezien dat de kaart en de pictogrammen in de middendisplay bv rechtsaf aangaven, en op mijn dashboard op de kaart ook, en in de pictogram linksaf, en in de HU ook linksaf. Ik zal proberen foto's hiervan te uploaden. Geen flauw idee hoe dit kan... Maar ligt dit aan Volvo of aan Google?

Conclusie: Fantastisch. Niet doorzakken (geen luchtvering), stabiel, snel, comfortabel. Zelf corrigeren met terugschakelen is niet meer nodig. Op snelheid veelal in 8e versnelling. Ben benieuwd hoe mijn nieuwe XC60 met 18 kWh accu het gaat doen. Nog zuiniger? In ieder geval heeft ie nog meer koppel! Afwachten.

Weer ingeruild

  • 25.500 km

Deze week gaat de auto terug naar de dealer. Hij is weer ingeruild Ik krijg de versie met de 18,8 kWh accu. Deze heeft een 10,8 kWh accu. Daarnaast had ik wat opties besteld op deze XC60 die vanwege chiptekorten niet konden worden gemonteerd. Daarom een deal met de dealer gemaakt en de komende week haal ik mijn nieuwe XC60T6 AWD Ultimate op.
De laatste maanden heb ik probleemloos gereden. Ik heb sinds ik de auto heb, zeer secuur het brandstofverbruik bijgehouden. Het stroomverbruik is wat lastiger. We hebben een dubbele laadpaal waar de XC40 T4 van mijn vrouw ook op laadt. Dus dat heb ik niet exact in beeld, maar is in een jaar ongeveer 2000 kWh.

Voordat ik het verbruik vermeld, een opmerking vooraf. Ik ben met de auto op wintersport geweest (volgeladen, stevig doorrijden 2.000 km), met de caravan naar de Provence in mei (2500 km) met de caravan naar Bosnië in de zomer (4700 km) en nog recent een weekend naar Berlijn (1800 km erg stevig doorrijden). Dat maakt dat van mijn 25.500 km die er nu op staan, er 11.000 onder bijzondere omstandigheden zijn gemaakt. Lees: Met de caravan (1:8,6) en Duitse Autobahn (1:10). Desondanks heb ik een overall verbruik van 7,15 liter per 100 km gehaald. Dat betekent dat deze grote plugin dus voor mij 1:14 verbruikt. Dat valt mij niet tegen. Ik had hiervoor een V60CC T5 AWD (2019) die 1:10 haalde. De electrische ondersteuning zorgt wel degelijk voor een zuiniger brandstofverbruik. Of emissievrij rijden in de regio (actieradius veelal rond de 30-35 km.)

Wij hebben een laadpaal van Charge Amps Aura (zweeds). Deze kun je instellen dat er alleen geladen wordt als de zon schijnt, of alleen bij daltarief. Mijn auto's laden grotendeels alleen op zonne-energie. Dat scheelt!
Ik heb uiteindelijk niet voor niets exact dezelfde auto weer besteld. Alleen heet t nu Ultimate in plaats van Inscription, heeft ie 20 inch ipv 19 en een iets grotere batterij met wat sterkere elektromotor . Ik heb de auto precies hetzelfde weer geconfigureerd. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met die sterkere motor. De review zal ik over een paar weken schrijven.

Voor de nieuwe eigenaar: Heel veel plezier met deze XC60 T6. Het is een ontzettend comfortabele reisauto, representatief voorkomen en relatief zuinig. Als je veel in Nederland rijdt en stekkert, haal je met gemak 1:20 tot 1:30. Mijn zuinigste tankbeurt was op 24 november jl; 1026 km en 31,26 liter. 1 op 32,8 dus.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.