Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid AWD Ultimate (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 Plug-in Hybrid AWD Ultimate |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 2.084 km |
KM-stand laatst | 19.750 km |
Een T6 voor een B4
- 2.084 km
Gisteren auto opgehaald. De B4 mild hybrid ( 57.000 km in 2 jaar mee gereden ) , in China gemaakt en voortreffelijke kwaliteit , wordt wat minder courant. Mijn eigen Volvodealer ( had overigens geen 2024 auto’s staan ) en een andere dealer gaven aan dat de B4 en de B5 langer in de showroom staan. Dat calculeren ze in bij de inruilprijs. Volvo verkoopt alleen nog PHEV en BEV. Toch wilde ik over naar een PHEV. Bij Mudde Kok Automotive in Nunspeet stonden een aantal vrijwel nieuwe auto’s van bouwjaar 04-2024. Ik had hier al eerder een V60 T5 aangeschaft. Langs geweest om de inruil af te tasten de en 2 dagen later een proefrit gemaakt. Om een lang verhaal kort te maken. Auto van 84K aangeschaft ( een T6 AWD Ultimate Bright, incl. kleur Platinum Grey, 360 camera, gelamineerd glas, geventileerde lederen stoelen met massagefunctie en alarmklasse 3 incl. key protection. Elektrisch terug en de range is inderdaad 80km. Met de B4 met een koude motor naar de AH 1 op 9. Vandaag met de T6 1 op 45. ANWB-laadpas aangeschaft en kan voor 0,33/ 0,47 euro laden. Vandaag een peilzender incl. 5 jaar volgen laten inbouwen omdat de verzekeraar dat vraagt. Inmiddels een afspraak gemaakt om een semi-elektrische trekhaak te laten monteren. Wegenbelasting voorlopig nog 3 kwartalen 50% korting en in 2025 25% korting. Conclusie: PHEV is qua prijs/ kwaliteit voor veel automobilisten toch het beste wat er op dit ogenblik in de markt verkrijgbaar is. Ik hou jullie op de hoogte.
Stroomverbruik
- 2.772 km
Inmiddels een aantal keren geladen. Op basis van 0,33 per kWh tank ik de auto met mijn ANWB- laadpas in 2,5 uur voor 5 euro euro vol. De range is dan ongeveer 75km. Als ik het vergelijk met 2,5 liter benzine a 2 euro de liter is het verbruik ongeveer 1 op 30. Idem met 0,47 per kWh is het ongeveer 1 op 22. De openbare laadpalen staan ongeveer 450m en 750m van mijn huizen.
Gelamineerd glas stiller?
- 3.933 km
Het lijkt of de T6 met gelamineerd glas nog stiller is dan de B4 met normaal glas. Heeft iemand daar ervaring mee? Zaterdag op een volle accu 84km gereden 👍 ( WLTP 78km ). Het gemiddeld gebruik ( als ik het stroomverbruik op basis van 2 euro per liter omreken ) is ongeveer 1 op 22.
Brandstofkosten
- 5.108 km
Even een update van de kosten: in ongeveer 6 weken 3024km gereden. Relatief veel op benzine. 2x getankt, geladen met ANWB-pas ( gemiddeld 42 cent per kWh ) totale kosten aan brandstof 428 euro. Besparing MRB ( 50% ) 100 euro. Total kosten 328 euro. Op basis van gemiddeld 2 euro per liter. Gemiddeld verbruik dus 1 op 18,43. Mooie score
Correctie
- 5.108 km
KWh en euro’s bij 1 volle maand omgedraaid. 1x benzine had ik ook niet moeten meenemen. Gecorrigeerd is het 1 op 22,82.
Beurt
- 19.750 km
Vandaag beurt bij dealer Reede in Amerongen. Eigenlijk geen bijzonderheden. De 0w20 olie is vrij prijzig. Er gaat 5,6 liter in het motorblok. Kosten beurt 568 euro incl. Volvocard, Volvo-Assistance, levenslange garantie op originele Volvo-onderdelen, navigatie-update en software-update. Ik kan er weer een jaar tegenaan👍!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC60 2.0 Recharge T8 AWD Inscription | Bowers & Wilkins | Luchtvering | 360 Camera | Zondag Open!
- 2020
- 37.978 km

Volvo XC60 T6 PLUG-IN HYBRID PLUS DARK -PANO.DAK|360°CAM|ADAP.CRUISE|20"|TREKHAAK|POWER-SEATS
- 2024
- 44.339 km

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD R-Design | Pano | Trekhaak
- 2017
- 151.080 km