Volvo XC60 T6 Recharge AWD Inscription (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 Recharge AWD Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Fijne Plug-In Hybride
- 10 km
Sinds augustus 2020 in het privébezit van een nieuwe Volvo XC60 T6 Recharge Inscription, modeljaar 2021. Pine Grey metallic, bruin leder interieur met houtinleg en zwarte hemelbekleding, 20" Inscription wielen, Harman Kardon geluidsinstallatie, alarm, luchtvering, powerseats, camera en nog een aantal opties bovenop de standaard al zeer complete Recharge Inscription uitvoering. Tot nu toe bevalt de auto uitstekend. Een comfortabele auto die zeer soepel rijdt, met een perfekte automaat. Met een vrijwel niet voelbare overschakeling tussen elektrisch en benzine. Normaal gesproken rijd je deze auto voornamelijk in zijn comfort settings, maar met de Power stand is hij zeer vlot/pittig te rijden. De bediening via het display is logisch en reageert snel, maar natuurlijk moet je aan elke nieuwe auto even wennen. De Volvo On-Call app werkt prima en is een fijne functionele toevoeging. Vanaf je smartphone kan je diverse statistieken bekijken zoals verbruik en rijlogboeken bekijken en functies bedienen. Zo kan je 's morgens de auto via de standkachel lekker voorverwarmen, inclusief stoelverwarming en stuurverwarming. In de zomer koel je de auto op afstand via de VOC app met de airco vast af.
De prijs: Met alle toeters en bellen is deze uitvoering bepaald niet goedkoop. Door de gunstige BPM regeling is deze T6 Recharge uitvoering inclusief de Recharge standaard opties (o.a. panoramisch schuifdak, standkachel) minder duur dan de B5 AWD benzine in gelijke uitvoering.
Bovendien geldt voor deze plug-in hybride tot 2025 half tarief motorrijtuigenbelasting. Waarom zou je dan voor de B5 kiezen? Daarnaast heb ik zonnepanelen en laad ik de auto met een smart EVSE lader. Deze lader monitort tevens het huisverbruik en regelt de laadstroom automatisch even terug als bijvoorbeeld de inductiekookplaat wordt gebruikt.
Vanwege de cataloguswaarde verlangde mijn verzekering een officieel Kiwa/SCM gecertificeerd klasse 3 alarm met voertuigvolgsysteem.
Het optioneel geïnstalleerde fabrieks alarm is een klasse 3 alarm met een via Volvo On-Call TV-01 voertuigvolgsysteem. Met klasse 3 en TV-01 voldoet de auto in deze uitvoering in feite aan de verzekeringseisen, maar vreemd genoeg heb ik het certifikaat alsnog zelf bij de dealer moeten aanvragen middels een kleine keuring en registratie. De Volvo dealer heeft dit overigens prima en kostenloos opgelost, top!
Qua rijden: Ik wilde persé een AWD type hebben, met een caravan van 1600kg is voorwielaandrijving voor mij geen optie. Deze XC60 T6 Recharge heeft 340pk, 253pk op de voorwielen en 87pk elektrische pk's op de achterwielen. Het totale koppel is 590Nm. Dat is ruim voldoende voor mij, een T8 uitvoering vond ik teveel van het goede en voor het prijsverschil tussen de T8 en T6 heb ik wat extra opties gekozen.
Normaal gesproken rijd je deze auto in de Hybride of Pure stand. AWD is eenvoudig via een draaiwiel in te stellen. Er is ook een Offroad instelling, die werkt alleen bij lage snelheden en dat is met een aanhanger fijn bij het wegrijden.
Het verbruik? Tja, wat verwacht je van een 2069kg zware SUV met deze aandrijflijn. Een E actieradius van 46-52km heb ik nog nooit gehaald. 35-40km per lading is maximaal. In de stad rijd ik 100% elektrisch op stand "Pure". Op de snelweg in de "Hybrid" stand. De automaat altijd op stand B (dus niet in D), zodat de auto optimaal regenereert. Tot mijn verrassing scoort dit powerhouse toch heel netjes qua verbruik, terwijl ik redelijk pittig doorrijd. Mijn regelmatige snelwegritten zijn telkens ca 200km. In de navi kan je de heen/terugreis als 1 route/reisplan instellen, waarbij de auto zelf het meest gunstige verbruik brandstof/elektro over de totale rit uitrekent en instelt. Verbruik is dan 6,8 (rond 100/110kmh) tot 8,5l/100km (rond 130/135kmh) en natuurlijk een acculading. Alles bij elkaar opgeteld over ca 6500km is het brandstofverbruik 6,1L/100 km. Met caravan zal het verbruik drastisch stijgen, ik schat naar 13 a 15L/100km, maar ok, dan ben je wel met ca 4000kg onderweg. Al met al voldoet deze auto zeer goed aan mijn wensen.
2e review na 10 maanden
- 12.500 km
Ik rijd inmiddels alweer ruim 10 maanden met deze auto. En hij bevalt nog steeds heel goed.
Goed om het totaalverbruik eens door te geven.
Over 12.500km is het verbruik 6,9l/100km, dat is inclusief een wekelijkse hybride rit van 180km (heen met ca 100km/h, terug met ca 130km/h en een vakantie met de caravan (nog in NL) zonder hybride.
Het verbruik met de caravan was 13,5l/100km, over een totale afstand van 250, dus zonder elektrische aandrijving. De hybride accu zette ik bij normaal rijden met de caravan even 'on hold' (de benzinemotor heeft ruim 250pk, dat is meer dan voldoende), zodat ik de volledige power (340pk) bij off-road en wegrijden op hellingen kan gebruiken. Met de versnellingsbak op stand B wordt de accu via regeneratie verder opgeladen. Na wat uitproberen blijkt de rijmodus Hybride, stand B, met gewoon opladen tijdens rijden (dus niet Hold) het meest gunstig voor het gebruik. Motor en E-motor werken dan het best samen. Totaalverbruik met caravan was daardoor ca 1:9.
Het hybride verbruik (zonder caravan) op de ritten van 180km was 5,6l/100km bij 100km/h en 7,8l/100km bij 130km/h, gemiddeld dus 6,8l/100km en ca 8kWh.
Deze XC60 is met caravan zondermeer de beste combinatie die ik tot nu heb gereden. Door de luchtvering en korte overhang achter rijdt dit zeer comfortabel en stabiel. Ook een perfekte adaptive cruise control en 8 traps automaat. Inhalen gaat zeer vlot, berg op geen enkel probleem.
Nog een opmerking over de thuislader: Dit is een lader die is samengesteld met de SmartEVSE componenten van Stegen. Ik heb een kleine groepenkast toegevoegd aan mijn huisinstallatie, 3x25A, middels een aparte 3 fase groep. In mijn huis heb ik nu 3 krachtgroepen: Kookplaat, Zonnepanelen en de SmartEVSE lader.
De Volvo wordt (helaas 1 fase, dat ligt aan de Volvo) met maximaal 16A opgeladen, uiteraard via 1 fase, maar de laadaansluiting is al wel aangesloten met 3 fasen. In de toekomst kan ik dus een andere auto (die wel met 3 fasen kan worden opgeladen) met max 3x16A laden, zonder dat de laadinstallatie aangepast hoeft te worden.
De SmartEVSE installatie monitort zelf dat de stroomafname van de huisinstallatie max 3 x 25A is. Bij teveel verbruik reduceert hij dan tijdelijk de laadstroom van de auto (Load-Balancing). 16A laden via een normale wandcontactdoos en ook nog zonder loadbalancing zou ik niet aanraden. Een normale WCD gedurende 3 a 4 uur volbelasten met 16A moet je niet willen denk ik. Gebruik dan in ieder geval een CEE eurostekker (zo'n blauwe ronde) met WCD.
Mijn EV aansluitdoos heb ik ingebouwd in een wandpaneel, ik heb geen losse laadpaal. De standaard laadkabel van de Volvo plug ik dus in die EV aansluitdoos in de muur. De EV doos is beveiligd met een electrisch slot zodat je tijdens opladen de kabel er niet uit kunt trekken.
Deze lader is vooralsnog nog niet met een app te monitoren, maar daar heb ik ook geen behoefte aan. Via de Volvo On-Call app kan ik zien hoever de auto is met opladen.
3e review na 2 jaar
- 30.000 km
Inmiddels alweer bijna 2 jaar in het bezit van deze XC60, 30.000km en 2 jaarbeurten verder.
Niet veel te melden, deze auto rijdt super, geen enkel mankement gehad. Rijdt als nieuw en ziet er ook zo uit. Onderhoudsbeurten kostten 520 euro per keer. Nog geen slijtage-onderdelen vervangen. Verbruik valt erg mee. Na lange ritten laad ik hem altijd weer meteen op. Korte ritten meestal elektrisch. Bereik op Pure is niet zo veel, 35km. De meerwaarde van hybride is het relatief gunstige totaal verbruik, de rijprestaties en financiele voordelen zoals bpm en wegenbelasting. Gemiddeld verbruik, met wekelijks een rit van ca 180km, is 1: 16 + acculading. Ritten met caravan zijn daarin niet meegerekend. Verbruik met caravan (1500kg+) naar Toscane (ruim 4000km totaal) was ca. 1:8,5/1:9. Snelheid ca 90km/h. Verbruik is het meest gunstig in de stand B, hybride, met caravan zet ik de luchtvering op dynamic, anders vering op standaard setting. Mede door korte overhang achter en het vermogen van de XC60 is dit verreweg de beste caravantrekker tot nu toe. Adaptive cruisecontrol werkt perfect. Ervaring met meest recente auto's: 3x5 jaar met Audi A6 TDI 2.7 sedan, BMW 525i Touring, Audi A7 quattro.
40.000 km update
- 40.000 km
Inmiddels 40.000km gereden met mijn XC60 T6 Recharge. Echt een zeer fijne en comfortabele auto. Behalve de jaarlijkse onderhoudsbeurten geen problemen of extra onderhouds- of reparatiekosten gehad. Auto ziet er binnen en buiten nog als nieuw uit en rijdt ook zo.
Verbruik vind ik zeer redelijk. Bij ritten van 200km met volle accu is het verbruik 1:15 a 1:16. Als de accu leeg is is het verbruik 1:12. Daarbij opgemerkt dat ik altijd in de hybride B drive stand rijd. De auto genereert dan bij afremmen extra stroom. Ook is die B stand fijn bij file rijden. Op auto-pilot rijdt, stuurt en remt de auto eigenlijk volledig zelf (in file op dezelfde rijbaan natuurlijk) en houdt voldoende (instelbare) afstand. Tijdens vakantie naar Italie met een caravan van ca 1600kg heb ik trajecten getest met diverse rijstanden. Zonder bijladen (hold stand) was het verbruik 1:7. In hybride B stand was het verbruik 1:9, in het buitenland niet aan de laadpaal gehangen. Totaal verbruik over 40.000km, inclusief diverse vakantieritten met caravan, was 6,9 liter per 100km, dus 1:14,5. Dat vind ik zeer acceptabel. Nog steeds zeer tevreden met mijn aanschaf.
4 jaar in bezit
- 62.000 km
Inmiddels alweer bijna 4 jaar in bezit van deze XC60 T6. Een fijne betrouwbare, zeer vlotte en comfortabele auto. Deze week was de 1e apk keuring, jaarlijks onderhoud en verlenging SCM alarm certificaten.
Ben bijzonder tevreden over het plug-in hybride concept. Omdat ik de auto altijd in de "B" stand rijd is het verbruik zeer acceptabel. Solo gemiddeld ca 1:15 waarbij ik wekelijks een rit van 200km rijd, dus grotendeels op benzine. Wel laad ik hem bij thuiskomst altijd weer vol. Tijdens vakanties met ca 1500kg zware caravan in totaal ca 11.000 km gereden met een verbruik van 1:8,2. Overigens met stevig doorrijden, volledig op benzine, zonder bijladen aan de stekker. De auto laadt in de bergen dan zelf wel bij natuurlijk. Qua onderhoud was ik steeds ca € 550 kwijt. Interieurpollenfilter vervang ik zelf, scheelt behoorlijk in prijs. De originele Michelin banden hebben nog 4mm. Bij vervanging raadt de dealer all weather banden af op deze 20" velgen omdat ze te snel zouden slijten. Verder probleemloze auto. Wel valt me op dat de remklauwen voor roesten. Ga ik nog een keer behandelen. Alles gaat goed met deze auto. Ik houd hem nog wel even.
Inruil na bijna 5 jaar
- 75.000 km
Mijn XC60 T6 is binnenkort alweer 5 jaar oud. Tijd om weer eens rond te kijken. Na diverse Duitse merken te hebben bekeken, ook de modellen die dit jaar nog op de markt komen, ben ik tot de conclusie gekomen dat het toch weer een XC60 wordt. De Audi's en BMW's vind ik gewoon niet mooi genoeg en als PHEV minder. Ik heb de T6 Black Edition Plus versie besteld, de nieuwe facelift die in juni op de markt komt. Dit keer een in Europa gebouwde Volvo. Niet dat dat iets uitmaakt overigens. Mijn huidige XC60 functioneert volstrekt probleemloos. Dat gemekker over Chinese Volvo's volg ik niet zo. Bij mijn nieuwe bestelling heb ik de optielijst nog eens bestudeerd. Alhoewel ik in mijn huidige XC60 wel luchtvering en panoramadak heb komen deze opties niet meer in de nieuwe, vind ik toch te weinig toevoegen. In mijn roadster rijd ik altijd open, dus heb de keuze;-).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 Recharge T8 AWD Inscription | Bowers & Wilkins | Luchtvering | 360 Camera | Zondag Open!
- 2020
- 37.978 km

Volvo XC60 T6 PLUG-IN HYBRID PLUS DARK -PANO.DAK|360°CAM|ADAP.CRUISE|20"|TREKHAAK|POWER-SEATS
- 2024
- 44.339 km

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD R-Design | Pano | Trekhaak
- 2017
- 151.080 km