Volvo XC60 T6 AWD R-Design (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC60 T6 AWD R-Design |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 51.450 km |
KM-stand laatst | 68.199 km |
Eerste Volvo
- 53.300 km
Nou... na de Jeep GC en de Mazda CX5 een Volvo.
Hoe kom je nu bij deze keuze? Ik ga het kort houden. Een leverancier van me rijd een Xc60 van 2018 in de T5 inscription uitvoering. Echt een mooi ding. Keertje ingezeten en nadat de vrouw vertelde dat ze het een geweldig mooi ding vond.... tja wat doe je dan?
Juist. Je begint te kijken op MP en vergelijkt de motorisering en uitvoeringen. Reviews op YouTube bekeken. En dan weet je... we zijn over een punt heen.
Ok. Eerst een T5 bekeken in de R-Design uitvoering. Paar opties. Leuke auto maar nog eens verder kijken. Toen een T8 momentum. Kaal in vergelijk met de MazdaCX 5 GTM 17. Wel veel PK. De Mazda moest het veld ruimen vanwege te weinig power met een caravan erachter.
Goed, toen een T6 in het wit met 50k op de teller uit 2017. Duitse import in 2018. Prijs was acceptabel. Inruil ook. Dus naar de Achterhoek op een regenachtige zaterdag.
Ding was helemaal vol. Iemand heeft alle vinkjes aangezet. Nadeel : alle 21 inch velgen beschadigd en onderhoud verlopen. En ook geen garantie. Daar was de prijs ook naar. Betaald en naar Eindhoven terug gereden.
Eerst eens mee op vakantie geweest naar Zeeland met 1800 kg caravan erachter. Zo makkelijk heb ik nog nooit een caravan getrokken. Auto heeft luchtvering en dat helpt. Erg comfortabel. Stoelen zij echt top. HUD is groot en helder. B&W is de attractie. Wat een geluid. Verder is de standkachel in de winter vermoedelijk zeer prettig. Panoramadak is zeer groot. De 320PK met turbo en compressor loopt echt top. De uitklapbare trekhaak is makkelijk. Al met al echte verwennerij.
Goed. Hij is fors duurder om te rijden in vergelijk met de Mazda. Wegenbelasting verzekering en verbruik zijn hoger. Verbruik van 10 op 100 is net haalbaar. Met caravan is het 16 op 100.
De afschrijving op de Mazda was ongeveer 400 euro per maand. We zien over 2 jaar waar de Volvo op uitkomt.
Hij heeft zijn beurt vorige week gehad. Geen gekke toestanden. Wel een schade die de garage oplost.
De velgen worden gerepareerd. Setje winterbanden aangeschaft. (Is niet te duur nu) en we kunnen de komende tijd er tegen.
Erg positief is het rijgedrag, de audio en het comfort.
Nadeel is het verbruik.
Ik ga deze , zoals altijd, bijhouden.
Wat kleine puntjes
- 63.500 km
Na 4 maanden kan ik het volgende schrijven. De Mazda is beter van kwaliteit. Alle remmen zijn nu vervangen. Blokken en schijven. De koplampsproeiers gaan niet terug in hun positie. Deze worden binnenkort vervangen. En zit een rammel in. Er zit een klein trillinkje in bij 120/125.
Het verbruik ligt op 10,5 per 100.
Nu de positieve zaken. B@W is met afstand het beste wat ik ooit in een auto gehoord heb. Absoluut top.
De motor is erg krachtig en soepel. Met de caravan erachter geweldig.
Bruikbaarheid is zeer goed. Comfortabel is ie ook. De luchtvering is zeer prettig. Alle “winter” opties zijn ook goed.
Pilot assist werkt prettig. HUD is duidelijk en geeft alles goed weer. Stoelen gewoon perfect. De koplampen geven met de aut. Grootlicht echt geweldig veel zicht. Prettig is de portierverlichting.
De paar kleine zaken laten verhelpen en hij is klaar voor veel kilometers.
Daarbij is het een mooie auto.
Al met al tevreden.
Einde
- 68.199 km
Na krap 7 maanden weer afscheid genomen. Waarom? zullen sommigen zich misschien afvragen. Ten eerste : De benzine is in 7 maanden 40ct duurder geworden. Op 30k per jaar toch best een slok op de welbekende borrel. Ten 2de. Ik was niet onder de indruk van de kwaliteit die deze auto tentoonspreidt. alle remmen vervangen, koplampsproeiers en uiteindelijk ook nog een defecte koplamp. Plus een rammeltje en trillinkje bij 115 wat ik er niet uitkreeg.
Wat beviel; de luchtvering , de standkachel, het B&W systeem en de stoelen. Plus het uiterlijk en de praktische inzetbaarheid. De caravan nog nooit zo gemakkelijk getrokken.
En wat nu dan.... Toch weer een Volvo: Een V60CC D4 nu. Kijken of deze wel aan de kwaliteitseisen kan voldoen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren