Volvo XC60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus (2025)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 Plug-in Hybrid AWD Plus |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 20.300 km |
Software is een dingetje
- 20.300 km
Eind februari 2025 heb ik deze Volvo XC60 gekozen. Lange tijd Ford gereden. 1 x Escort, 2x Mondeo, 3 x SMax en 1x Edge. Toen Ford Europa besloot te stoppen met de goede auto's en importeren door BPM absurde bedragen opleverde, ben ik om me heen gaan kijken. Uiteindelijk viel mijn keuze op de Volvo XC60 en wel om twee redenen. Een PHEV versie vanwege weer de BPM en een brandstoftank aan boord van 71 liter. Dus geen laadstress en een behoorlijke actieradius. Het verbruik is prima:
14,5 kWh/100 km
3,2l/100 km
Hoewel de fabrieksopgave 80 km elektrisch gebruik aangeeft, is het met mijn rijgedrag gemiddeld rond de 60 km actueel. Daar kan ik prima mee leven, want de koppeling tussen Google Maps en de boordcomputer zorgt eigenlijk voor een optimaal verbruik van stroom en benzine. De schakeling tussen elektromotor en ICE gaat naadloos en geruisloos.
Ik heb gekozen voor de "Plus" versie die ik daarna ben gaan aankleden met zowat alle opties, incl. luchtvering. Deze bleek goedkoper en flexibeler in te richten dan de "Ultra"versie. (vreemd) De carrosserie is dus nog van voor de laatste update, dus met de gril van 2024. de kleur is Bright Dusk met lichtbruine nappaleer op de bekleding. Alles ademt premium uit en het weggedrag met de luchtvering is heerlijk.
Zoals de titel doet vermoeden, is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn, want ondanks de premium rijeigenschappen en comfort gooit de software een beetje roet in eten. Het begon de eerste weken met regelmatig zwart scherm op middenconsole en een opnieuw opstartend mediacenter. Dat stopte uiteindelijk na een software update en bleef het daarna goed doen. Na 5 maanden kreeg ik de melding op mijn Volvo-App dat de auto offline was. Na wat pogingen kreeg ik ook de mobiele telefoon niet meer gekoppeld. Uiteindelijk maar terug naar de dealer, in dit geval Bluekens Breda, die na 2,5 uur eindelijk de boel gereset kreeg en de auto weer online. Overigens prima service bij Bluekens, want ze pakten dit voortvarend op en ik was zeer tevreden over de klantenservice.
Op dit moment heb ik het volgend probleempje, namelijk de bij Volvo bekendstaande "Gekke spiegelziekte". De zijspiegel aan de bestuurderskant zet zich bij het openen van de auto dan weer in een naar boven gekantelde stand en dan weer in een naar beneden gekantelde stand. Na correctie en weer vastleggen in het geheugen, gaat het dan wel weer een paar dagen goed, maar dan begint het weer. Zag op de diverse Volvo-forums dat ik niet de enige ben die dit euvel heeft en dat dit al vele jaren voorkomt. Bijzonder dat Volvo dat niet is voor eens en altijd heeft opgelost. Dus binnenkort maar weer naar de dealer om te kijken of ze het kunnen verhelpen.
Ik ben dus best wel tevreden over deze auto, maar het gedoe met software en elektronica deukt het vertrouwen een beetje.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Volvo XC60 T6 Plug-in hybrid AWD Plus Dark | Panoramadak | 360° camera | Stoel- en Stuurverwarming | Trekhaak
- 2024
- 38.820 km

Volvo XC60 2.0 T5 Inscription Polestar | NL-auto | Dealer OH | Leder | Trekhaak | Adapt. Cruise.
- 2019
- 129.178 km

Volvo XC60 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription
- 2017
- 110.423 km